Traakkipuu (Lohikäärmepuu), Dracaena

Valoisaan, mutta ei suoraan auringonpaisteeseen ja vettä silloin kun kasvin lehdet alkavat nuutua. Tällä hoidolla olen pärjännyt oman reunustraakkipuuni kanssa. Jos kyseessä on liikakastelu niin kannattaa tarkkailla kasvin runkoa, ettei se ole alkanut muuttua pehmeäksi.

Kiitos neuvoista! Joo, tuon kasviraukan kohdalla on kyseessä aika monikin asia :confused: Ensin se varmaan saatto vähän kärsiä keskellä talvea tapahtuneesta muutosta. Sitten tulin vaihtaneeksi sen varmaan vähän liian isoon lasitettuun ja pohjareiättömään ruukkuun ja vielä laitoin sen ihan parvekkeen oven viereen joka on aika vetoinen ja kastelin varmaan ihan liikaa ruukun vaihdon jälkeen. Eli mitähän mä EN oo tehny väärin tuon kasvin kanssa :slight_smile: Siitä kellastu pikkuhiljaa ja putos tosi paljon lehtiä kevättalven aikana ja nyt kesällä vihdoin päätin et vaihdan sen lasittamattomaan ruukkuun ja huomasin siinä et juurista oli iso osa ihan kuivettunu, ihan niinku jotain olkea. Katkasin pari oksaa (siinä on siis vielä jotain neljä lehtitupsua) ku oli niin pöljän näkönen niine pitkine oksineen jossa ei ollu ku tupsu lehtiä ja nyt siis toivon et se siitä tointuis. Kyllä se uusia lehtiä tekee joski vieläki siinä tapahtuu lehtien kellastumista. Mietin et jos se siinä sais kasvatettua niitä juuria taas niin jos se siitä lähtis kasvaan. Harmittaa ku tuo traakki on ollu mulla jotain 10 vuotta niin onhan sillä jo tunnearvoakin.

En osaa oikein sanoa et onko runko muuttunu pehmeäksi. Siinä on sellanen paksumpi rungonpätkä josta sitten lähtee haaroja ja se ei mun mielestä oo mitenkään pehmeä. Ne ohuemmat oksat on vähän pehmeitä, mut en oikeen tiedä et onko ne epätavallisen pehmeitä ku mietin et kai ihan ohuet oksat on latvasta kuitenki jonkin verran pehmeitä aina?

tietääkö kukaan suomenkielistä nimeä kasville nimeltä dracaena steudneri??ilmeisesti joku traakkipuu kuiteski??tässä kuva kyseisestä kasvistä

Tuoksutraakki tuossa kuvassa ainaki on

kiitti niinpä taitaa ollakki,kuvista päätellen vaik tioeteellinen nimi outo onki =))

Tuoksutraakkipuu on Dracaena fragrans. Haulla löytyi sellainen kuin Dracaena fragrans steudneri. Tuo on ilmeisesti se. Dracaena steudneri taas näyttäisi ainakin kuvien perusteella erilaiselta.

okei kiitos helena =) varmaan jääny pois tuo fragrans sana siitä lapusta =

Aion laittaa kirjavalehtisen reunustraakkipuun. Lukemani perusteella se on traakipuista herkimpiä ja ehdottomasti kranttu hoitoisimpia -ja hyväkuntoisena ja mieluusti monirunkoisena tosi näyttävä.

Kaiken kukkuraksi suuri plussa on kuulema suht’’ hidaskasvuisuus. Pitääkö paikkaansa?  
Juuri tätä reunustraakipuuta minulla ei ole aiemmin ollut ja kaipailen uutta järkevää kasvihaastetta.

Onko millaisia olleet kokemuksenne reunustraakkipuun altakastelruukussa kasvattelusta ja viihtymisestä? Oletteko havainneet toistuvaa herkkyyttä elukoille,kuten punkit?

Bobbie, tämä on altakasteluruukussa, mutta en uskalla kastella sitä ikinä säiliön kautta. Pelkään, että se alkaa mätänemään, jos säiliössä on vettä varastossa. Joten kastelen aina päältä sen verran, että tikun minimi vesimäärä ehkä juuri täyttyy ja sitten vettä uudestaan, kun lehdet nuutuvat.
Ötököitä tuossa ei ole ollut. Tosin se on hieman erillään muista kasveista. Minulla oli aikaisemmin iso reunustraakki, jossa oli ollut ostettaessa villakilpikirvoja, mutta sen hävitin suosiolla.

