Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Piti vielä kysyä, miten vertaisit Sungoldia siihen Ormatoon, jota kasvatit.

Sungoldin tapainen on myös Honeycomb, sekin hybridi, maku hieman erilainen mutta muuten hyvin sulgodmainen. Impectalta tuota ei saa, mutta esim seemned.ee kaupasta saa.

Emokasviin annan tulla ekat tomaatit, nyt jo pienet nuput. Tekee lisää varkaita joista otan taimiksi.

Vilma

8 tykkäystä

Mulla oli heikossa hapessa syksyllä otettu varas,meinas kupsahtaa.
Latva meni,mutta varkaita työntää.

Alustava lista tulevan kesän tomaateista
Tumbling Tom pun ja kelt
Savitaipale
Evakko
Sungold
Liguria
Lovertino
Petita
Ponderosa(talavitomaatti)
Voyage
Blackball
Herodes
Taiko
Kajsa Sweet
Ormato
Honeycomb
Dolly F1
Umamini ja ite kerätyistä,Michael Pollan,Laukaus,Mini Balcony Yellow,Hurma,Krimin Musta,KorollSibiri,Idyll,Yellow Ole,Principe Boghue,Snegirjok,Cour de Beauf,Dark Striple,Anacour ja Orange Queen.
Tässä vasn tulee kovaraakaus ku tila ei riitä,mutta on mahoton uusia joita enoo koskaan kasvattannu.
Ja tietenki ehottomat suosikit joka vuosi,vaikiaa :pleading_face:

6 tykkäystä

Tomaatin siemenistä luin sen jutun, että kannattee valita kotimaisia tomatteja ja antaa kypsyä (mätänee) kunnolla, niin, että sitä ei voi enää syödä. Tomaatti tekee runsaasti siemeniä

Ulkomaiset tomaatit sisältää steriili siemeniä eikä välttämättä onnistu kasvattamaan.

Äsken keräsin siemenet ja niitä oli runsaasti.
Huuhtelin ja pistin kuivumaan. Olihan siinä töitä.

Miten siemen muuttuu steriiliksi.

Aika montaa kasvatat :fu:

Milloin ajattelit kylvää?

Koska ne tomaatit on jalostettu F1.

Niin ja ulkomaisissa voi olla tauteja.

1 tykkäys

Ei mahu kaikki kasvareihin,pakko raakata kovalla käjellä.

Tässä viikon parin sisällä ensmäiset.
Pihivitomskut ekaksi ja sitten kirsikka yms

Lääh, Karvari. On sulla tosiaan hirmu määrä uusia!
Se yks taitaa olla principe borghese?

Kuhan kausi on ohi ja oot päässyt maistamaan kaikkia uusia niin palataan asiaan :face_savoring_food::+1:

1 tykkäys

Minuakin kiinnostaa tämä - sain sinulta siemeniä, luki ruukku. Eli kyse ei ole Principe Borghese? Tuosta P. Boghuesta ei löydy netissä mitään.

Tuo Principe oli jo viime kesänä,ei ihan tarkkaa mielikuvaa,mutta oon rankannu sen hyväksi ku oon ottannu siemeniä.
Oon kasvattannu sankossa kasvarissa,muistaakseni myös ulukokasvatukseen sopiva.
Joo,palataan :hugs:

1 tykkäys

Kyllä on sama.
Kirotusvirhe :sweat_smile:

1 tykkäys

Mulla oli sitä viime kesänä. Ulkona. Viime kesän kokemusten mukaan en voi sanoa mistään tomskusta mitään, kun eihän suurin osa ehtinyt ees kunnolla kypsymään ennenkun kylmyys korjasi. Ja nekin vähät jotka ehti kypsymään ei pahemmin miltään maistuneet. Kamala tomaattikesä!!!

Myös kotimaiset kaupallisten kasvihuoneiden tomaatit ovat yleensä hybridejä eli F1:ä.

1 tykkäys

Mullakin meni ensi kertaa pieleen tomatin kasvatus viime kesänä. Satoa sain kuitenkin sen verran että ei ketuttanut.

Mä onnistuin viime vuonna itse kerätyistä Närpiön Nams oranssin helmitomaatin (Lidl) siemenistä kasvattamaan hyvän sadon =)

3 tykkäystä