Onko tuoksuraakkipuu erinlainen kun näissä kuvissa ei muistuta tätä mikä on tämä meidän komistus. Purkin kyljessä tarra ja siinä tämä nimi ?
Tuoksutraakki on tämmönen
Tänään osui töissä nenään kukkivan traakkipuun tuoksu. Oli taas niin *keleen kiire, etten ehtinyt mennä katsomaan kukintoa
Ehkä ylihuomenna, jos se on vielä tallessa… Tuoksuu kymmenien metrien päähän 
Täällä ollut muutama kuva täplätraakkipuusta, mutta ei oikeen minkäänlaisia hoito-ohjeita. Onko kenelläkään kokomusta ko. kasvista? Sellaisen pistokkaan sain ja ainoa hoito-ohje oli, että kastellaan kerran viikossa.
Anoppi raahasi tänään meille heidän nurkissa pölyttyneen traakkipuun. Korkeutta kasvilla on 180cm, lehtien pituus n.25cm ja ruukku on halkaisijaltaan 19cm. Lehdet ovat kirjavat, runko on paksuudeltaan n.2cm tyvestä, eikä puumaisuutta ole havaittavissa. Alimmat lehdet ovat n.20cm korkeudessa.
Lehtien päissä on kuivuneita kohtia.
Miten tätä hoidetaan? Mikähän traakkipuu on kyseessä? Harmi etten voi laittaa kuvaa, kännykkä ei anna ladata kuvia tänne :D
P.s. Lehdet ovat n.4cmleveitä
MITÄ NÄMÄ ON??? 

villakilpikirvoja?
Nyt vasta huomasin tämän ketjun traakkipuista. Laitan tähän kaksi kuvaa Kanarian traakkipuustani, Dracaena draco, jolla on ikää yli 15 vuotta. Katto on nyt tullut vastaan kun kasvuhaluja edelleen on … Tämä yksilö on siemenestä itänyt ja tullut aina toimeen sangen vähäisellä valolla itäikkunan äärellä. Kanarian traakkipuu kaipaa selkeän eron yö- ja päivälämpötilaan ja kun en ole kyennyt sitä järjestämään, puuni on kasvanut pituutta mutta ei paksuutta. Minulla on näitä kanarian traakkeja useampia ja kaikki kasvavat hyvin tämmöisessä multaseoksessa: 50% ehtaa pellosta haettua savimaata, 25% puolivalmista lehtikompostia, 25% kaktusmultaa ja puolikarkeata hiekkaa. Luulen, että olen kautta vuosien antanut hiukan liian vähän vettä, eli läpimitta on voinut jäädä kehnoksi siitäkin syystä.

Wau, onpa upea !
No sehän hauskaa että miellyttää
, laitan tähän sitten vertailun vuoksi kuvan kahdesta nuoremmasta, jotka kokoerosta huolimatta ovat samanikäisiä. Etummaisena oleva vaan on sisarustaan puolet hitaampi kasvamaan. Ja samanlaisia ruikuloita näistäkin tulee, kun en voi kämppää yöksi jäähdyttää
.
Tervehdys kaikille,
Minulla on kaksi traakkipuuta, tuoksutraakkipuu, jonka olen lahjaksi aikanaan saanut sekä reunustraakkipuu. Molemmat ovat aiemmin viihtyneet, mutta nyt tuoksutraakki on alkanut lakastua tavallisuudesta poiketen. Yleensä se on talven aikana tiputtanut alimpia lehtiä, mutta viime aikoina lehtiin on muodostunut ensin kuivia pilkkuja, näyttävät kuin väri olisi lähtenyt, ja sitten pikku hiljaa lehdet ovat muuttuneet päästä tumman ruskeiksi, kasvi ei kuitenkaan tiputa lehtiä, ne vain tummat ja kasvi on ruma. Tuntuvat lerpuilta, eivät normaalin napakoilta. Ja latvaan saakka lehdet ovat enemmän tai vähemmän mustuneet. Ötökkätarkistus tehty, mitää ei löytynyt. Runko tuntuu yhtä napakalta kuin aiemmin, näyttäisi tekevän uusia lehtiä latvassa. Mietin voisiko tässä olla kyse siitä, että kasvi sai muuton aikana kylmää. Edellisessä asunnossa kasvi oli kyllä parkkeen oven vieressä, liekö saanut myös vetoa. Olen kastellut tosi kitsaasti, lähinnä silloin kun muistan ja kasvin lehdet nuupahtavat, eli voi mennä useita viikkoja. Tarkoitus oli, että leikkaan latvan nyt keväällä. Ihmettelin vain, että selviääkö kasvi siihen asti.
Minulla on ainakin viittä erilaista traakkipuuta ja kaikilla tuntuu olevan sama hoito, niin olisiko mahdoton ajatus laittaa kaikki samaan isohkoon ruukkuun, niin että ne vielä pärjäisikin siinä?
Ja-Na Siis voihan sitä kokkeilla ja ajatella yhtä sun toista. Kasvisi ovat ilmeisesti vielä suht pienehköjä (traakipuiksi) taimia. Aikansahan tuo yhteismetsä voisi onnistua. Ainakin kesällä kun multien kuivuminen on nopeata.
Entäs niiden yhteispöheikköinen koristearvo sitten.
Oletko asetellut kasvit jo lähekkäin ja katsonut jo etukäteen miltä ne tosiaan näyttäisivät yhdessä sumpussa? Onko lopputulos mieleisesi?
Jos on ja löydät tarpeeksi suuren ruukun niin kukaanhan ei voi estää sinua tuota istutelmaa tekemästä. Melkoinen liikakastelun vaara siinä tosin piilee.
