Unikko / Yleistä

Tupu78, pioniunikko on yksivuotinen, mutta olisi mitä ilmeisimmin kyllä siemenistään tarjoillut uuttakin kasvua. Unikoiden kanssa ei ole kovin vaarallista, jos ne vaikka jäävätkin penkkiin, ne yksivuotisetkin. Unikkoja kun voi kylvää vaikka hangelle odottamaan kevättä.

Pioniunikot ovat minulla kylväytyneet itsekin, taantuvat sitten vain, esim. se "musta"kerrottu on sitten vain vähemmän kerrottu…kauniita silti, ja tervetulleita!

Käsittääkseni olisit voinut jättää maahan, mutta voit myös kylvää keväällä! Ihan samannäköisiä ei ehkä tule.

Siinähän on yksi unikkojen viehätyksen salaisuuksia: lapsoset saattavat olla vaikka mitä uusia kaunokaisia!

Nimenomaan jännityksellä odotan minkä näköisiä jälkeläisistä tulee! Täytyy varmaan mennä niitä tuonne penkkiin kourallinen heittämään,  jää niitä kuitenkin varalle vielä muutama kourallinen senkin jälkeen.

Juuri eilen pakersin uuden penkin taas lisää, ja tänään olen sinne multaa kärrännyt joten sinnehän niitä sopii laitella.

Tupu78 oletko muuten huomannut että nyt on h e l m i k u u silmän isku 

Justiinsa meinasin tuota samaa kysyä :smiley:

Kukas nyt allakkaa tuijottaa? MuTu on puutarhailijan paras kaveri…;)) - tai sitten ei… hmmm hmm hmohocoolcool

Minä kitkin tänään, helmikuun 11. päivä!! ruohotupsut ruusupuskan juuresta - ei ollut lehtiä varjostamassa, ei tullut hiki eikä piikit raapineet paljaita käsivarsia niin kuin keväällä. Maa oli aivan sulaa ja heinätupsut lähtivät tosi näppärästi kun vähän kaviokoukulla koukkasi. :slight_smile:

Jep no sitä se mieskin kyseli , mutta kun muuten on niin tylsää aikaa tämä "talvi", ja maa oli sula ja multa oli sulanut niin oli ihan pakko päästä jotain tekemään. Vastahan sitä joulukuussa kasvihuone rakennettiin. Just sain laatoitettua ulkoterassin lattian, jotta pääsee huomenna sitten aloittamaan etupihan terassin pohjaa, ja kasvimaa pitäisi ehtiä tehdä. Ihanaa kyllä se kesä sieltä tulee!

Ollaan asuttu omakotitalossa vasta kaksi vuotta, ja ensimmäisenä kesänä tein jo mukamas kaikki valmiiksi, mutta kun viime kesä koitti niin pitihän sitä nyt repiä piha uudestaan auki (ja vielä keskeltä pihaa) ja rakentaa 10 000 litrainen suihkulähde, kun ei muutakaan tekemistä ollut lomalla. Mies siinä sitten hieman hieraisi silmiään kun eräänä iltana ilmoitin että pää hajoaa jossen saa jotain projektia, että tarvitsen kaivinkoneen pihalle heti huomenna. No niinpä mies sitten tilasi kaivinkoneen ja sain kuin sainkin suihkulähteen!! alkaa vaan pihasta kohta loppua tila kesken...

kitkekää ja tehkää te pihatöitä täällä on talvi edelleen lunta vaikka märkää!

Pioniunikon siemenet eivät onneksi olleet vielä itäneet - tarkistin senkin pihalla kuhkiessani. (Lumikellot kylläkin olivat siellä ruusun juurella jo isolla nupulla…)

Taitaapi tulla unikkokesä. Syksyllä jo kylvin teiltä saatuja unikoita. Ja nyt hoksasin marketin siemenhyllyssä tulppaaniunikon siemeniä. Olen joka kevät niitä metsästänyt ja nyt tärppäsi. Yhtenä kesänä, kaaauaaan sitten, otin siemenpussin vahingossa ja yllätyin iloisesti. Ne olivat lehtiperennoiden seassa ilopillereitä.

No ostin tietenkin myös turkinunikoiden siemeniä.

Isoköynnöskrassi ''Milkmaid'' saa myös luvan vallata jonkin kasvupaikan sitten kesällä. Krasseissa on tylsää se, että pitää osata tehdä kompromissi lehtien ja kukkien välillä. Se onkin vaikeaa rehevässä maassa.

fiia, en ole ikinä kuullut tulppaaniunikoista!kieli ulkoa Ostitko pr....- marketista?

Fiia, tulppaaniunikko alkoi kiinnostamaan… Onko marketti pr- vaiko se toinen? Lähden tästä just ostoksille… voisin suunnata oikean merkkiseen paikkaan suoraan :slight_smile:

Ostin sen City Marketin yhteydessä olevasta kukkakaupasta, mutta en tiedä putiikin nimeä. Tulppaaniunikko on "oikealta nimeltään" Papaver glaucum ''Tulip Poppy'' . Korkeus 50 cm, kylvetään maahan toukokuussa ja kukkii heinä-syyskuussa.

tuo tulppaaniunikko muistuttaa mielestäni täysin itse aikaisempana kesänä kylvämääni kultakuppiunikkoa.

Kappas vain kun viestini jäi härvelin sokkeloihin. Meinasin vain sanoa jotta kultakuppiunikko on mulle aivan outo.

Tässä on pihani ensinmäinen unikko, joka viime kesänä tulla tupsahti keskelle kevätvuohenjuurimätästä, mutta mikähän tämä on nimeltään?

Mielestäni ihan tavallinen siperianunikko, niitä on toisen värisinäkin. Yksinkertainen ja ihana.