Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Erk kylvetty 28.2.2025. Latvassa näkyy jo nuppuja ja taimi on oikein vankka. Varsi on tyvestä lyijykynän paksuinen.

10 tykkäystä

No tottakai, tästä saa kerättyä siemeniä vaikka sadoille :wink: Viime vuoden siemenet heitin ilmeisesti vahingossa roskiin talvella, kun en niitä tänä keväänä enää löytänyt :roll_eyes:

2 tykkäystä

Mikä ihmeen “kukkakaalitauti” on yhdessä tomaatin lehdessä…

1 tykkäys

Ettei vaan joku tuhohyönteinen…
On se kumma, mistä niitäkin aina putkahtaa.
Just löysin kirvoja mun kiinanruususta, vaikka kasvi on ollut viime syksystä asti sisällä, eikä siinä silloin mitään kirvoja ollut!
Onneksi myrkkyjä löytyy ja kirvat saivat äkkilähdön.

Tuo oli vain yhdessä lehdessä. En löytänyt mitään liikkuvaa, tarkkailen mitä tapahtuu.

Tuo on ödeemaa, mikä ei ole vaarallista. Voi johtua liiasta kastelusta.

Sopii hyvin siksi, olen kastellut aika reilusti eikä se näytä vaaralliselta mielestäni.

Jeee,tänään tomaatit ja paprikan taimet kasvarissa saamassa valoa :hugs:

5 tykkäystä

Onko sulla lämmitys päällä koko ajan?

Meidän “Laukaus” on mainittu :heart:. Kotipuutarha-lehdessä oli juttua jossa tomaatti-ihminen pohjoisesta ( mistä, sitä ei jutussa kerrottu) kertoo kasvattavansa mm. sitä lajiketta. Oltava penttiläinen, Laukaushan saatiin “pelastettua” vasta ihan lähivuosina ja sittemmin siemenet ovat taas päässeet kiertämään penttiläisten tomskuharrastajien kesken :tomato:

St. Pierre oli takavuosina myös siemenkirjeessä jaossa, muistaakseni Kyssäkaalin laittamana.

4 tykkäystä

Eioo,aurinko lämmittaa ja yöksi sisälle.
Saapi siinä taas völijätä tomaatteja ees taas :sweat_smile:

Minä vasta koulun taimia. Ens kuussa kasvihuoneeseen, toivottavasti on aurinkoista, mutta yöllä täytyy pitää lämmitintä päällä jos on liian kylmä.

Ensimmäinen syöty.
Tämä taimi on niin kun pitää, muut venyvät liikaa.
Siirrän tänään viileämpään.

11 tykkäystä

Oliko hyvää :yum:

1 tykkäys

Oli :blush:
Yllättävän makeakin. Ensimmäinen aina paras.

4 tykkäystä

Mikä lajike tuo on?

En yhtään tiedä. Vuosia ottanut omista siemenet tai varkaat.

1 tykkäys

Joo,mitä tapahtunu,miksi tomaateissa lehet menny kellertäväksi ?

2 tykkäystä

:open_mouth: Karvari, oletko jo istuttanut tomskut kasvariin? :+1:
Se kellertävyys, voisiko olla elinolosuhteiden muutoksesta :thinking: (valo, lämpötila, kosteus…)

Kun olen vienyt omat pienet tomskutaimet ulos päiväksi, niihin on tullut sellaista kellertävyyttä mutta uudet lehdet ovat olleet ihan ok.
Minun pikkuiset taimet on vielä niin pikkuiset :hugs: ja ovat helppoja vielä kanniskella ilman mitään katkeamista.

Tuo kellertävyys ainakin omasta kokemuksesta johtuu viileistä lämpötiloista, häviää sitten ilmojen lämmetessä.