Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Kasvarin taimet on helmikuun loppupuolella kylvettyjä. Aiemmin kylvetyt jätin sisälle, että voin tomaatin päivässä syödä;)

Kiitos Bobbie, sain myötäeläjän mun viljelypuuhiin :)  ja varmuutta, että mitä uskaltaa laittaa. Minulla löytyy myös vanha lehmän lantakasa, joka on monta vuotta vanha, ihan mullittunu, eiköhän nuita kaikkia kun vähä sekottelen, tuu tomskuille hyvä gogtail :slight_smile: pijetään peukkuja, mukavaa viljelyaikaa myös sinulle Bobbie :slight_smile:

Vihdoin sain tomaatit nostettua kasvariin. Rakensin hallaharsot ympärille, kun en aio mitenkääm lämmittää kasvarissa jos tulee kylmiä öitä. Nyt vaan hallaharsoverhot yöksi kiinni.

​​

Sungold,olipa kirpeän makunen ku ei oo auringossa kypsynny.

Minula on tomaatin taimet ulkona eteläseinän vieressä. Osalla on harso. osa ilman. Kukkia ja raakileita on 

Ootte te aikaisin vieneet tomaatteja ulos. Mää en taida vielä vähään aikaan uskaltaa, kun mulla on vaan yksi tosi hyvässä kasvussa oleva Sweet Million ja muut n. kolme (eri lajikkeita) on ihan kitukasvuisia luusereita. Vaikka ehkä ankara luonto olisi tyylikkäämpi loppu kuin taitamattomasta kasvatuksesta johtuva.

Kasvihuoneessa ovat mutta lämmityslaite pakko olla yöllä. Toivottavasti aurinko paistaa päivisin ettei päivällä tartte olla päällä.

Ei ainakaan viime yönä tomaatit saaneet kylmää peittojen alla. Mittarin alin oli 4,3 seinällä. Pihan puolella, missä kasvari on, on aina pari astetta kylmempää. Ensi yöksi lupasivat lämpöisempää ilmaa. 

Miten te ootte käyttäny edellisvuoden multaa tomaateilla?

Luin että tomaatit tykkää omasta karikkeesta ja käytetystä mullasta ravinnelisällä. Mullon kekkiksen puutarhamulta ollu aina tomaateilla ja viime kesäksi laitoin kokkeeksi kokkeeksi uuteen sekä terästettyyn vanhaan multaan ja samallailla kasvoivat. Puoikas säkki aina kullakin, tai nykyään yli puolikas kun en oo kokonaan vaihtanu. 

Pari tomskumenetystä tälle keväälle, ei kylmän vaan oman huolimattomuiden sekä variksen takia. Oletettavasti varis tai harakka repinyt yhden taimen, toisen 3v poika vahingossa katkaisi ja kolmannen avomaankurkkujen päältä lentänyt harso katkaissut…
No, paikkasin varataimilla ja kaikki on nyt ilman harsoja. Jos kuukahtaa niin kylvän hernettä, harsojen kanssa en enään pelleile. Pakkasöistäkin tomskut selvinnyt niin ​uskon että pärjäävät. Viime päivinä vasta alkaneet kasvamaan, hidasta ollut kylmien öiden vuoksi.

Tomaatintaimet ei tykänny kasvihuoneeseen siirrosta, jysähtivät paikoilleen mutta kai ne siitä virkistyy. Ollut liian kuuma niille, kun ovat vasta kukkavaiheessa.

Minulla on kaikki kasvarissa olevat kiikunkaakun hengissä. On ollut liian kuuma. Olen laittanut varjostusverkkoa kasvarin ympäri, kaikki luukut ja ovet auki, kastellut runsaasti ja pitänyt potkurituuletinta käynnissä. Mutta, kun on liian kuuma niin on. En jaksa ottaa mitään paineita, jos virkoavat niin 10+, mutta jos ei niin olkoon.
Nyt on luvattu viileämpiä ilmoja, katsotaan miten planttujen käy.

Näillä on tänään muuto edessä , laitan nykyisin matopurkkeihin ja jatkan sitten tarpeen mukaan , multaa tietenkin lisään samalla,…tämmöiset systeemit siis :slight_smile:

Tässä ensimmäiset näin pitkällä, ei ole ennen ollut!

Katotaan jännityksellä mitä huomenna on jäljellä. Neljää astetta plussan puolelle lupaa, ei tuolla mitään lämmitystä ole.

Mie söin tänään ekan tomaatin, Losetto kypsyttelee ensimmäisiään. Oli hyvää :yum:
Kasvarissa vasta aloittelevat kukkimista. 

Hirmusia raakileita nyt jo!
Minulla vasta ekoja nuppujaan värkkäävät. Ihmeen hitaasti niitä tuleekin ja olen niitä odotellutkin että missä viipyvät. Vaikuttaneeko hellekelit jarruttavasti sillä kasvarini on päivällä tukala kuin palava pätsi?

Aiemmin on olleet kukat jo taimissa kun olen istuttanut ne kasvariin mutta kylvin nyt pari viikkoa myöhemmin kuin edellis vuosina ja sen kyllä tässävaiheessa huomaa.
Tulin juuri katsomaan miten muilla sujuu ja näkyypä sujuvan.

Eilen söin neljä ensimmäistä tomaattia. Joinakin vuosina se määrä on ollut koko kesän sato. Lisää kypsymässä.

Kolme kypsää kirsikkatomaattia syöty. Kymmenkunta raakiletta vielä eikä nuppuja näkyvissä. Taitaa jäädä sato pieneksi.

Viime kesänä tomaatit ja kaikki kasvisysteemit jäi väliin muuton ja yleisuupumuksen vuoksi, mutta tänä vuonna otin itseäni niskasta kiinni ja nyt alkaa innostus olemaan jo lähes normaaleissa mitoissa :slight_smile: Edelliseen asuntoon partsille jäi tukinarusysteemit, nykyisessä ei ole mitään semmosta (vielä) niinvaltaosin  pensastomaateilla kokeillaan tämä vuosi. Kylvin kaikki 12.3. ja tungin lasitetulle partsille purkeissaan huhtikuun puolivälissä. Violettia tuli joihinkin lehtiin mutta nyt ovat sopivasti elpyneet. 

Lajikkeina on tumbling tom red (amppelissa), Pegaz, bloody butcher, balkonzauber, idyll, “mansikkakirsikka” (kasvusäkeissä), tiny tim ja “mysteeriraita 3. gen.” (ruukuissa). Noi hipsuversiot olen itse joistain kaupan tomaateista kasvattanut alunperin, mysteeriraitatomaateissa on jo kolmas itsekasvatettu sukupolvi menossa. Lisäksi mulla on Outdoor Girlia ja Amateuria, menossa mun viljelypalstalle joskus ensi viikolla. 

Mistähän mä keksin sopivat tukisysteemit näille? Vanhaa perua olevat tukikepukat kun eivät riitä pituuden puolesta. Aiemmin aina sidoin naruihin pensastomaatitkin mutta nyt ei ole narusysteemiä käytössä.