Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Nea onko kaikki omaan käyttöön jäämässä ? Aika paljon :smile:

Äkkiä vahavistuvat ku pääsevät luonnonvaloon ja hyvään multaan.

2 tykkäystä

Mullon tällä hetkellä 69 tainta,6 tainta muutti uuteen kotiin perijantaina.
Nyt oon omasta mielestä maltillinen,nuistaki ei kaikki mahu kasvareihin.Uusiin koteihin taas pääsee loput.

2 tykkäystä

Meillon kans joku kylyvää ja kasvattelee salaa multa.
Aamulla taas huomaan että miten taas on ahasta valojen alla :joy:

2 tykkäystä

Mihin ihmeessä noin paljon tomaatteja tarvitset, Meinaatko ruveta myymään? On varmaan kasteluautomaatti, ei noita muuten jaksa kastella. Tai jos ovat ulkona niin silloin voi letkulla kastella.

1 tykkäys

Kyllä siinä on muillekin taimia kasvamassa… Ja määrästä unohdin autotallissa olevat kääpiöt.

Taimet on mullan pinnasta reilun vaaksan mittaisia eli mahtuvat vielä hyvin, ja toistakymmentä noista sisällä olevista on matalaksi jääviä kääpiöitä. Jossain vaiheessa pitää karsia vähemmäksi.

Määrälle on osasyynä, että ensimmäinen kylvö meni metsään jostain syystä, niin tuli laitettua kakkoserä sitten “varman” päälle. :sweat_smile:

3 tykkäystä

Kasvihuoneeessa automaatti, ulkona letkulla. :blush:

3 tykkäystä

Hienoa Nea, oot energinen ja kyllä kaikki tomaatit tule syötyä vai olis kuinka paljon, niistä voi tehdä ketsuppia tai muuta.

3 tykkäystä

Laskin juuri, että olen tänävuonna kylvänyt 24 eri lajiketta ja yhteensä 83 tomaatinsiementä. 69 on tähän mennessä itänyt ja kasvamassa. Uudet siemenet on itäneet 100% ja yli 15 vuotta vanhoista on jäänyt itämättömiä, mikä olikin odotettavissa ja siksi kylvin niistä useampia kuin uusista. Yksikään lajike ei jäänyt täysin itämättä, eli saan niistä toivottavasti kerättyä uudet siemenet.

Koska uusimmat siemenet iti niin hyvin, minulla tulee jäämään taimia yli, mutta niille varmaankin löytyy koti, joten en heitä mitään kompostiin.

5 tykkäystä

Mullakaan ei ole tapana heittää mitään pois. Olen antanut taimia kavereille, aina ne ovat menneet.

2 tykkäystä

Kymmenelle olen kasvariin paikat laittanut valmiiksi.
Muutama taimi menee miesystävän kasvariin ja sukulaispojalle olen jotain jasvstellut jos viitsii hakea.

1 tykkäys

Kylvin toissapäivänä tämän vuoden tomaatit, lajikkeina Golden Currant (tätä on aina monen metrin verran seinän vieressä, aivan uskomaton makea hedelmäinen maku ja satoa riittää), Principe Borghese, Bolstar Granda, Hana, Laukaus, Berner Rose.

5 tykkäystä

sunami,tuosta Golden Currantista,tottahan keräät siemeniä?
Täälios joku käsi ojossa :roll_eyes:

2 tykkäystä

Koulin tomaatit. Nyt ollaan jännän äärellä! Tigerette Cherry -tomaatin itsekerätyistä siemenistä tuli nimittäin kahta erilaista.

Vasemmalla selvästi keltalehtinen, matala ja tuuhea Tigerette Cherry. Oikealla taas hontelompi, tummalehtisempi, korkeammaksi ja sirommaksi kasvava mysteeritomaatti.

Avopölytteisiähän nämä ovat, joten noista voi tulla mitä vaan! Ihan mielenkiinnolla odotan.

5 tykkäystä

Mulla ekaa kertaa tuota Tigeretteä,kaks tainta joista toinen tuommonen ja toinen ei,niinku tuola edempänä jo totesin.
Tosi hitaasti näyttää kasvavan :astonished:

Se jää sellaseksi matalaksi tanakaksi tönöttäjäksi. Tomaattien jäyhä jököttäjä :smile:

1 tykkäys

Karvari, oliko ne niistä mun siemenistä? Nyppää pois se sirompi / vihreämpi.
Se oikea Tigerette Cherry on hyvin kellertävä, tuuhea, ruttuiset lehdet. Se on max. 50 cm korkea aikuisena kasvina. Todella tukevavartinen.

1 tykkäys

On ne varmaanki siemenkirijeestä :thinking:
Eipä enää nyppästä,ovat 9missa astioissa ja se ”vale Tigerette” on parikytä senttinen.
Ans kattoo mikä son 🫨

Joku pensastomaatti se on joka tapauksessa. Jätin itsekin jokusen taimen ja laitoin ne omiin ruukkuihinsa. Saapa nähdä, mitä tulee!

Väriä jo.

12 tykkäystä