Tuoksuköynnös, Stephanotis floribunda

Ostin joku aika sitten tuoksuköynöksen,jo se heti tiputti melkein kaikki lehdet,mutta ei hätää jos se on normaalia.

Niin kauan ku varsi pysyy napakkana niin on hyvä, sitten se alkaa puskemaan uutta versoa jostain kohti

Meillä on pimiä tää mökki,en ole kovin noita huonekasveja laittanut,mutta nyt kokeilin tuota tuoksua.

Ketkuketulle tiedoksi: katkaisin lähettämäsi tuoksuköynnöksen kolkytsenttiseksi ja otin latvapistokkaan samaan ruukkuun. Molemmat tiputtivat kaikki lehtensä, mutta nyt se alkuperäinen on alkanut lykätä uutta lehteä. JEEE ;D

Rupeekohan mun omani ollenkaan kukkimaan, kun se on ollut koko vuoden (siis talven, tarkoitan), ihan huonekasvina, joskin huoneessani on hieman alla kaksikymmentä astetta. Vieläkö ehtii jonkun viileäkauden kukinnan edistämiseksi antaa?

Johan se nyt myrkyn lykkäs -Tuoksu on alkanut kellastuttamaan yhtä vartta ihan yhtäkkiä, nyt jo kaksi lehteäkin vaalentunut, Olen kastellut ja sumutellut sitä aika hyvin, voiko syy olla siinä, vai mahdollisesti lannoituksessa? Olen lannoittanut nyt kolmisen-nelisen kertaa.

moikka viherpiiperö, mulla ei oo tuoksari saanu kylmää kautta ollenkaan ja silti on kukkinu joka kesä

se myös kuivattaa välillä lehtiä ja varsia, mut aina tulee uusia tilalle

Minä laitoin vahingossa nappaamani lehden juurtumaan vesilasiin. Juurtuuko lehtipistokas?

Uuden tuoksuköynnöksen tässä keväällä ostin ja kukki se muutaman viikon ja nyt on hyvässä kunnossa. Tais edelliseen joku ötökkä iskeä.

Minusta tuoksussani oli muutama nuppu, joten vein sen nyt viileään navettaan, ja katson, rupeaako se kukkimaan. Toivottavasti viileys tekisi tehtävänsä.

En ollut huomannut siirtää tuoksu varjoon, ja olin jättänyt sen paahteiselle paikalle. Kun tulin koulusta, se oli kuin haamu valkoisine lehtineen. Vein sen varjoisaan ja viileään navettaan. Noin puolet lehdistä muuttui valkoisiksi, palaavatko ne vielä ennalleen?

kyllä ne ovat mennyttä kalua

Voi harmi, toivottavasti koko kasvi ei sitten kupsahda.

Ehkä toivo ei ole vielä menetetty, Viherpiiperö. Omani pudotti talvella kaikki lehtensä, ja näytti muutenkin kuolleelta. Leikkasin sen ihan tapille, tarkoituksena vain saada se irti kehikostaan. Ruukku unohtui yläkertaan, ja huomasin paljon myöhemmin, että se alkoi kasvattaa tyngästä uutta vihreää.

Toivotaan parasta. Omani ostin pari kesää sitten ja kukkakaupan myyjä pelotteli, että se tiputtaa lehtensä talveksi. Omani ei ole tehnyt näin ja jälleen kerran se pukkaa uusia nuppuja. Kasvanut se on parissa vuodessa aika lailla.

Tuoksuköynnös yllätti minut iloisesti. Se paloi pahasti alkukesästä, mutta huomaisn viikko sitten, että se kasvattaa uusia varsia, joten vein sen heti parvekkeelle. Sielä sade on akstellut ja huuhtonut sitä silloin tällöin, ja se näyttää viihtyvän. Toivottavasti yön ja päivän lämpötilavaihtelut saisivat sen jopa tekemään muutaman nupun.

Mielestäni tärkein asia tuoksuköynnökselle on tarpeeksi runsas valo(ei paahde) jotta kasvi alkaa kukkimaan. Silloin ennenvanhaan, kun minun upea tuoksuköynnökseni oli valoisalla itäikkunalla se kasvoi ja kukki hullun lailla. Talvet olivat hieman viileämmät, mutta ei sillä sen kummampaa lämpötilan vaihtelua ollut. Jouduin pakosta siirtämään kasvin hieman pimeämopään paikkaan ja se on kitunut sen siirron jälkeen. En ole kuitenkaan raskinut vielä hävittääkään sitä vaikka se on varjo entisestä.

Versot ovat jo niin suuria, että minun pitäisi varmaan pian ruveta kiertämään niitä metallirenkaan ympärille.

Hei, Viherpiiperöltä saamani tuoksuköynnös on juurtunut, ja kasvattanut lehtiä. Nyt kuitenkin ylimpiin lehtiin on tullut valkoinen ‘marmorikuviointi’ lehtien päälle. Olen tutkaillut, että mitään ötököitä ei näy. Mistäköhän voi johtua lehtien outo laikuttuminen, kuuluuko se kasvin luonteeseen. Alimmat kaksi isoa lehteä ovat tummanvihreät ja kiiltävät.