Valeunikko: Sinivaleunikko, Meconopsis betonicifolia

No nytpä tuli ihana kuva taas! AHH!! Itselläni ei ole sinivaleunikko ainakaan toistaiseksi onnistunut siemenistä, mutta ihana on!!

Aijaa olisiko kukkani iso vale eikä perinteinen sinivale ? Kävin katselemassa kuvia uudelleen ja erilaiset kukathan noissa ainakin olivat.

Voi mitä ihanuuksia. Mun pitää varmaan lähteä ostamaan valmiita taimia, kun siemenkylvettynä ei onnistu isot- eikä sinivaleetkaan.

Vieläkö Nanna kerää tänä kesänäkin siemenet talteen valkoisesta valheesta? Olen oikein huono niitä viljelemään, mutta Nannan kaunista yksilöä haluaisin kokeilla . Jätän varauksen jos siemeniä suksyllä on!

Nanna, täällä olis kanssa yks kerjäläinen!

Ja kiurunkannus, kyllä mulle sinisenkin siemenet kelpaisi.

Onnistuin sinvaleita ekan kerran tänä vuonna idättämään, mutta julmat säät tappoivat taimet vaikka heitä kuinka vaalin…

Ihania, pistän viestin, olikohan ihan ‘viisas’ teko laittaa noin ihana kuva ja lupaus siemenistä.

Ilmoittelen sitten, kun siemenet ovat kypsyneet. Niitä kyllä riittää isommallekin viljelijäjoukolle. Kokemukseni mukaan valkoiset itävät todella helposti, kunhan vaan panee siemenet maahan syksyllä tuoreeltaan.

Kerran oli kate päässyt vajenemaan ihan loppuun valkoisten sinivaleunikkojen ympäriltä, ja siellähän niitä taimia oli pilvin pimein. Varokaa sitten, etteivät tule maanvaivaksi.

Ilmoittautuu Nannan siemen jonoon jos vain mahdollistakieli ulkoa

Jonoon tulen vielä minälin jos sopii !

tulipa kirjoitusvirhe innostuksissaan, siis minäkin jonoon ilmottaudun

Kyllä onkin kauniita tuo valkoinen ja sininen ihan kade oon ,mun yritykseni ton sinisenkassa meni täysin mönkään oli kuusi tainta ja nekin kupsahti .pääsisinkö minäkin siemen jonon jatkoksi ,tuota sinistä tahtoisin.

Joka siemen talteen sydän

Minulla on kylvökset itäneet ihan kohtalaisesti kun olen ne syksyllä maahan laittanut aina sieltä jotain nousee, se ei onnistu että kuskaisin erilaisissa kylmä käsittelyissä ja lämpötiloissa, sinne ne unohtuu.

On sitten omaa hölmöyttä lähteä keväällä viikkotolkuksi reissunpäälle kyllä sinä aikana kaikki hoidotta kuoleeno-jaa

Mikähän oikku on iskenyt yhteen sinivaleunikkopuskaani? Se on levinnyt melko isoksi kasvustoksi, kukkavarsia on tulossa lähes kaksikymmentä ja kaikissa juuri tuon pehkon kukkavarsissa on keskimmäisen kukan ympärillä kehällä lisää kukkanuppuja. Nyt näyttää aivan kuin kukalla olisi kaulus. Vieressä kasvaa aivan normaaleilla kukkavarsilla olevia.

Tässä vielä paremmin kukasta kuva. Selasin hieman taaksepäin ja Nannankin valkoisessa sinivaleunikossa vaikutti nuput olevan samalla tavalla renkaana keskimmäisen ympärillä.

Jopa onkin hauskan näköinen, mahtavatkohan avautua yhtä aikaa nuo kauluksen nuput?

Se on monsterivaleunikko :)…

Eilen yksi asiakas torilla kertoi ostaneensa siirtolapuutarhamökin jossa kasvoi paljon kukkia joita hän ei tunnista. Esim. joku “ryssän sininen” aika iso joka on juuri nyt kukassa.

Ilme vähän muuttui kun sanoin sen olevan sinivaleunikon, joka kuuluu miusta perennojen aatelisiin.

Siemenkasvatteluista on kasvanut yksi sinivaleunikko, joka poikkeaa muista ihan täysin. Se on korkeampi, kukat ovat erittäin voimakkaan siniset, nuput ovat nuokkuvat, lehtien reunat sahalaitaiset ja erittäin karvaiset. Karvoitus on ruskea. Laitan kukasta lähikuvan ja kuvan kauempaa, jossa näkyy etualalla tavallisia M. betonicifolioita . En tiedä, olisiko tuo iso jotakin isovaleunikkoa vai mitä lienee. Tosin etualalla olevat betonicifoliat eivät ole vielä kukassa ja joku noistakin taitaa olla valkoinen, kun nupusta pilkisti valkoista väriä.

Peukaloinen, valkoiset ovat just tuon näköisiä, kiva nuppukaulus ylimmän kukan ympärillä. Ensimmäisenä kukkimisvuotena kaikki eivät välttämättä jaksa aueta, mutta myöhemmin kyllä, ja varsinkin, jos poistaa siemenkodat. Jätän yleensä ylimmän kukan siemenkodan paikoilleen kypsyttelemään siemeniä, muut leikkaan pois kun kukka on kuihtunut.

Kiitos Nanna tiedosta. Onhan ne varmaan olleet aikaisemminkin, siis muinakin kesinä, mutta en ole vaan kiinnittänyt ennen huomiota.