Tupakka, Nicotiana

Puolivarjossakin pärjää hyvin. Laatikkoon on hyvä valita matalia lajikkeita. Yhtä helppo kasvattaa kun esim. petunia.

Kuinka hyvin kestää paahdetta? Suunnitelin paahteen puolelle 'Avalon Appleblossom’ia, sopi hyvin nuitten mun lijojen ja malvojen yläpuolelle :slight_smile:

Kyllä miulla kans menee tupakit ihan paahteessa ja puolivarjossa, ja vielä varjosammallakin jotka kukkivat hiukan myöhemmin mutta ei se miuta haitannu, päinvastoin.

Ja jos komeeta ja korkeeta narsissitup. kasvattelet , se vaatii todella tilaa joka suuntaan, jossain aikasemmassa viestissä olin mitannu sen lehtiä, ovat siis ISOJA, mutta niitähän voi karsia. ja korkeudesta ,en oo mitannu mutta navetan räystään korkeudella olivat. Herättää jonkun sortin kunnioitusta kun niin älyttömän pienestä siemenestä kasvaa tommonen julumetun iso ja komee kasvi.

Raya sulta saadut narsissitupakan siemenet on kans ens talven kylvölistalla. Ajattelin varata niille ihan oman pöydän! Pitää vaan ostaa niille oma lamppu. :wink:

Kyllä nyt on mammalle tupakkia siunaantunu: lumo-, narsissi-, valko- ja koristetupakkaa. Onko nuo kaikki ihan oikeasti eri eikä minkään kylvöaika ole vielä? Valkotupakka on ainoa joka on ennestään tuttu.

Moikka

Milloin on hyvä aika alkaa kylveä valkotupakat?

Valkoröökit… N.alata, riippuu varmaan milloin haluaa ne kukkivan…? Huhtikuussa aikasintaan,jos aiemmin, niin ne tulee aikaisoiksi ennen Kesäkuun ulosvientiä…Kaho aiempiasivuja mun kasvatuksista… Laitoin sienenet maahan toukokuunlopussa… Juhannuksena noin koulinta… Mut mul kukinta on Elo-syyskuussa

Perinteisesti oon kylvänyt sekä narsissi että valkotupakat uutenavuotena. Nyt kuitenkin vasta viikko sen jälkeen. Kukinnan saan yleensä kesä-heinäkuun vaihteessa, muistaakseni 

Moikka

Olisi tarkoitus että tuossa loppukesällä elo-syyskuu aikana saisi kukkia, joten taidan toukokuun aikoihin, mutta heitiikö ne kukkia elo-syyskuussa jos tulee pilvinen ja ei niin lämmin loppu kesä?

s41 kasvatusselostus ja s.42 lopputulos, viimevuodelta.

Narsissitupakan oon kylvänyt maaliskuun alussa. Tänä vuonna laitan aiemmin. Helmikuun puolivälissä aattelin laittaa itämään narsissi- ja valkotupakan =)

Moikka

Sain nämä tänään postissa, eli

1- Nicotiana x sanderae"Avalon Picotee"F1 30 cm, ja kaksi värinen valkoinen keskus ja valeanpunainen reunus.

2-Nicotiana x sandarae “perfum deep purple"F1 50 cm, ja kukka on purpuralilan värinen.

3-Nicotiana alata"Grandiflora” 80 cm, kukat ovat puhtaan valkoiset.

4-Nicotiana mutabilis"Triangle" 100 cm, kukat vaaleanpunainen ja samassa kasvissa esintyy valkoisia ja näiten välivärit.

Ajattelin kukkapenkiin laitaa ne niin että korkeammat taakse ja matalemmat eteen, ja matalat myös isoon kukkaruukkuuihin…

Sopiiko monta eri tupakkaa lajia samassa paikassa?

Joskus olisi haaveena vääntää savuke näitten lehdistä!

Hieno lajitelma! Miksei ne sopisi samaan paikkaan, olen itsekin haaveillut esim. just tota violettia ja limenvihreää sekä valkotupakkaa jotenkin lähekkäin.

Helsingissä näin kauan sitten penkin jossa oli palturi- ja virginiantupakkaa tavallaan kuin shakkilaudalle istutettuna, toiset mustiin ja toiset valkoisiin. Oli kivan näköistä, ja mielestäni toimi, nämä lajit kun ovat kummatkin korkeita ja kapeita niin pysyvät omissa paikoissaan.

kuva

Kesänlapselle, hyi ku on huono kuva, mutta tuosta näät tuon narsissitupakan koon, ja alimpia lehtiä oon jo repiny pois, kukinta ei ole vielä lähelläkään joten paljon se leveyttä tuostakin vielä kasvo.  ja korkeutta. Aika tyhmään paikkaan on tuokin pitäny tällätä.

Ihanat humalakaaret! (vai mitkä nuo on)

Humalaa on, ja sekin on niin tyhmällä paikalla kun olla voi eli kuumassa ja kuivassa jne, härmä iskee väkisin joka kesä, yritin sitä jo hävittää muuan vuosi sitten mutta se eiku innostu. Niin että olokoon. Huomaa potkurin raato kissalan katolla oikeassa ylänurkassa, odottanu jatkojalostusta koivurisuilla jo ainaski 5v. Joku aina käydessään ihmettelee että kova on ollu vauhti ja luisto kun on vallan katolle asti menny. Miultahan sekin onnistuu.

Upea istutus sinulla raya!

On kyllä nätti penkki. :slight_smile: Tuo on kyllä ihan valtava kukka. Alan vaan luovuttaan nuitten narsissien kans. Ei kasva niin ei. Jos vielä koulis kunnon multaan, kun ovat vielä pikkuriikkisiä. Ja taidan riipiä säälittävimmät rääpäleet kuikkaan.

Mikä tuo sininen kukka tuossa eessä on?

kuva

Valkotupakkaa vuonna, ennen koulimista,,,, Anna niiden röökien  nyt olla rauhassa.
On täs sul viel aikaa. Ne voi jumettaa, sen takia, kun kasvattavat juuriaan alaspäin. Mä annan niiden kasvaa mahdollisimman isoiksi, ja sit koulin kerralla Toukokuussa, kesäkuun alussa ulos.

Tuo on enstekski syystä jota ymmärrä en, älyttömän samea koko kuva, mutta saa siitä käsityksen maurinmalvan korkeudesta, kun tuossa samassa liikenneympyrässä tuon kaivon takana on isompi ala kukille ja siinä oli viime kesänä maurinmalvaa ja nuo kaaret on reilu 2m korkeet niin läpi huiskis korkeemmalle malvat nousi. Tuo ympyrä on itseasiassa aika laaja vaikka ei siltä näytä, takapuolella etelään päin on isommat kukka-alueet ja on siinä käytävätkin kivistä ladottu. Tuossa yks syy viime kevään lonkkakrempalle, jokaikisen kiven nostin ylös, pohjustin ja ladoin takasi (huhhuh), kukka-alueita laajensin jonkun verran ja pyörittelin vielä nuo pyöreemmät joka puolelle ympäri. Ja on siis keskellä pihaa, siks se on liikenneympyrä.
Tuota sinistä en muista, oisko nemesia tai piiankieli.

Voi jessus taavin tupakkaviljelmää Apua !