Vadelma (vaarain, vaapukka, vattu), Rubus idaeus

Sainpas vadelmapenkin tehtyä loppuun asti. Nyt vielä kitkemään vanha penkki ja jos joku saisi kunnon tuetkin niille vielä väsättyä. Parin vuoden päästä varmaan saan haaveeni toteutettua ja syön vadelmia niin paljon kun haluan:)

Tänä vuonna istutetut vadelmat tekivät jo satoa ja minkä kokosta! Useampi marja oli niin iso, että mun peukalo mahtui kevyesti sinne sisälle.

Jessus :slight_smile:

Siinähän on melkein kokonainen ateria.

Mun täytynee hävittää vadelmani. Lienevät virustautisia. Revitäänkö ne maasta nyt syksyllä vai vasta keväällä???

Sekä että ;D

Nyt ei taida tulla aivan oikeaan osioon, mutta en muutakaan paikkaa keksinyt.

Ka***ilan puutarhan syysluettelossa näkyy olevan tarjous mustavadelmasta Loch Tay, vuoden -09 herkullinen uutuus. Mitä eroa tällä on karhunvatukkaan vai onko mitään?

Pinkpeony, viestisi mustavadelmasta on nyt täällä. Jostain syystä pentti toimii nyt minulla aivan hirveän hitaasti, joten parempaa paikkaa en tähän hätään viestillesi pystynyt etsimään :frowning: Laitoin asiasta myös privaattiviestiä tulemaan sinulle, katsotko postiasi.

Meillä on yksi Maurinmakea, tosin osa marjoista ei ole ollenkaan makeita, pikemminkin hieman vetisiä (vaikka ovatkin kypsiä), kun taas osa on tosi makeita. Voiko se johtua siitä, että pensas on saanut normaalia enemmän sadetta meillä päin?

Minäkin sain alkukesästä pihalleni 2kpl Maurin Makeaa, valitsin siksi kun piti olla pieni ja hyvänmakuinen. Nyt kuitenkin on jo minua pidempiä versoja ja muutamat marjat mitä olen päässyt maistelemaan ovat olleet aika mauttomia. Ja lupauksista huolimatta tarvitsee kyllä tukea, sateen jälkeen ovat oksat aina lähes vaakasuorassa naapurikasvien päällä.

Meillä on Preussen ja Ottawa, ja toinen on se mitä lisätään mutta en muista kumpi. Pitää luntata puskasta, se on kirjoitettu tukiin muistiin :smiley:

Olemme vasta muuttaneet taloomme ja pihalta löytyy myös muutama vadelman taimi. Ne on istutettu mansikkakankaaseen tehtyihin reikiin mikä minusta on hiukan omituinen ratkaisu. Puskat eivät ole mitenkään kovin hyvin voivia ja ainakin yksi viidestä on kuollut. Vadelmat ovat aivan mansikkamaan vieressä joten leviämäinen siihen suuntaan pitää estää kankaalla mutta ajattelin ottaa kankaan pois vadelmien kohdalta ja antaa vadelman sitten levitä vähän toiseen suuntaan. Saa nahdä onnistunko levittämään puskaa.

Kankaan avulla on varmaan haluttu pitää rikkaruohot jne kurissa.

Eloperäinen kate toimisi tosiaan paremmin kun vadelma saisi puskea uudet versonsa läpi.

Vadelmapenkki on umpeen heinittynyt,kun nurmiheinät ja rikat ovat 10 v aikana saaneet vallata sen. Tarkoitus olisi nyt rajata vadelma-alue meidän tontin puolelta,mutta liekö turhaa hommaa,kun naapurista heinät valuvat takaisin? Vadelmarivistö kasvaa siis aidanteena tonttien välillä,eikä naapuria koko vatut kiinnosta lainkaan. Riittääkö tiilireunus ensinkään,kuinka syvältä ne juuret tulevat ali?Voiko rikkoja ja heiniä ehkäistä sanomalehtikatteella vai tykkääkö vadelma tästä huonoa?

Heinät tulevat varmaan läpi, juuret kulkevat läpi. Olisiko mahdoton ajatus että ajat vaan tyynesti ruohonleikkurilla siitä aidanteen takaa ja se leikattu kohta olisikin se raja? Eihän se alue englantilainen eikä golfnurmi ole, mutta suht siisti kuitenkin :slight_smile:

Nyt on sitten vadelmiakin jo vähän pakastimessa. Onko ne muka ennen näin aikaisin aloittaneet? 

Osa vadelmista on täälläkin näköjään jo kypsynyt. Osa edelleen raakoja. Keräsin pari pakasterasiaa täyteen jotta on sitten laittaa tekeytymään mehuksi punaisten viinimarjojen kanssa. Jos kuivuus jatkuu edelleen niin voi olla että vadelmasato on tässä. Nytkin pääosa kypsistä marjoista oli tosi pieniä käppyröitä, ei sellaisia viitsinyt yrittää poimia. Huomenna yritän löytää vielä pikkuisen lisää, ihan varmuuden vuoksi.

Mä olen poiminut tänään ehkä seitsemän litraa puutarhavadelmia. Ne kypsyy nyt kauhealla vauhdilla, millään ei tahdo perässä pysyä. Saivat viime yönä vettä ja nyt on kauhean kuuma ja kostea ilma, joten homehtuminen uhkaa. Aika paljon pienempiä ovat kuin yleensä.
Tuolla toisella vadelmamaalla, jota ei ole kertaakaan kasteltu, marjat ovat surkeita, eikä niitä edes kummemmin viitsi kerätä, lehdetkin ovat kuivuneet. Tämä toinen sai vettä juuri, kun alkoivat kypsymään, ja siitä oli kyllä näköjään hyötyä. Vadelmia tulee tolkuttomasti varsinkin puolivarjoisiin paikkoihin. Metsässäkin näytti olevan aika hyvin.

Meilläkin mukava vadelmasato. Namnam!!!

Puutarhavadelmia tulee suhteellisen kivasti (saivat vettä samalla kun kasteltiinn mansikoita ja kasvimaata) eli oma kiintiö pian täynnä, loput saa poimia ystävät