Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Oon kasvattannu ruukussa,jää alle 1.5 metriseksi.
On hyvän makunen ja aika aikainen.

1 tykkäys

Keräsin ennen pimeän tuloa 4,5 kiloa kypsiä tomaatteja kasvihuoneesta. Huomenna taidan keitellä ja purkittaa salsaa.

8 tykkäystä

Sain tomaateista satoa reilu 23 kg, kolmosvyöhyke ja kasvimaalla harsotunnelissa. Olen tyytyväinen, ekaa kesää kasvatin tomaatteja. Tänä kesänä ei kurkut, kesäkurpitsat eikä pavut onnistuneet, joten ilo tomaateista oli suuri. Lempilajike oli Bamano, Närpiön oranssista helmitomaatista ottamani siemenet. Seuraavaksi maukkain ja tuottoisa oli Savitaipale. Suurin sato tuli Amateurista. Olen säilönyt monella tavalla: pakkaseen tomaattisosetta ja tuoreena pakastettuja lohkoja sekä viipaleita. Marttojen paholaisenhilloa juuri tulossa. Tomaattikeittoa ja tomaattikastiketta syöty. Ensi kevään kylvösuunnitelmat mietinnässä. Jos vähän enemmän avomaalle ja vähemmän ruukkuihin osittain varjoisella terassilla. Mutta Tomaattien kasvatus jatkuu varmasti!

9 tykkäystä

MKR, hienoa että sulla on ollut onnistunut tomaattivuosi :+1:

Mä tässä vaiheessa kerron sen verran pentin kuvasäännöistä et yhteen viestiin saa laittaa max 3 kuvaa. Se on ihan käytännön syistä, helppo luettava jne. Täällä pentissä ei oo säännöt missään esillä nykyään, siks aina erikseen mainitsen silloin kun huomaan jotain.

1 tykkäys

Pikkuruinen tomaatin alku pienessä juurtuneessa varkaassa. :sun_with_face::+1:

8 tykkäystä

Mahtava sato MKR:llä! :heart_eyes:

1 tykkäys

Tänään monta tuntia tomaattien parissa. Ensin tomaattikastikkeen tekoa,
ja sen kiehuessa kävin

läpi pöydiltä kaikki eri kypsymisasteiset tomskut. Niitä on viime päiviin saakka tullut lisää ja nyt taas erottelin niitä.

5 litran kattilallinen melkein täynnä matskua on tässä

6 tykkäystä

Mihin kaikkeen tuota käytät?

Kastikkeisiin ja lasagnetyyppisiin ruokiin. Nyt just reseptejäni läpikäydessä löysin ninim. Anitan antaman borssikeiton ohjeen. Se pohjaa nähtävästi ukrainalaiseen tapaan (hänen miehensä on sieltä kotoisin). Siinä lopuksi hän sanoo että “ja Nuu ja Kurppa laittavat tietysti lisäksi sitä tomaattikastikettaan joukkoon”. En oo kokeillut borssiin mutta pitää varmaan kokeilla.

Käyttö niinkuin tomaattimurskalla, mut tää vaan on valmiiksi maustettu suun mukaseksi. Eikä oo vedellä jatkettua, on ihan täyttä tavaraa. Tomaatin Lykopeenin hyödyt saadaan taatusti.
( Tomaatti sisältää lykopeenia, joka on voimakas antioksidantti ja kasvien punainen väriaine, joka voi ehkäistä sydän- ja verisuonitauteja sekä tiettyjä syöpiä. Lykopeeni imeytyy parhaiten kypsennetystä tomaatista, kuten ketsupista ja tomaattimurskasta, koska lämpökäsittely vapauttaa sen kasvin rakenteesta.)

1 tykkäys

Ite tein pehemenneistä tomaateista ja papr8koista chutneyta.
En tukkää etton palijon nestettä,poistin sitä lopuksi,suraut8n mölsiks8 ja käytän pizzapohojaan.Maustoin sen tietenki.
Meillei juurikaan tehä kastikkeita,käristystä joskus ja siihen ei tomaatt8kastike oikeen taijja sopia :thinking:
Vielä tulossa kypyviä tomskuja,niitä teen tuota samaa,se sopii meille.

1 tykkäys

Vilma, kylvetty 3.11.2025.

9 tykkäystä

Vilma

8 tykkäystä

Voi että kun sydämessä läikähti kivasti ton Nean tomaattikuvan näkeminen. Heit tuntui siltä et kohta, aika pian koittaa kevät :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 tykkäystä

No hei, nythän se päivä lähtee pitenemään! Eilen oli talvipäivänseisaus. Kevättä kohti!

4 tykkäystä

Kävin läpi tomatinsiemenet, aika vähissä ovat. Ehkä pitäisi ottaa muutama uusi lajike kokeluun , mutta kun niitä on niin valtavasti erilaisia .Onko kellään ehdotuksia hyvistä, ettei ihan sikaa säkissä tarvitse ostaa.

Tarkenna, minkälaista kaipaat: runkotomaattia vai pensasta, kasvihuoneeseen vai ulos, pientä vai isoa hedelmää, keltainen/oranssi/punainen/muu?

1 tykkäys

Lähinnä kasvihuoneeseen ,kaikki vaihtoehdot käy.

Asariina, mulla on tosi hyviä lajikkeita joista ihan mielellään lähetän sulle siemeniä. Eikä tartte ostaa sikaa säkissä, ihan ilmatteeks saat ihania makuja maisteltavaksi :tomato:
En usko että oon sulle vielä koskaan mitään lähettänytkään, olis jo korkee aika :sweat_smile:

Laita mulle hölöllä tiedoks ne lajikkeet joita sulla on tai on jo ollut joskus, niin tiiän paremmin mitä voisin tarjota. Ja täähän ei ollenkaan meinaa sitä etteikö muutkin voi vinkata myös noista lajikkeista :+1:

1 tykkäys

Ja multaki liikenee tomskun siemeniä :innocent:

1 tykkäys

En sen takia kysellyt että olisin kerjäämässä siemeniä ,vaan kun olen tänään selaillut siemeliikkeiden tarjontaa niin on valinnan vaikeus. Toivoisin että olisi hyvä lajike ettei jäisi vaan kertakokeiluksi. Jotain jo laitoin Impectan ostoslistaan ,semmoisia hyviksi todettuja. Omia on vielä Pink Charmer, Goldkrone, Lucid Gem ja Black Cherry. Mutta saa tarjota jos on joku hyvä lajike. Jos käy, voitais tehdä niin että valitset Impectan valikoimasta jotain itsellesi, oltais sillai sujut ja se kävisi samalla kun lähetän oman tilaukseni