Minulla on se tavallinen reunustraakki eli vihreälehtinen ja lehdissä punaiset reunat. Nyt traakkini on kuitenkin tehnyt muutaman lehden joissa on keskellä ohut punainen raita, joka ylettyy vain lehden puoliväliin. Onko tämä normaalia vai onko traakissani jotain vialla?

Helena81 Ehkäpä tuo kirjava lehtisuonisuus on ollut kasvissa piilevä ja kenties vaikka kevätaurinko on sen saanut tuohon lehteen "puhkeamaan"?

Täälläkin on nyt yksi. Se näyttää oikein kivalta, vieläpä paremmaltakin kuin kuvittelin ja olen oikein tyytyväinen ostokseeni. Vielä kirjavampaakin haaveilen tuohon kaveriksi sitten myöhemmin, kenties. Mikäli tämä koekappale nyt pysyy hengissä. Kukkakauppias ainakin nauroi, että sitkeämpää kasvia en löydä mistään.

Bobbie epäilen, että tuo saattaa olla jokin oire valonpuutteesta. Traakkipuuni on sellaisessa paikassa, että se ei saa suoraa auringon valoa. Kesällä siinä on kyllä valoisaa, mutta ei talvella. Traakistani on myös kellastunut todella paljon lehtiä tänä talvena. Olen katsonut kuvia traakkipuista, mutta ei ole tullut tuollaista vastaan. Lehtisuonen pitäisi olla vihreä tai valkoinen, mutta ei punainen. Vaihdoin nyt sen valoisampaan paikkaan. Saa nähdä mitä se tykkää.

Toivottavasti traakkisi viihtyy, nuo kirjava lehtiset eivät taida olla kovinkaan yleisiä. En ainakaan muista itse nähneeni. Kukkakauppiaan kanssa en voi kyllä olla samaa mieltä. Olen onnistunut tuhoamaan reunustraakkipuun parissa kuukaudessa.

Helena81 Kukkakaupoista kannattanee erikoisempia Dracaena marginata lajikkeita kysellä. Esim.‘‘Tricolor’’ ja ‘‘Bicolor’’. Kyllä niitä saa ja niitä on myynnissä. Tilaavat varmaan mielellään, ellei valikoimissa juuri silloin satu olemaan. Tietenkin ne voivat olla hiukasen kalliimpia mutta aivan yhtä, kenties konstikkaita hoidon suhteen.

Olen minäkin jo vuosia sitten hävittänyt yhden taloon tuodun valko kirjavalehtisen Juovatraakkipuun. Sen edellinen omistaja ei ollut myöskään mitenkään pärjännyt sen kanssa. En saanut minäkään selville mitä se halusi. Lehden reunat ruskettuivat rumasti. Koristearvo oli siitä kasvista aikalailla tiessään. Muutamia vuosia sitä  vastuksenani pyörittelin, koettaen kaikenlaista sitä miellyttääkseni, kunnes kyllästyin sen jatkuvaan vastahakoisuuteen.

Mikähän taika siinä on, että jos joskus erehtyy sanomaan, ettei tykkää jostain kasvista, niin nimenomaan sitä kasvia alkaa kerääntymään nurkkiin? Ensin tuli supputraakkipuu, muistelen, että ostin sen kun ei ollut oikein muutakaan tarjolla ja se oli jotenkin raaskun oloinen. Sitten tuli kaverilta latvapistokkaana tuoksutraakki. Nyt sitten viikko sitten löytyi roskiksesta janet craigiä (?) siis sitä tasaisen vihreää toimistokasvia. Ja eilen tuli napattua talteen lemon lime kun kerran oli hieno latvatupsu tarjolla kolmella eurolla… Ja vähän jäi harmittamaan kun olisi myös ollut tuota vihreän kirjavaa sanderianaa tarjolla. Ja paria muutakin erikoisempaa väriä.

Ja nyt sitten mietin, pitäisikö tuo janet craig-mikälie toimistorehu laittaa vesiviljelyyn. Siinä siis on nyt reilu 30 senttinen varsi ja sen päässä lehtitupsu. Ollut viikon vedessä. Mietin ettei ole oikein sellaista ruukkua, mihin sen saisi järkevästi pystyyn mutta sen sijaan sopivan mallisia lasipurnukoita olisi useampikin.

