Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Sitä en oo käyttänyt, mutta mitäs jos jättäisit sen pois. Se vois auttaa. Mä lannoitan sillä vaaleanpunaisella NutriForten kastelulannoitteella ja ei oo ollut minkäänsortin ongelmia.

Mun mini, Windows box yellow. Tän meinas syödä harsosääsket ja tippunut lattialle.

Tällainen testi. Älkää katsotko surrilankoja, kun ihan eka viritys. Vähän täytyy toteutusta hioa.

Siimalla tuli siistimpi.

Pitää ensi viikonloppuna viimeistään saada kasvari käyntiin.
Tomaatit alkavat olla omaan standardiin jo (ainakin osa niistä) aika narumaisia. Pitäisi saada sellainen luontainen päivä/yö lämpötilavaihtelu. Sisällä on tilanpuute eikä kaikki saa tarvittavaa luonnonvaloa.
Suurin osa taimista on kirsikkatomaatteja ja mallia matala.

Bobbie, muistaakseni reilu kuukausi sitten. Olisiko olllut maaliskuun lopulla?
Unohdin merkata päiväyksen nimikyltteihin.

Tomaatit laitettu itämään 8.3. ja tänään ovat 40-50-senttisiä. Lisävalossa on olleet koko ajan ja just annoin ekan kerran lannoitetta. Kaapissa on alkamaton pullollinen just sitä mistä Nuu tuossa edellä varoitteli ja nyt mietin että uskallanko kokeilla ollenkaan. (Noi pienet edessä keskellä on paprikoita.) Näähän menee katossa asti siinä vaiheessa kun uskallan viedä kasvariin?!!

Yön ja päivän lämpötilavaihtelu taitaa rajoittaa taimen pituuskasvua. Tässä alla 8.3.2018 kylvetyt kasvihuoneeseen menevät lajikkeet. Suunnittelen vasta niiden laittamista yksittäisiin purkkeihin. Olen jättänyt noi aurinkoisina päivinä parvekkeelle ja ottanut yöksi sisään. Parvekkeen ovi on raollaan, joten sieltä tulee kylmää öisin. Pelargonit ja kaalit siirtyivät ulkoruokintaan parvekkeelle sunnuntaina. Viime yönä siellä oli kylmimmillään +8 °.

Samaan aikaan muutamassa tammikuussa kylvetyssä amppelitomaatissa on nuppuja, kukkia ja raakileita. Sitä ei onneksi tarvitse raahata autolla enää minnekään, koska saa kauden mittaisen kasvupaikan parvekkeelta, kunhan yöt lämpenisivät.

Mulla kanssa chilit ja tomaatit päivät parvekkeella, parit yötkin jo siellä olleet ilman harsoja tai lämmittimiä kun on laiskottanu kantaa sisään. Lasitettu parveke toki. Osa laastipaljuissa ja osa ämpäreissä, yhteensä noin 30 kasvia joten raakaamista on eessuntaas. Tulis jo lämpimät yöt…

Mitähän tästä minun tämänvuoden tomaattikasvattelustani tulee :unsure: kun en laittanut yhtään (Sweet) Black Cherryä kasvamaan.
Piti muka saada nuita vanhempia siemeniä pian uudistettua. Toivottavasti nuista tämän kesän kasvateistani edes joku olisi likikään Blac Cherryn veroinen. Ne ovat niin ihania. tiedätte kyllä!
Oikein kypsinä ja auringon lämpöisinä… olen monesti ahminut kaikki suoraan puskista… Sitten vaan vihellellen sisään. :Whistling:
Onneksi meillä ei muut ole tajunneet miten hyviä B.C:t on… mutta mitenpä ne olisivat ehtineetkään… tosin eivät ne niitä hoidakaan joten pitäköön vahinkonaan. :smooooth:
Nyt mulla sitten meinaa pukata paniikki. Ei yhtään Black Cherryjä tulossa!?!
Taisin olla täysin poissa tolaltani kun kylvin tomaatit!!

Genesee,tuo kippura tuli latvaan vasta hiljan,taimet on ollu uuvessa mullassa helemikuun alusta lähtien.
Käytän Neudorffin nestemäistä tomaattilannotetta noin kerran viikossa.

Jokohan tomaatteja uskaltaisi viedä kasvariin. Alkaa olla tungosta viherhuoneessa.

Mie meinaan jo uskaltaa. Laitan lämppärin jos tarvii.
Pari isoa jätän sisälle jotta saan jokapäiväisen tomaatin syödä:)
Vähän lurpattaa kuivuuttaan tuossa kuvassa. Annoin jo vettä.

Minä pistin jo etupihalle seinänvieruspenkkiin nelinkertaisen harson alle. Kohta puolitoista viikkoa n. 50litraisessa jalallisessa kukkalaatikossa kaksinkertaisen harson alla majailleet tomaatit on paremman näköisiä kuin yöt sisällä ja päivät ulkona viettäneet toverinsa. Pari kunnon pakkasyötäkin on nuo laatikossa olevat selvittäneet ongelmitta, vesi terassin pöydällä on ollut kunnolla jäässä.
​Kasin pintaan olen nuo tänään istutetut nostellut aamuisin ulos ja iltaisin 11 maissa sisälle. Liekö liika lämpötilanvaihtelu ollut pahasta.
Lämpimällä vedellä kastelin maan kunnolla ennen istutusta.​ Runsaasti oli matojakin ilmestynyt, hyvä merkki etenkin kun eivät olleet kohmeloisia.

Nyt vähän viilenee kyllä päivän pari, mutta eiköhän nuo kestä. Jollei, niin kurkkua tilalle. Rohkia rokan syö.​​

Saavat luvan pärijätä.Epäilen ettei mulle tuu montaa tomaattia tänä kesänä,luulen että taimia vaivaa joku tauti,toivottavasti ei oo kuppaa kummempaa.

Pakko munkin huomenna siirtää ne kasvihuoneeseen, muuten ei saa siirrettyä ollenkaan kun ovat niin pitkiä. Liian aikaisin tuli laitettua, hiukan myöhemmin ens vuonna. Vaikka no…valmistuuhan ne sitten aikaisemmin. Toivottavasti aurinko paistaa päivisin ettei lämmityslaite tartte koko aikaa olla päällä.

Ihan väärään aikaan olen suurimman osan tomskuita kylvänyt: suurin osa on pitkiä jonteloita, pari ihan onnetonta ja pati tukevan oloista. Hätäily ei kannattanut.

Karvari, hienolta näyttää. On sinulla hyvänkokoiset tomaatit jo!
Montako tomaattia sinulla on / säkki?

Huomenna pitää paneutua kasvariin, tomaatit ja kurkut haluavat isompiin ruukkuihin.

Chali,kolome tainta.Siinon kolomelle paikka.Lanta kyllä riittäs usiammalle,ku joka syksy on liukenematonta lannotetta jälijellä.
Ei oo koskaan tarvinnu naruttaa tomskuja tässä vaiheessa,mutta nyt piti sitoa suurin osa.

Nuo kasvusäkit jumalattoman kalliita. Miten lannoitatte jos ihan kotipuutarhan multaa käytätte. Minulla iso multakasa pellosta nostettua. Mitä siihen pitäis lisätä, ajattelin kalkkia ja kanankakkaa.