Niin, sitäpä juuri mietinkin, kun en ole koskaan ukonkelloa maljakkoon poiminut, muita kelloja kyllä.
Valkoinen ukonkello.
Olikos asia niin, että ukonkello on kaksivuotinen? Turha siis siirtää minnekään noita kukkineita yksilöitä, vaan täytyy ottaa siemenet? Jos kylvän siemenet nyt, vaikka tänään (en ole edes katsonut ovatko kypsiä), niin kukkivako ensi kesänä, vaiko vasta seuraavana?
ukonkellot ovat monivuotisia,
(maariankello 2-v.)
No noinkos se olikin, silläpä kysyinkin kun en varma ollut :D! Kiitos kibu, tuo ratkaisi monta ongelmaa…
Joku väitti tässä taannoin, että ukonkello on toiselta nimeltään maariankello? Onko tosiaan näin???
Ei kai sentään?? Tai jos on, niin sitten ihan uutta tietoa minullekkin.
Ukonkello(Campanula latifolia), Maariankello (Campanula medium), näin kertoo Pratensiksen siemenkauppa. Eivätkä kukatkaan mun mielestä samanlaiset, ukonkellolla kapeammat ja pitemmät terälehdet.
Kiitos taas varmasta tiedosta. Olin kyllä itsekin sitä mieltä, että eri kukista puhutaan ja tarkistin asiaa, mutta täältä vielä varmensin.
Minkäslaisissa oloissa teidän ukonkellonne voivat parhaiten? Kun luin että menestyy varjoisassakin, mutta oma siniseni ei kyllä näyttänyt viihtyvän. Tai sitten syynä oli liian savinen maa…
Mulla kyllä viihtyy, hieman “nurkan takana” ovat, ei suorassa porotuksessa. Maa on mullalla kevennettyä savea.
Kai se on sitten vain viherpeukalo keskellä kämmentä
Miulla on aamuaurinko penkissä aika huonossa maassa.
Meillä ukonkellot ovat sellaisessa savipitoisessa maassa, voi siellä multaa vähän olla saven seassa. Hyvin nuo näyttää viihtyvän.
Kirjanpitoni mukaan tähän olen kylvänyt valkoista ukonkelloa, mutta onko tämä tiheä pehko niitä?
Siltä se näyttäisi.
Muston tullu ukonkellohullu.
Just tänään työreissussa rupesin ukonkellofaniksi. En ole ennen nähnyt miehenkorkuista ja näin komeaa kasvustoa (onhan ukonkello?):
Kun olen saanut istutettua autossa odottavan lapiollisen tuota kellokasta, vien ainokaiselle valkoiselle ukonkellolleni kottikärryllisen pavosenheskaa ja toivon, että se ensi kesänä kasvaisi edes metriseksi.
Hiano on! Kun on noin sininen saattaapi olla myös varsankello. kuukkeloi ja pohdi, mie kadehin - ja lujaa Mulla ukonkellot on paaaljon enemmän liloja
Varsankellossa on ensin sydämenmuotoisia lehtiä ja varressa ne muuttuu pitkulaisemmiksi. Mutta tuo sinisempi väri saa minut pöhköksi
Valkoisen ukonkellon korkeus on n 60 cm, näin mie annoin itseni lukea - mie kadun ja häpiän lukemaani
Minusta tuli ukonkellohullu, kun näin Mustialan metsänreunasssa rehottavat ukonkellot. Mutta minusta Paulastiinan kukka näyttäisi enemmän varsankellolta. Kuvasta on vaikea varmistaa, mutta varsankello on selvästi hennompi kuin rotevakasvuinen ukonkello. Sininen ukonkello myös kasvattaa samasta puskasta useita varsia, siis ihan maasta asti. Valkoinen kasvaa vähän eri tavalla ja eri aikaankin.Tässä sininen kukkivana, valkoinen vielä odottelee. Aika varjossa joutuvat kasvamaan, aurinkoa pilkahtelee puiden lomasta silloin tällöin.
Ja tässä keväisessä kuvassa näkyvät sinisen ja valkoisen lehtien erot selvemmin
Varsankello myös "pihtaa" kukkiaan, aukoo niitä vähän kerrassaan aika pitkän aikaa, kukkia on yleensä paljon ja pitkin vartta niinkuin kielossa. Ukonkellossa on vähemmän kukkia vartta kohti enempikin semmoisena ryppäänä ja ne aukeavat lähes yhtä aikaa.
Kauniita ovat kaikki kellokukat, mutta kyllä ukonkello on ehkä näyttävin - jollei se sitten ole maariankello, jonka kukka on vielä vähän isompi.