Etummaiset kaks on punasta röökii, taaimmainen on tätsyn röökisiemenii, tiiä mikä siitä tulee
Voiko olla tottakaan!!! Eka kasvi varmaan tänävuonna, jonka siemenestä tuli toivottu kasvi! Tohvelit olikin lobelioita, punavalkoraidellisesta petuniasta tulikin vain haaleanpunainen, puskameloni ei o puskaa nähnykkää
Röökinviljelys, Toukokuussa hajakylvös edessäolevaan kohtaan. Viikkositten kouliminen.
noin 30cm välein maahan. Vajaa 200 tainta. Mutta huonolta näyttää. Päivällä +25-30c eikä wettä ole satanut 3viikkoon. Osa kuivui/paahtui jo hengiltä. Jos kerran vrk. kannukastelu ei riitä ni kuolkoon.
Tämän kärryllisen kylvin viilipurkkiin , koulinta nippuina n. A4 kokoiseen dynoon toukokuulla, seuraava vaihe oli tämä kottari sitten kun uskalsi jättää ulos. Sanoisin että tulos ylittää kaikki odotukseni, kerrankin. Valkotupakkaa tämä kai on, pari vuotta sitten nyppäisin syksyllä kaupungin ränsistyneistä istutuksista pari siemenkotaa juuri ennenkun astiat vietiin talveksi pois.
Hieno pöheikkö Bumblella!! Mulla kukkii yksi vaivainen vasta…
Hieno puska mulla on tuota samanväristä isossa purkissa kasvamassa Italian pantaheinän kanssa ja kukkii aivan hirmuisesti.
Punainen matala koristetupakka on myös ollut tosi innokas kukkija. Niitä voisi olla parvekkeella ensi vuonnakin. Kumma muuten että näitä kasveja vaivaavat niin usein ötöt, luulin että nikotiinilla torjutaan niitä?
Ja ton valkoisen tuoksu illalla, voi että!!! Sen takia niitä on pakko olla joka kesä. Ja sama homma on narsissitupakan kanssa. Ne on mulla kyllä niin jälkijättöisiä tänä vuonna että vasta vartta on ruvettu suunnittelemaan eli varmaankin parin kolmen viikon päästä aikaisintaan voi odottaa nuppuja tai kukkia.
Juu, tuoksu on mahtava
Minulla kasvoi viimekesänä siemenseoksesta kasvatettuja valkoisia ja eri punaisen sävyisiä tuoksuvia koristetupakkeja. Keräsin syksyllä siemenet kauneimman punaisista ja kylvin niitä runsaasti viime keväänä. Niistä kasvoi myös eri värisiä ja eri korkuisia. Kuvan ruukussa on neljä tainta samoista siemenistä. Eri värisillä on myös erilainen tuoksu. Tuolla violettiin vivahtavalla on miltei mausteinen tuoksu, kun taas valkoisella on makein.
Mittasin piruuttani narsissitupakan yhen lehden koon, oli 32cm levee ja n.60cm pitkä, eli siis valtavia, hämmästytti vaikka tiesin kyllä laajemman version olevan mutt näin ens`kertalaista yllätti silti.
kukintaa alottelevat juurikin.
Mulla on kans joskus ollu ihan valtavia narsissitupakoita, suoraan verrannollinen ruukun kokoon, ja mullan laatuun/kasteluun ja lannoitukseen.
Tänä vuonna ei taas ollu niin suuria ruukkuja, tai tarvii aina arpoo kelle ne suurimmat ruukut menee, ja niitä muka tarvittiin muualle, nyt kaduttaa vähän.
Niitä lehtiä voi raksii poikki juuresta, jos kasvavat liianisoiksi/ovat toistenröökien tiellä. Kokemusta on, aiemmiltavuosilta. Ja käsineet sit käteen.
Noin 200kpl Valkoröökii huumaanuttamassa perhosiii ja ihmisii yöllä
Itikö narsissitupakat?
En laittanut niitä kasvamaan tänä vuonna, kun aika alkoi olla liianmyöhäinen meillä. Mei ikkunalaudalla kaikki kasvaa hitaaaaassstiiii, Laitan ne ensi vuonna aiemmin . Ainankin Valkoröökin siemenet kestää ainankin 11v itämiskykyisenä.
Oon joskus talvettanut kesällä kylväytyneitä tai kylvettyjä narsissitupakoita. Nytkin on jauhelihalaatikollinen tulossa talvetukseen, siitä on keväällä iso apu kun on kunnonkokoisia taimia valmiiksi.
Ainakin näissä olosuhteissa, ja kun en montaa tainta tartte.
Taitaa noi Valkoröökien siemenet kerrankiin, keretä kypsyä tänä vuonna. Sit voisi kaataa kuivuneista ja avonaisista siemenkodista siemenet suoraan purkkiin. Joskus historiassa kaupunki oli istuttanut Nasissia puistoihin. Niistä käin katkoo kuivuneita kukkalatvoja suoraan paperipussiin, pussinsuu kiinni ja sitten ravistelin pussia niin siemenet tippuivat pussinpohjalle. Viimevuosina ei vain ole Narsissi näkynyt mei kaupungissa istutettuna missään.
Toin kokeeksi sisälle kuivumaan/kypsymään jokusen röökinsiemenen. Ehkä noist tulee itämiskykyisiä.
Uutena tuttavuutena aioin kokeilla ens vuonna erilaisia tupakkeja. Ihan kukkina siis, en ajatellut polttamista aloittaa.
Miten nuiden matalien punatupakkien kanssa olisi hyvä toimia? Jos vaikka vertaa petuniaan, ja sen kasvuoloihin. Pärjääkö hyvin esim. laatikossa? Ja kuinka ronkeli on varjo/paahteen suhteen. Mulla on vähän joko tai nuo valo-olot. Joko pohjoiseen tai etelään… Petuniat on pärjänny molemmissa, paahteen puolella sais vaan läärätä vedellä kokoajan. Vai pitäiskö kasvatella vain laatikoihin terassille.
Sais päätettyä paljonko kasvattaa kumpaaki, niin ei käy sitten köpelösti. Rehevää ja kaunista olla pitää! Mittään rimppanoita ei viitti kattella.