Tiedäthän, että traakipuut kasvavat ajanoloon vaikka miten hirveän suuriksi? Vain katto on rajana. Mitenköhän jakaminen sitten onnistuu… ilman täydellistä juurien pahaa repimistä, kun on uuden saavin vaihto? Ainakin minun traakipuuni ovat olleet melkoisen isojuurisia.
Voisit kenties ensialkuun asetella kokeilumielessä multaruukut yhteen isompaan astiaan ja täyttää välit esim. osittain lecasoralla ja/-tai koristekivillä. Myös ruukkujen pinnan voisi tuossa tapauksessa naamioida koristekivillä. Pitemmän päälle kaikkinainen hoito tulee tuollatavalla suurella todennäköisyydellä helpommaksi.
Jate-84 Nyt on kevät.
Eikun leikkaat nyt heti sen hyvän latvuksen. Älä enään odottele. Sen kunnolliseen juurehtumiseen menee kyllä useampi viikko.
Voit leikata rungostakin kalikoita halutessasi ne tekevät juuret ja lehtiruusukkeen aikanaan. Voit istutella sitten monirunkoisen tuoksu traakipuu pehkon. Lopputulos on sitten upea. Tai laitat erikseen ne kasvamaan omiin ruukkuihinsa, jos on mieluisampi niin.
Mikäli kasvi on pahoin paleltunut, niin näet sen leikatessasi runkoa. Jos keskusta on pehmennyt/ tummunut/ruskea ei kannata vaivautua juurruttelemaan.
Minäkin voisin ottaa yhden pikku kalikan! (Laita yv:tä jos vaan jää terveitä hukkakalikoita). 
Bobbie, hahmottelin nuita joo silleen "hyvään" järjestykseen, osa on jotai alle metrin ja siitä pienenee melko tasasin välein. sopiva ruukku kyllä löytyis ja yksi ruukku olisi tosiaan perempi, kuin tuo viisi.
Tässä vaan mietityttää, että en halua kuitenkaan riskeerata niin, että kaikki kuolee…
Mutta toisaalta, jos kokeilu onistuisi, niin siitä varmaan kasvaisi aika rehevä kokonaisuus. Kun eihän nuo traakkipuut niin hirveen kalliita ole kuitenkaan, mutta ne vuodet menee hukkaan kuitenkin, jos ne kuolee…
Niin ja ajatuksissa oli lähinnä vain muutaman vuoden kokeilu, isompana sitten omiin ruukkuihin.
hei, arvon viherpeukut.
omistan tuoksutraakin ja se on iältään n. 5-8v, eli ei kovin vanha, mutta tarkastellessani hoito-ohjeita kasvikortistosta siellä mainittiin että vanha kasvi ei tarvitse välttämättä kuin pintamullan vaihdon, niin mietin että missäkohtaa kyseinen traakki on vanha ja mihin pelkän pintamullan vaihto perustuu, miksi ei koko multa?
kiitos jo etukäteen selvennyksestä ![]()
Mulla on trikolori traakkipuu, enkä ole vaihtanut sille koskaan multaa sen jälken, kun se on tullut riittävän kokoiseksi, eikä purkin kokoa ole enää tarvinnut suurentaa. Ikää sillä on jo useita vuosia ja olen katkaissut latvan jo moneen kertaan. Multa painuu tai katoaa jonnekin ajan oloon, joten lisään multaa pinnalle, en vaihda mitään. En tiedä mihin perustuu pintamullan vaihto, mutta mun tapani perustuu täysin turhien töiden välttämiselle
Miksi multa mpitäisi vaihtaa, jos ei tarvitse.
Osaisko joku sanoa, että mistä johtuu kun reunustraakkipuuhuni ei oo vieläkään ilmestyny uusia lehtitupsuja niihin pariin oksaan jotka pätkäisin joskus heinäkuussa? Voiko siinä kestää näin kauan vai onko joku vialla? Traakkipuuni on tosin päässyt vähän huonoon kuntoon, kun taisin vähän huonosti hoidella sitä viime talvena.
Vielä kysyisin toista asiaa samaan traakkipuuhun liittyen, ja pahoittelen jos just samaa asiaa on kysytty jo moneen kertaan, vähän oon koittanu tätä ketjua selailla kyllä. Eli, jos reunustraakki on päässyt vähän huonoon kuntoon, niin oisko sitä parempi pitää vähän vähemmässä valossa, jossain huoneen keskellä, vai ihan ikkunan vieressä, paremmassa valossa, vai onko väliä? Huono kunto tarkoittaa tässä tapauksessa sitä että lehtiä on varissut aika reilusti, ja kun vaihdoin ruukun niin huomasin et juuria oli myös tuhoutunu (mädäntyny, paleltunu, tai jotain, en osaa sanoa) aika paljon.
Oletkohan kastellut liikaa? Jos on märkä multa, niin anna olla runsaassa valossa, jos taas on päässyt pahasti kuivumaan, niin sitten pieni varjostus voisi olla hetken aikaa hyvä. Uudet kasvut leikattuihin kohtiin eivät välttämättä tule kovin nopeasti. Jos oksat ovat vielä elävät, ei ole ollenkaan toivo vielä menetetty.
Mä onneton olin unohtanut trikolorini vähän pimentoon ja kastelukin on ollut vähän niin ja näin. Se on kasvanut aivan mahdottomasti pienessä ajassa, mutta koko varsi on aivan vinossa, melkein vaakatasossa valoon päin. Kaipa se korjaantuu, jos saan sille valoisamman paikan.