Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Meillä vuokraplantulla tomaatin taimia jokapuolella joka kesä.
Viiään sinne kasvusäkit syksyllä.

3 tykkäystä

Ei kai se F1 ole.

1 tykkäys

Kasvatus omien tomaattien siemenistä on yleensä onnistunut. Joskus lopputuloksena on huonoja tai joutavia, erilaisia tomaatteja kuin mistä siemenet oli otettu. Silloin lienee kyse siitä, että siemenet ovat kotoisin risteytetystä lajikkeesta, ja uusi sukupolvi eedustaa vain osaa alkuperäisen siemenien ominaisuuksista.

2 tykkäystä

Jäi vihreitä tomaatteja varsiin kun lopetin kastelun, ajattelin että siivoan ne myöhemmin pois. No en sitä ole tehny koska raakileet kypsyvät siellä koko ajan. Vielä on tulossa vaikka kuinka paljon ja annan olla pakkasiin asti. Noin teen tästä lähtien aina.

2 tykkäystä

New Big Dwarf ei ole mikään supertuottoinen, mutta tämä on sellainen herkku, että minun on kasvatettava sitä joka vuosi.

6 tykkäystä

Nyt tämä alako temppuilemaan.
Minäki kasvatin tuota ekaa kertaa,ei ollu minun mieleen.Ei jatkoon.

Kananlannan käyttö voi heikentää satoa – syynä glyfosaatti

Ovatkohan testaneet muita rikkakasvientorjunta-aineita siitä lannasta? Minä en ole enää vuosiin ostanut kakkaa pussissa, koska ei voi olla varma mitä se sisältää.

Tarkoitatko Karvari sitä New Big Dwarfia? Se on mun mielestä niin herkullinen, että kasvatan sitä joka vuosi, vaikka se ei teekkään mitään suurta satoa ja osa tomaateista on aika epämuodostuneita. Se menestyy meillä parhaiten 20 litran ruukuissa ulkona räystään alla talon eteläseinustalla.

1 tykkäys

Millä sitten lannoitat?

Tilasin pari vuotta sitten Yaran ammattikäyttöön tarkoitettuja kastelulannoitteita, jotka pakkasin ilmatiiviisti sopivissa annoksissa varastoon. Lannoitan ennemmin puhtailla kemiallisilla kuin ostaisin kaupasta tavaraa, jonka sisällöstä ei ole mitään takeita.
Jos olisi omia kanoja tai vaikka kaneja käyttäisi mielelläni niiden lantaa lannoitukseen, kun pystyisi varmistamaan, että syövät vain luomuruokaa. Kissankakat ei taida oikein sopia lannoitukseen.

1 tykkäys

Joo,sitä juuri.
On vielä herkkä homeelle.

Se on niin tiiviskasvuinen, kuten muutkin dwarfit. Siksi kasvatankin ne ulkona, missä kasvusto tuulettuu.

Järjestyksessä xx tomaattikastike alullaan. Vielä kaksnumeroisissa luvuissa, ei siis ongelmaa :sweat_smile:

5 tykkäystä

Kerran vielä.

2 tykkäystä

Mihin ihimeeseen te käytättäte kaiken tuon tomaattikastikkeen :thinking:

Sitä minäkin ihmettelen kun tallessa vielä viime vuotisia. Tänä vuonna en tehnyt ollenkaan, kaikki tomaatit syöty, viimeisiä viedään.

Säilön tomaatteja kpakastimeen kokonaisina ja viipaleina. Ihanan tuoreen makuisia lisätä ruokiin loppuvaiheessa.

Vieläkin on kirsikkatomaatteja ruukuissa seinustalla, korkeat puskat ja ruukut, korkealla tertut yöksi harsotan.

2 tykkäystä

Pakkohan niistä on jotain tehdä ettei mene tomaatit hukkaan. Kastike säilyy huoneenlämmössä (säilöntäaine).Täytyy vaan muistaa käyttää. Usein tulee käytettyä kaupan tomaattimurskaa talvella, se pitää muistaa unohtaa kauppaan.

Mulla on vielä pikkusen jäljellä viime vuoden kastikkeita, ihan hyviä ovat edelleen.

Tänä vuonna teen myös chutneytä tomaateista ja omenista, se on vähän paksumpaa ja menee hyvin lisukkeena lihan, kalan tai kanan vieressä. Sekin säilykkeenä.

Pakastimeen ei mahdu tänä vuonna yhtään tomaattia tuoreena. Viime vuonna pilkoin kirsikkatomaatteja pusseihin, pakastin ja käytin niitä sit ruuanlaitossa lisänä. Nyt ei toivoakaan sellasesta.

Niin, lahjoina annan joulun tienoilla tomaattikastiketta sekä tänä vuonna myös chutneytä. Kyllä ne menemään saa.

1 tykkäys

Meillä menee tomaatit ihan vaan tomaattikeittona. Se on yksi lempiruuistamme ja meillä käy vieraita myös paljon, joten ruokaa menee. Todellakin tulevat käytettyä.

Nyt mulla on seuraavana ohjelmassa loppujen kurpitsoiden pakastus. Pilkon hedelmälihan isoiksi paloiksi ja pakastan pusseissa. Siitä sitten pitkin talvea keitoksi. Päälle parmesan-lastuja ja yrttiöljyä. On hyvä alkuruoka ja siitä voi myös tehdä itämaisen version, jossa on kookosmaitoa ja inkivääriä.

Ei ole ainakaan meillä jäänyt happanemaan. Nyt pitäisi vielä miettiä, miten säilön chilit. Ehkä kokeilen kuivattamista.