Tuholainen: Etana, kotilo

Vielä ei ole näkynyt ainuttakaan etanaa, vaikka satanutkin on. Ferramol on valmiina …  Viimekesänä oli tontin yhdellä nurkalla ensimmäisen kerran 18 vuoteen peltoetanahyökkäys. Keräsin kaikki, mitä ikinä näin ja ferramolia perään. Torjunta on tehonnut, mutta tarkkana vahdin tilannetta koko ajan.

Eilen vedin ruohonleikkurilla pensasaidan läheltä rikat, ettei ne kerää kotiloita. Kyllä sade sai meilläkin niitä esiin, mutta vähemmän kun ennen. Ferramonia kylvin toiseen kertaan nyt tänä keväänä.

Ei saisi päästää niitä nyt munimaan.

Ensimmäisellä sateella parittelevat ja toisella munivat, vai miten se nyt meni.

Voi ei!!! Etanan munia nurmikko täynnä =(

Nurmikossa? Eikös etanaiset muni maan sisään, kolosiin, ja vasta lopummalta kesää alkaen? Mulla on syksyllä auki jääneessä turvesäkissä, ihan siellä turpeen seassa ja veikkaan, että jo syksyllä munittuja.

Viime kesänä jo puhuin että kohta ne on tällä kun 300m päässä niitä oli pilvin pimein jo

Nyt ne on sitten tällä tontilla olen tänä keväänä löytänyt 4kpl jotka säilöin etikkaan vaikka en taida syödä :D.

Nyt kaipaan neuvoa mihin sitä Ferramonia oikein kylvän koko tontille ja kuinka paljon.

Joku puhu ulkomailta tilaamisesta ja sillä keinoa saada niitä pihaansa kyllä ne liikku muillakin keinoin itse niitä voi kujettaa kengissä ja kulkevat myös autolla.

Täytyykö mun nyt kontata pitkin nurmikkoa ja etsiä munia :slight_smile:

Entäs sitä rautasulfaattia eks sekin tehoo ja on halvempaa

Jossain sanottiin ettei se etana syö sitä rautasulffiittia ilman syöttiä joka ferramoliinissa on?

Kyllä niitä on nurmikolla, ja paljon =( ihan mustapallomeri…örk…kävin just levittämässä ferramolin, huomiseksi on luvattu sateita.

Etanan muna on melkein valkoinen, läpikuultava.

Oottakaa käyn ottaan kuvia…

Lehtokotilo munii kevällä ja syksyllä
Suotuisissa oloissa voi munia monta kertaa kesän aikana

Tässä munia

Hei, minäkin tahdon nähdä kuvina etanan-/lehtokotilon munia! Kotilot kerään ja heitän ulkona krilliin, onko huono hävitystapa?

Kiitos, kuva tulikin jo. Minkä kokoisia nuo munat on, johonkin verrattuna?

Mumi sateen jälkeen kierrät keräämässä, ne tykkää olla jemmassa lehtiruusukkeessa. Sitten heittelet Ferramolin sinne suuntaan, missä niitä on ollut. Annos on tosi pieni, kannattaa ihan punnita, kuinka vähän se onkaan ja nehän syö sitä, ei niinkun mun ukko kuvitteli että kun ne menee siitä yli ne kuolee. Eli alkuun meille kylvettiin järkyt määrät sitä ;p

Ja kovin sateella se pilaantuu, eli turha märillä säillä kylvää hillittömiä määriä vaan tosiaan vasta sateen jälkeen.

Olisikohan pari milliä halkaisijaltaan?

Näitä mie olen pitänyt etanoitten munina. Onko? Meillä on peltoetanoita.

-Madon kakkoja:D!

Eikä! Onko tosi 

Meillä lehtokotiloita voi saalistaa sateella ja sateen jälkeen vuorenkilpien joukosta. Sieltä niitä löytyy kourakaupalla, muualta vain yksittäisiä.

-Niin mulle ainakin lapsena sanottiin:D! Ei kuitenkaan mitään munia, se on varma se;D!