Tomaatti, Solanum lycopersicum, Osa 6 (alkaen 10.8.2024 ->)

Lisää Atamonin käyttökohteista. Luin aikoinaan ohjeen,että Atamonia voi käyttää myös esim keväisin kylvöjen pintamullan homeen poistoon. Ohjeessa suihkepulloon sekoitettiin 1 tl Atamonia 1 vesiltr kohden. Kokeilinkin sitä aikoinaan johonkin kesäkukkakylvöksiin ja muistaakseni se tepsi. (oli liian tiheä kylvö purkissa )

Nyt tulee hyvin tomaatteja. Tigerette cherry on suosikki, Amateur, Balkonzaufer ja Tumbling Tom olivat varmoja ja hyviä myös.
White Cherry oli ihan mysteeri, sitä minulla oli kaksi tainta ja keskenään näistä tuli ihan erilaiset, tomaatit olivat punaisia. Eli olisiko niin, että näistä tuli avopölytteisinä jotain ihan muuta kuin emokasvista? Mene ja tiedä.

8 tykkäystä

Ruskaa tomaateilla.

2 tykkäystä

Keittelin tänään taas satsin paholaisen hilloa. Eka satsi tuli liian tuliseksi kun siihen laittamani paprikat olikin sitten salaa risteytyneet chilin kanssa ja tulisuutta tuli hilloon aivan liikaa :sweat_smile:
Tän kanssa osasin olla varovainen, ehkä liiankin mutta ainakin pystyy syömään :+1:

Ystävälle keräsin taas kirsikkatomaatteja satsin ja vein samantien. Alkaa olla pääsääntöisesti kirsikkatomskut haljenneita nyt kerätessä. Koko ajan kypsyy ja paljon on vielä vihreenäkin. Ne on niitä isompia pääsääntösesti, joutuu ne varmaan kypsyttämään sisällä jos sääennusteet pitää paikkansa ja viikon kuluttua saadaan jo yöpakkasiakin.

1 tykkäys

Minä olen ostanut Santa Marian pusseissa myytyä natriumbentsoaattia, mikä on se Atamonin säilötäaine. Atamonissahan on myös sokeria ja bentsoehappoa.

Olen sekoittanut sitä veteen ja laittanut pieneen pumppupulloon. Sillä olen saanut estettyä harmaahomeen leviämisen tomaatin ja kurkun varsissa kasvihuoneessa. Jos esimerkiksi katkaistun lehden kanta tomaatin varressa alkaa homehtumaan, natriumbentsoaatti on kuivattanut homeen.

2 tykkäystä

Kävin keräämässä kypsiä. Kovasti on vielä tulossa.

7 tykkäystä

Tomskuja taas keräsin osan mutta kaatosade ajoi sisälle. Olkoot huomiseen aamuun jos vaikka sattuis poutaantumaan.

7 tykkäystä

400 g, riittää leivän päälle siivutettavaa :tomato::heart_eyes:

2 tykkäystä

Ei taida penttiläisiltä löytyä, ei ainakaan oo ollut mitään puhetta tosta lajikkeesta jos oikein muistan? Kävin lukemassa ton jutun Iltasanomista. Kyse on tomaattilajikkeesta jolla on myyntilupa jenkeissä muttei EU:n alueella.
No mut jos jollain täällä sitä on, niin älkää laittako siemeniä siemenkirjeeseen tai muutenkaan jakako eteenpäin :+1:

Joo, ei taida vielä löytyä Suomesta. Löysin englanninkielisen artikkelin, missä mainittiin siemeniä kaupitelleen henkilön nimi ja kysessä on joku ranskalainen tomaattiharrastaja, joka myös risteyttää uusia lajikkeita. Aika tyhmää mennä somessa kaupittelemaan siemeniä, kun se siementen tuottaja on kieltänyt niiden kaupustelun USA:ssakin. USA:ssa niitä saa antaa toisille kotikasvattajille ja kerätä omat siemenet, mutta siemeniä tai kasveja ei saa myydä kuin se siementen tuottajafirma itse.

1 tykkäys

Keräilin kypsiä isoja tomaatteja,osa menee uuniin.

5 tykkäystä

Tällä viikolla on tomaatti kypsynyt minullakin :grinning:

7 tykkäystä

Millä tavalla otatte tomaateista siemenet?
Luin netistä ohjeita ja neuvottiin liottamaan monta päivää kunnes jotain hometta nousee pintaan ym.
Kuulosti kauhean monimutkaiselta.

Voihan sitä helposta asiasta tehdä monimutkaista jos haluaa, mut ei kyllä tarvitse.
Mä kaivelen tomaatista siemenet talouspaperiarkin päälle, levittelen ne siihen veitsellä vähän hajalleen ja annan paperin siemenineen kuivua. Kun on kuivat (aikasintaan muutaman päivän kuluttua tai kuhan joskus kerkiän) niin irrotan siemenet paperista ja pussitan.
Kirjotan paperiin aina aluksi lajikkeen nimen jotta varmasti nimi ja siemenet kulkis samaa matkaa sinne pussiin saakka.
Kohta 20 vuotta oon tehnyt noin eikä mitään ongelmia ollut. Keep it simple

6 tykkäystä

Minä annan siementen jonkin aikaa lillua vedessä ja sitten lävikköä vasten on helppo poistaa pehmeä osuus ja sitten talouspaperin päälle kuivumaan (ja tosiaan lajike siihen paperiin).

3 tykkäystä

Mie pesen siemenet tiheässä sihdissä, levitän ne sitten leivinpaperin päälle kuivumaan. Kirjoitan heti nimen viereen :grin:

3 tykkäystä

Minäkin puhdistan siemenet siivilässä ja kuivaan ne pergamiinipaperiliuskan päällä. Liuskasta taittelen siementen kuivuttua taskun, mikä sopii hyvin karkkilaatikosta tehtyyn tomaatinsiemen arkistoon.

7 tykkäystä

Kiitos ohjeista kaikille ja wau, Genesee! :astonished:Montakohan lajia sulla on arkistoituna?

1 tykkäys

Hyvin Pro :+1::smile:

1 tykkäys