Traakkipuu (Lohikäärmepuu), Dracaena

niko0299, oletko jo lukenut tämän ketjun? Luulisin vastauksen löytyvän ketjusta. Varmasti noista muistakin traakkipuista löydät samalla tietoa

okei kiitos

minkä kokoseen ruukkuun juovatraakkipuu pitää pistää? ei löytynyt ketjusta

Sellainen nyrkkisääntö on useimmilla kasveilla, että pari senttiä ympärykseltään isompaan kuin edellinen ruukku. Sitten kun on iso ja vanha kasvi, ei niin tarvitse aina ruukkua suurentaa.

ok kiitos

Traakkipuusta yksi pitkä oksa lötkötti pitkin lattiaa, kun ei jaksanut hentoisena pysyä enää pystyssä. Leikkasin sen omaan ruukkuunsa ja laitoin vielä pikku pätkätkin multaan. Pakko oli laittaa lyhyeksi kun oli niin kiemuralla se varsi.

Katso myös: Ruokotraakkipuu (onnenbambu) Dracaena sanderiana

En jaksanut koko ketjua lukea etsiakseni mahdollista tietoa reunustraakkipuun lisaamisesta, eli, etta onko tuhoontuomittu ajatus katkasta tuo mun ruma roikale ja toivoa viela sen selviytyvan hengissa leikkausoperaatiosta?

Vai onko mun vaan siedettava sita viela muutama kuukausi kevaaseen?

Aika valoisa on tuo itaikkuna mulla missa traakkipuuni on. En asu suomessa vaan yhdysvalloissa, joten valoa riittaa hieman pitempaan kuin pahimpaan kaamosaikaan siella kotosalla.

Mielipiteita, hyvat viherpeukalot?

Voit katkaista ja juurruttaa latvan.

mä juurruttaisin ensin, ja sitten vasta katkaisisin. kts.ilmajuurrutus http://www.yhteishyva.fi/piha_parveke/kasvit/sisakukat/huonekasvien_lisaaminen/fi_FI/huonekasvien_lisaaminen/

Kiitos Juti! Innostuin kuitenkin lueskelemaan tata ketjua, ja opin paljon lisaa puustani. Jai viela vahan epaselvaksi kuitenkin nuo jatkotoimet. Oliko se niin etta nyt jos leikkaan (sahalla, oksasaksilla) latvat pois, isken ne siis vesiampariin kuukaudeks tai kunnes on juuria ilmestynyt ja vasta sen jalkeen multaan? Ja kuinka paljon sita vetta pitaa olla, riittaako joku 5cm? (tiedan nimittain, etta mun 2vee tulee kaatamaan amparin muutamaan otteeseen…)

Mulla on noita latvoja tuossa 11 kappaletta, paarungosta lahti alunperin 3 haaraa, joista kaikista lahtee taas ne kolme. Viime kesana traakkipuu pukkas muutamassa kuukaudessa kattoon asti ulottuvat lisakkeet paarungon juuresta. Ajattelin, etta jos nuo paksuimmat ja myos uusimmat varret leikkais sinne sankoon, ja heittais muun kasvin menemaan. Tai… voishan noista pienemmistakin latvoista yrittaa kasvattaa, toivoen etta joku niista menestyis.

Pidetaanko sanko sitten ihan samalla kasvupaikalla missa kasvi ennenkin on ollut?

Ja viimeiseksi, pitiko vai eiko pitanyt katkaistun oksan antaa kuivahtaa vuorokauden ennen vesiampariin laittoa?

se, mitä jää jäljelle kasvista ruukkuun, tekee uuden tuuhean latvan, jos juuret on kunnossa.

Enpas tieda minkamuotoinen puu tuosta mun alkuperaisesta rungosta kasvaisi, kun ihan mullan tasosta lahtee 3 haaraa. Se alkuperainen ja nuo kaksi uutta, jotka lahtevat ihan mullan tasosta. Ehka pitaisi antaa sen vain kasvaa ja katsoa :slight_smile:

Bekka, jos päätät leikata, niin odottaisin vähän aikaa, sillä nyt on laskevan kuun aika. Jouluaattona on uusikuu ja heti joulupyhien jälkeen olisi otollinen aika leikata.

Iiriskukka, tuopa oli uutta, etta kukat on tarkkoja kuunkierroistakin :slight_smile:

Kai mina voin yrittaa hillita itseni ja odottaa viela pari viikkoa, jos oikea kuun asento auttaa kasviparkaani toipumaan leikkauksesta.

“mä juurruttaisin ensin, ja sitten vasta katkaisisin. kts.ilmajuurrutus http://www.yhteishyva.fi/piha_parveke/kasvit/sisakukat/huonekasvien_lisaaminen/fi_FI/huonekasvien_lisaaminen/

Nyt vasta huomasin tuon annaw:n viestin edelliselta sivulta. Mutta en ymmartanyt sita yhtaan. Miten juurrutetaan ja sitten vasta katkaistaan? eiko se pida ensin katkaista etta siihen paahan voi kasvaa uudet juuret. Linkkikaan ei mua auttanut :smiley: Olenko jotenkin tyhma? :wink: Ehka mun ei tarvikaan ymmartaa…?

Itse olen kerran ilmajuurruttanut lapsuuden kodissani ja enon neuvoin. Eli kiersin muistaakseni hedelmäpussia varren ympärille niin, että sinne muodostui “tasku” johon laitoin multaa jonka sitten kostutin passelin kosteaksi, sitten suljin pussin aukinaisen osan vain langalla ja odottelemaan. Sitten kun mullan seassa näkyi juuria, poikkastiin varsi pussin alta, pussi pois ja rehu multaan.

Tiedä häntä oliko tämä nyt yhtään havainnollistavampi selostus :smiley:

Reunustraakkipuuni paleltui toissapäivänä muuton aikana pahemman kerran. Siitä asti on roikottanut lehtiään viluisen näköisenä. Mitä teen? Heitänkö sovinnolla menemään vai voisko jotain elvytyskonstia yrittää, esim leikata lehdet pois? Juurien luulisin olevan kunnossa.

En tekis varmaan vielä mitään, vaan odottaisin alkaako jostain kohtaa uusi kasvu,ja sen mukaan sitten vasta leikkaisin.Jos latva on paleltunut, aika pian varmaan jostain kohtaa tulee uusia silmuja, kun nyt on jo helmikuukin.

En tiedä mille palstalle tämä kuuluisi kysyn kuitenkin: meillä on tuksusaakkipuu, nyt pitäisi vaihtaa ruukku, suurempi, minkälainen multa sille olisi se oikea. Neuvokaa minua tässä asiassa, sen pituus muuten n. 150 cm.