Valeunikko: Sinivaleunikko, Meconopsis betonicifolia

Peukaloisen penkki on hurmaava! Tästä rohkaistuneena jatkan edelleen taistoa ainokaiseni kanssa.

Ainokainen viettävässä penkissä, ringissään. Emminä voi kuin ihailla tuota hengissäpysymisen sitkeyttä.

Lupaava alku sulla.

Neuvokaa nyt minua kun sain tänään Nannalta sinivaleunikon siemeniä. Voiko ne kylvää nyt syksyllä ulos vai onko parempi odottaa kevättä. Viime keväänä olin hätähousu ja laitoin liian aikaisin sisälle kasvamaan ja huonostihan siinä kävi. Vain kaksi tainta jäi henkiin kun sopivan viileää tilaa ei ole käytettävissä.

Veronica, en uskalla neuvoja antaa kun oman kasvatustaitoni hetelmät on nähtävissä tuossa yllä. Josko Valtsu..? Kannattaa myös lueskella aikaisempia viestejä tässä ketjussa. Kävin muuten eilen tutkimassa Ainokaista ja hän näytti selvästi virkistyneen! Varmala ainakin 0,0001 milliä suuremmat lehdet.kieli ulkoa

Minä olen laittanut kolmena vuonna sini- ja isovaleunikon siemenet multiin keväällä, eikä minulla ole kuin yksi sinivaleunikon taimi, sekin ostettu valmiina :slight_smile: Tänä vuonna kylvän siis nyt syksyllä.

Helmi-maaliskuussa olen kylvänyt ja lumihankeen haudanut kylvölaatikon. Eilen ripottelin siemeniä suoraan kasvupaikalle, vastaan kysymykseen ensi kesänä.... Epäilen kyllä, etteivät siemenet kestä märässä maassa näitä valuvan sateisia talvia .

Kiitos Valtsu, miepä kokeilen kumpaakin tapaa nyt niin tulee varman päälle. Vaan sisällä en enää ikuna yritä perennoja kasvatella.

Tossa piilee kyllä suuri viisaus, perennat on ulkokasveja.

Tuoreena itäisivät nopeammin kuin kaupan tukkuportaissa talvehtineet.

Keväinen kuva, taimi on hengissä ja lehdet jo oikovat itseään.

Kaverille kuiskutellaan jotain?

Kasteenraikkaana, kuten kesällä 2008 yleensä kaikki...

Ensimmäinen siemenkota kehittynyt, alimmainen kurkistelee varpaitaan...

Kukkivat lumipallopensaan kanssa samaan aikaan..

Kriikunapuun kaverina ei tarvitse olla yksinään.

Kukat ja mehilaisetm niin se vaan menee - paitsi ettei 2008 mehiläisiä usein näkynyt.

Toinen taisi jo poksahtaa, roskat vain jäi kaverin niskaan.

Nuppu kestää vain tovin, sadekuuro ajoi välillä sisälle ja sitten kukka olikin jo auki.

Tiukasta pakerista aukeaa.

Päiväkahve oli mennä väärään kurkkuun, tuo riettaan punainen avautuu ja ryöstää värisävyt siniseltä.