Enoo,ovat vaan saamassa valohoitoa.
On kyllä ollu varmaan jyrkkä ero ku sisältä oon vieny kasvariin.
Eioo ollu kyllä kylymä,pikemminki paahteista ku on aurinko paistannu.
Eivät oo olkee viiliässä ku pikemminki paahteessa.
Ehkä se on sitten vain reaktio aitoon luonnonvaloon Mutta en siis huolestuisi tuosta kellertävästä väristä, se oli pääpointti!
Hyvän näköiset taimet!
Joo,toivottavasti vaan joku olosuhehässäkkä.
Kiitos Kurppa,parhaat koskaan ja varmaan kunnon valonjen ansiosta.
Oon kyllä tänä vuonna laittannu mullan sekaan vermikuliittia ja kananmunan kuoria.
Karvari, miten sulla kasvaa Dolly F1 ja Umamini F1?
Mä laitoin molemmista 2 siementä. Dollystä iti molemmat, Umaminista vaan toinen.
Taimet on olleet raaskuja, eivät lähteneet kasvattamaan juuria kunnolla vaan riutuivat. Tänään luovuin viimesestäkin.
Mulla on muutamalle muullekin lajikkeelle joskus käynyt niin. Nyt ihan mielenkiinnosta haluisin tietää miten noi sulla on mennyt?
Mullon kummatki hengissä,molemmista kaks tainta.
Rimpulan olosia.Tais olla Dollyssa nuput tai Um@minissa,en nyt muista.
Tänään tomaattien huoltopäivä.Reili kaks tuntia taas meni,lisäsin multaa ja kastelin kunnolla.Samalla katsaus onko nuppuja,ja 90%taimista nupulla, osa kukassa ja raakileita.
Voiko tomaatteja kasvattaa sisällä, koska parvekkeelle pääsee vasta syksyllä.
Tosin aiemmin yritin parvekkeella kasvattaa, mutta huonosti kävi, kun helle iski.
Kokeilemalla tietää. Jos on ikkuna etelään päin niin voisi ehkä onnistua.
Mulla myös “Accordion Orange” oli ihan rimpula. En yhtään muista oliko sillon kun aikaisemmin sitä kasvatin, enkä muista millon sitä kasvatin. On tiedot ylhäällä mutten nyt sitä lähe etsimään. Muistatko millanen sulla on ollut ? Meillä noi lajikkeet tuppaa olemaan aika yhteisiä
Eikös nuo Kurpan tomskut kasva juuri sisällä?
Ei mitään hajua,ei varmaan oo selevinny kasvariin asti.
Yks kevät oli mahoton semmosia taimia jokka vaan kitu.On varmaan sillon karsiutunu
Kasvaa vielä sisällä, mutta saan pidettyä suht viileässä tilassa kunnon valon alla. Muutamana päivänä kun oli lämmin, venyi lehtien väli mahdottomasti ( 25cm)
Nyt kylmässä ulkoeteisessä 2cm
Minulla kasvaa kaksi Umaminin taimea eikä ne vaikuta mitenkään rimpuloilta. Aika saman näköisiä ja kokoisia Sungoldien ja Ormatojen kanssa. Suuri osa mun samaan aikaan kylvetyistä taimista on jotain pensaita tai matalakasvuisempia ja nuo kolme lajiketta erottuu joukosta korkeimpina.
Hyvä kuulla. Mulla ne jäi hyvin pienijuurisiksi, kasvatti pikkuisen vartta ja varren päässä muutama lehti. Sama oli Accordion Orangella ja myös Fahrenheit Bluesilla ja Blue Beautyllä joista kaikista mulla oli n. 5 tainta kasvamassa. Jokaiselle kävi samalla tavalla.
Ne oli kummiskin vaan pieni osa mun tomskuista. Ihan riittävästi ja liikaakin on taimia edelleen kasvamassa. Pitää yrittää muistaa poistaa noiden huonosti kasvaneiden tomskujen siemenet kokonaan pois valikoimasta ettei vahingossa enää niitä kasvata.
Onko sinulla jokin loisteputki vai pelkkiä ledejä taimivaloina? Pienet juuret ja muutama lehti varren päässä vaikuttaa siltä UVB:n valon puutteen aiheuttamalta ongelmalta.
Kasteletko taimia alakautta vai päältä? Omien kokemuksieni mukaan altakastelu pahentaa huonosti kasvavien tilannetta, koska multa ruukun pohjalla pysyy märkänä ja ne huonosti kasvaneet juuret ei kasva sinne. Nykyisin kastelen kaikki tomaatintaimet päältä ja liruttelen vettä vähän kerrallaan. Altakastelua harrastan vasta sen jälkeen kun vien taimet kasvihuoneen lämmitettyyn telttaan ja samalla istutan ne 4x4cm kennoista maitopurkkeihin.
Mä kastelen aina päältä, kaikkia kasvejani.
Mulla on lisävaloina sekä loisteputkia että ledejä. Ledit hommasin vähän aikaa sitten vasta eli aluksi kaikki oli loisteputkien alla. Nyttemmin tomskut on joko pelkästään ledien alla tai sit ikkunalla jossa led-valaisin lisävalona.
Olosuhteiden ja hoidon olisi pitänyt sitten olla kohdillaan. Jotkut lajikkeet on hankalia saada kasvamaan kunnolla sisätiloissa. Mulla on ne matelijoille tarkoitetut loisteputket toimineet tosi hyvin tomaatintaimien kasvattamisessa ja ainoat surkeat taimet tänävuonna kasvoi 20 vuotta vanhoista siemenistä, joiden itäminen ja taimettuminen oli hidasta.