Ukonkello, Campanula latifolia

Voi pikkuisia naurua Anna niille kovasti vettä, ja näytä kuvasta, kuinka isoiksi ja vahvoiksi he sitten kasvaa!

Mulla on sikinsokin keskenään valkoisia ja siniliiloja ukonkelloja ja muutama siementaimi välillä ilmaantuu missä on hauskasti molemmat värit Tässä yks esimerkki ja mun avattaressa toinen.

Eli ne tekee tota! Sehän on kaunis, aiemmin joku kyseli muuten varmaan siemeniä tms…

Marlene, onpa hienon värisiä nuo siniset, missä on valkoista reunoilla…tosi kauniita.

Minustakin nuo on ihania, pitää aina jättää osa siementämään!

Mulla kasvaa vain valkoista enkä ole uskaltanut sinistä mistään havitella, ettei käy niin, että kohta valkoista ei löydy mistään… mutta jos lopputuloksena saa tuollaisia niin ehkäpä ensi kesänä täytyy uskaltaa sekoittaa!

Ei meillä ainakaan valkoiset oo mihinkään hävinny vaikka aina ovat ripirinnan olleet, nää ukonkellot oli täällä jo kun tänne torppaan muutin eli en tiiä kuinka vanhoja ovat mutta vuosia ja vuosia kuitenki.

Oho, tosi kaunis Marlenen kukka! Nyt sitten vaan niitä valkoisia etsimään…

Meillä vain näitä valkoisia pari neliötä, mutta sinisiäkin mieleni tekisi ja ehdottomasti olisi kaksiväriset upeita.

Kauniina ja ylväänä kukkii tämä omppupuun alla

Marlenen kaksiväriset kivoja! Annatteko kokeneemmat ohjeita ukonkellon leikkaukseen, mulla on ollut vasta muutaman vuoden ja olen leikannut kuihtuneet kukinnot pois.Mutta kun kellosto tuppaa kellastuttamaan lehtensäkin, niin nyt kun puska on jo aika iso, näyttää kovin räyskältä kukkamaassa. Kannttaisko se leikata alhaalta asti, tekeekö uusia varsia? En myöskään halua, että tila on tyhjä loppukesän…

Kyllähän minä niitä voin lähettää sulle Chantal! Mutta en oikiasti osaa yhtään sanoa että minkä väristä ja näköstä niistä siemenistä kasvaa :smiley: Kokeilemallahan tuo selviää, pistä privaa!

Ukonkellohan on hienon näköinen, en ole nähnyt aikaisemmin. Tuota minäkin haluan, mutta kaupasta, kyllä siemeniä varmaan on kaupassakin, mikäli niillä ei ole, pyydän tilaamaan, koska ostamme siitä kukkatalosta paljon, meille myös tilataan kuorman mukana jotain, mitä eivät muuten ehkä olisi tilanneet. Ja syksyllä sitten vaan maahan? Pitää ihan googlata tämä ukonkello. Aina kannattaa vierailla kaikissa ketjuissa, mikäli aika sallii, jotain mielenkiintoista/opettavaa löydän aina!

Multa löytyy valkoista - katsotaan miten siementen keruu onnistuu ja ainakin ensi keväänä voin sitten postitella pieniä siementaimia - nyt on turhan suuria kirjeeseen…

Mikäli en onnistu saamaan ukonkellon siementä Kukkatalosta, palaan asiaan, mutta liittyessä penttiin päätin, että mitään en vaihda/pyydä/lähetä/vastaanota, minun on oltava aivan omavarainen. Uskon kyllä, että siementä löytyy täältä Kanta-Hämeestäkin kasvi

Leikkasin ukonkellon viime viikolla ihan matalaksi. Toisin sanoen jätin sellaiset 10-20 cm pitkät tapit vaan jäljellä. Lehdet alkoivat lakastua ja jotain ötökkääkin niihin oli pesiintynyt. Kukintahan oli jo ajat sitten. Nyt vähän mietin, että ei kai tuo leikkaus vaikuta seuraavan kesän kukintaan? Toivottavasti jaksaa kukkia tylystä käsittelystä huolimatta. Kukinnot leikkasin kyllä jo aiemmin pois, heti kukinnan jälkeen.

Minä taidan myös hankkia valkoista ukonkelloa ja rueta risteyttämään. Niin on upean näköisiä nuo risteymät!

Ei se Rani mitään vaikuta, viimestään keväällähän ne varret saa siivota uusien tilalta pois. Ukonkellon varsi vaan on semmonen putki niin jos haluaa ottaa varman päälle niin levittele syksyllä vaikka puitten lehtiä päälle suojaks ettei vesi valu sinne juurakkoon ja mädätä/jäädytä sitä.

Putkimaisen varren pään voi taittaa, jolloin ei niin mahottomasti mene vedet sinne sisään. Kaikki ei kyllä taitu niin sievästi…

Rani ja Spatz, valkoisen siemeniä olis täällä kohta varmaan…

Ahaa, että pitää putket tukkia? Eipä olisi tuokaan mieleen tullut, mutta täytyy sitten taitella ne. Kiitoksia siementarjouksesta, mutta mulle on jo tarjottu ihan valmista puskaa läheltä, joten taidan semmoisen viimeistään ensi keväänä tuonne sinisen viereen istuttaa.

Mun ukonkellossa on niin paksut ne putken, että taittamalla vaan murtuvat. Eilen laitoin tapeille sadetakin muovikassista. Ensi vuonna en kyllä mene leikkelemään noin lyhyeksi, jos ne nyt vielä ensi vuonna edes nousevat…