Ja onhan se myönnettävä, että traakit ovat herttaisia tyyppejä. Ja ovathan ne perinteikkäitäkin, paljon on vanhoja valokuvia missä ihmiset juhlistavat merkkipäiväänsä drakeenan kanssa. Ja ovathan nuo nättejä. Jopa se supputraakki mitä olen moneen kertaan meinannut heittää pois. Niin se vaan maku muuttuu!

Meillä on tällainen traakkipuu, oman tunnistukseni mukaan tuoksu-. Onko tämä ihan normaalia, että on noin alakuloinen? Jos sen pitäisi olla pirteämpi, niin mitä mun sille pitäisi tehdä? Olen istuttanut sen uuteen multaan ja isompaan ruukkuun, sekä latvonut ja tökännyt pistokkaat emokasvin viereen samaan ruukkuun. Kasvi vietti viime talvin tuossa samassa paikassa, alkuperäisessä ruukussaan ja mullassaan, on ollut meillä useamman vuoden. Kasteltiin (ja muutenkin hoidettiin) vähän miten sattuu, ihmeen kaupalla kituutteli hengissä talven.

Mullan vaihdon jälkeen sijoitin kasvin kukkapöydän altaaseen, yhdessä kentiapalmun ja palmuvehkan kanssa. Kattotuulettimeen ostettiin ledipolttimot ja suunnattiin niistä kaksi kohti kukkapöytää (talveksi on tarkoitus hankkia ihan kunnolliset kukkavalot kukkapöydän ylle). Silti tuntui, ettei traakki saanut tarpeeksi valoa, joten sijoitin sen takaisin vanhalle paikalleen, mutta silti hän murjottaa. Mullanvaihdon yhteydessä pyyhin myös lehdet oikein hellävaroen puhtaaksi pölystä. En oikein tiedä, miten tuota pitäisi kastellakaan? Lannoitteena on käytetty ihan veteen sekoitettavaa, nestemäistä lannoitetta. Lurautan hänelle n. 1-2 krt/vko tilkan lannoitevettä. Osassa lehtiä on ollut tai on parasta aikaa ruskea kärjet/osa reunasta. Multaa vaihtaessa saksin kylmän viileästi ruskeat kärjet pois. Sitä on myös sumuteltu aika ajoin.

Kertokaa viisaammat, mitä tuolle pitäisi tehdä, vai heitänkö menemään koko rehun? Alla kuva.

En tiijä onks hän nyt niin alakulonen, miulla kyllä molemmissa , melekei katossa olevassa sekä nuoremmassa ja pienemmässä lehdet ikäänkuin vähän lurpottaa aina, eikä ne oo kertonu sen kummempaa syytä moiseen olevan. Samoin lehtien kärkiä ruskettuu jonkun verran aina talvi-aikaan. eli oon aatellu alakuloisuuden olevan ihan tyyliin kuuluvaa, voin tietty olla väärässäkin mutta hyvinhän nuo omanikin kasvavat jne.

raya, mitenkäs tuota kastellaan niin kuin oikeaoppisesti?

Voi nyt pistit pahan, ihan samalla tavalla kun muitakin , paitsi palmuvehkaa en kait muista kastella kun muutaman kerran vuodessa. Mutta traakkeja talvella tietty vähemmän mutta muuten samoin kuin muitakin, tökin sormella multaa että tarviiko vettä vai ei ja kevät/kesä aikaan lannotan niinku muitakin.

Miulla on vanhempi traakki nurkassa ja erittäin vähässä valossa, talvella ei taija saaha muuta valoo kun kattolampusta. nuorempi on valosammassa ja se ei tykkää auringosta yhtään, sen oon huomannu.

Pari kertaa viikossa on kyllä traakille liikaa. Multa saa kuivahtaa ihan kunnolla välissä, muuten tulee tuota lehden kärkien ruskettumista ja läikittymistä. Traakkipuut kestävät huonosti liikakastelua!

Kiitos ramses tiedosta. Annanpa traakkini olla tästä lähin rauhassa, tai ainakin vähemmällä kastelulla, niin jospa se siitä alkaisi vaikka vähän kasvaakin. :slight_smile: