Tönönvahdin pihanäkymiä (V)

Valkoinen sireeni. tulikellukkaa, sinikuusama vasemmalla ja sen edessä metsämansikkaa jota annan kasvaa maanpeittona. Kypsät mansikat kylläkin poimin soppaani.

Näkymä suihkualtaan ympäriltä kesän edetessä.

Huoltoa kaipaava tuulimylly ym.

Mahtavaa kukintaa. Näiden katselu lisää kevään odotusta.

Ihana piha, rehevää ja hyvinvoivaa kaikki!
Mahtava arovuokkorivistö ja NARSISSEJA, ihana narsissimeri! Siinä tämän narsissinrakastajan silmä lepää

Mahtavia nuo sinun romuraudasta tehdyt kukkajalat yms. Oletko romikselta löytänyt noita ihanuuksia vai mistä tulleet?

Ramses.Tämä on vanha asuttu maalaistalomiljöö johon on vuosien saatossa jäänyt entisiltä sukupolvilta kaikennäköistä. Yhtenä keväänä kerättiin ympäristöstä kaikkea romua kuusankoskelle. Kaikki kivenkolot oli täynnä sitä sun tätä. Kaiken varalta jätin jotain hassua vielä talteen ja sittä olen niistä yrittänyt kyhätä jotain. Osan pelastin vielä kuormasta jolloin isäntä alkoi jo olla huolestunut josko kerään kaikki takaisin talteen. Nyt ne ovat kuitenkin varastossa tallessa eikä pitkin pihan ympäryksiä.

Kuunliljoja, päivänliljoja,rönsyleimua ja siperiankrhö. Takana kuusikkoa josta olen aina kerännyt ns. rikkaruohoja pois jotta ketunleivät saavat siellä rehottaa.

Puukiipiän pönttö ja sen takana alppiruusu Haaga aloittelee kukintaa.

Tässä vaahteran alla nauhuksia ja rönsytiarellaa.

Yritin saada vangittua tuon herkän akileijankukan mutta tulos on vain tämmöinen.

"lumipallot"kasvoi ja kasvoi. Suurimmat pallot olivat halkaisijaltaan 13cm.

Alppiruusu Haaga ja lemmikkiä sen takana.

Heidinkukka

Japaninhappomarja

Idänvirpiangervo takana (kukkii vain alaoksilla koska jänikset söivät sen talvella lumen yläpuolelta).Maanpeittona keltapeippiä ja edessä jostakin ilmestynyt saniainen.

Edessä kulleroa, siperiankurjenmiekkaa ja kiven takana keltakurjenmiekkaa sekä yksi lumipalloheisistä.

Edessä isosinikuunliljaa. Tykkään noista lupiineistakin koska ei sitä sinistä väriä liiaksi ole. Eikä ne tuosta minnekkään pääse leviämään.

Laventelinsininen siperiankurjenmiekka

Apinankukka

Kuvat samasta alueesta, vain toisista reunoista kuvattuna (yllä ja alla)

Kuvassa koivun takana vasemmalta korallikanukka, luostarinruusu, lumipalloheisi ja amerikanheisi.Koivun edessä sin.-ja kirjoukonhattua, tarha-alpia, metsäkurjenpolvea (lumipalloheiden edessä), kelmeää kuunliljaa. Maanpeittona pikkutalviota ja näkyypä tuohon reunaan tupsahtanu sammalleimuakin. Tarha-alpi on vasta nupulla ja ukonhatut kukkivat sittä myöhemmin.
Tässäkin minusta nuo siniset lupiinit antavat väriä.

Kesä on edennyt jo juhannukseen saakka.

Hansaruusu ja juhannusruusu

Pioni Sarah Bernhardt ja edessä jo kukkineet kuolanpionit. Ihan reunassa oikealta ajuruohoa, hopeahärkkiä ja harmaakurjenpolvi.

Purppuraheisiangervo

Neidonkurjenpolvea ja tervolanhanhikki

Loistotädykettä

Kivikkokilkkaa

Suviruusu?

Jos ken huomaa että nuo kukkien nimet ei täsmää niin voi reilusti huomauttaa.

Minulla voi muisti pätkiä vaikka tämä onkin hyvää muistipeliä.

Apinankukka

…Ja tämä minun juttukaveri; kaikkihan hänet tuntevat