Valeunikko: Sinivaleunikko, Meconopsis betonicifolia

Taivas oli muuten sininen ainakin kerran myös 2008. naurua

totta, upeita ovat. lisää niitä minäkin toivon saavani. varman päälle yritän pelata: osa siemenistä rapisi jo entisten viekkoon, kun siemeniä keräsin. osan kylvin vauvalaan. vielä on jäljellä kevättalven kylvöä varten - noin kun valtsu tekee: purkkiin ja hankeen. pitäisikö jakaa vielä sekin määrä ja kylvää osa sisälle?

Aivan ihastutttavia nuo Peukaloisen ja Valtsun sinivaleunikot. Kasvatatteko niitä varjossa, auringossa vaiko puolivarjossa? Ja mikä jälkimmäisessä tapauksessa olisi sopiva puolivarjo? Olisiko kenelläkään valkoisen sinivaleunikon siemeniä jaettavaksi asti?

Voi kuinka ihanat kuvat! Minäkin aloitin kahdesta taimesta ja luulin ettei ne täällä menesty. Mutta kun ne eivät suostuneet kuolemaankaan, niin hankin kahdeksan taime lisää ja tein ihan oman sinivaleunikkopenkin. Viime kesä vain pieksi kaiken vesisateellaan, enkä vielä täyttä kukoistusta nähnyt.

Iki-ihanat “valeet”! Niissä on sitä jotakin. sain myös lopultakin siemenistä kasvatettua taimet,talven jälkeen sitten näkee kuin käy?

Minullakin tuolla odottaa kylvämistä sinivaleunikon siemeniä. Ohjeeksi olen kirjoittanut “ei kylmäkäsittelyä”, se on jostain kuukkeloitu tieto, eli keväällä ajattelin ne ihan sisäkasvatukseen laittaa.

Nuu, oletko varma tuosta “ei-kylmäkäsittelyä” -jutusta? Mokasinkohan omieni kanssa, kun kylvin ne jo pihalle?

En ole varma mistään muusta kuin että sen olen kuukkeloinut ja siihen siemenpussin päälle kirjoittanut. Just tässä lueskelin tätä ketjua että miten ihmiset on toimineet... Minullahan ei ole vielä muuta kokemusta tästä kasvista kuin ne siemenet tuolla pussissa :)

Muoks- painun tästä kuukkeloimaan, katsotaan mitä nyt tarttuu käteen

Minä en ole kylmäkäsitellyt sinivaleunikon siemeniä. Kylvän huhtikuussa aika harvaan. Kesällä kippaan taimet maahan, en koulitse ennenkuin seuraavana kesänä. Isovaleunikon siemenet vaativat kylmäkäsittelyn. Syksyllä olen isompia puskia jakanut. Varmaan on muitakin keinoja, mutta minä olen onnistunut näillä eväillä.

Korpikellon selvityksen jälkeen näyttää siltä että sinivaleunikon kasvatus siemenestä onnistuu sekä kylmäkäsittelyllä että ilman. Yksi ohje jonka äsken kirjoitin kuukkeloidessani oli " kylvö helmi-huhtikuussa ruukkuihin. Vaatii 3-4 viikon kylmäkäsittelyn"

Varmistaisin vielä Korpikellolta, että teet siis huhtikuun kylvösi sisätiloissa ja jatkat sisäkasvatuksella siitä eteenpäin kunnes taimet sitten ulos jossain vaiheessa kesällä päätyvät?

Muoks: Just muistin että ne siemeneni on peräisin Korpikellon siemenkirjeestä (olikohan kilisevät?), ja varmaan sieltä olin kirjoittanut ohjeen itselleni - muistaisin että siinä pussukan päällä oli teksti "ei kylmäkäsittelyä". Muistanko oikein?

Voi sisälläkin kasvatella mutta minulla on yleensä jo huhtikuulla kasvihuoneessa lämpö niin kylvän sinne. Kesäkuulla siirrän taimet ulos. Voihan sitä kokeilla molempia keinoja, mutta kuten kerroin niin minulla on parhaiten onnistunut ilman kylmäkäsittelyä. Kaikenlaisia keinoja on tullut matkan varrella kokeiltua.

"kylvöraamattuni" sanoo sinivaleunikosta: matalassa lämpötilassa 4 -15°C. naapurini - jolta alut aikoinaan sain mutta jonka taitoihin en kyllä usko koskaan yltäväni - pihalla ne leviävät itsekylväytymällä. siksi minä noita monia konsteja yritän. nuun ja korpikellon juttut vahvistivat, että vähän jätän sisälle purkkiin. mökissä on keväällä juuri tuommoinen alhainen lämpötila. olisikohan melkein kuin lämmitetty kasvihuone...

Mai-lee mikä on “kylvöraamattusi” nimi? Tämä menee pikkasen ohi asian, mutta kun siemenistä kasvattamisesta kyse niin uskallan kysyä :-). Olen yrittänyt löytää hyvää kirjaa ko. asiasta, mutta vielä ei ole eteen sattunut…

Linkkejä kasvi- ja puutarha-aiheisille sivustoille

Minä kokeilen onneani tänä keväänä ensimmäistä kertaa noiden sinivaleunikoiden kanssa. Jos Valtsu on kuulolla, niin olisin kysynyt hänen “metodistaan” hieman lisätietoja. Minulla kun ei (ainakaan vielä) ole kasvihuonetta tms, niin aijon kylvää ne Valtsun tapaan rei’itettyihin muovilaatikoihin kylvömultaan ja nakata pihalle lumipeitteen kera. Mites on valtsu, millaista tarkoitat “varjolla”? Ihan täysvarjoa? Ajattelin, että voisi laittaa vanhaan leikkimökkiin (nykyisin puuvaja) sisälle noi - ei paista aurinko, ei sada, ei käy naapurin mirri vessassa :slight_smile: Onnistuisiko noin? Koska ne pitäisi kikuttaa hieman aurinkoisempaan pakkaan/puolivarjoon? Pelkään, että ne joskus plussakeleillä itävät ja sitten halla vie ne. Mielenkintoista yrittää saada tämmöinen haasteellisempi kasvi kasvamaan.

Valtsu on täällä kuulolla! Nyt päästään asialliseen asiaansydän kun valtsujen siemeniä suunnitellaan kylvettäväksi.

Teen just noin kun kerrot ja varjo tarkoittaa sitä, ettei aurinko pääse kylvölootaan paistamaan ja kuivattamaan taimia, leikkimökin kuistilla ja talon varjopuolella olen taimilaatikkoani piilotellut.

Mieluummin vähän isompi loota ja paksumpi multakerros ettei kuivahda niin helposti, ja nyt kerronkin jo itsestäni: unohtuu aina koko kastelu kevään tohinoissa ja sitten ups. voipi olla liian myöhäistä.

Kyllä ne kasvaa ulkona viileässä hitaasti mutta varmasti., kuivuus, aurinko ja liika lämpö eivät ole hyväksi, niistä tykkäisin kylvöhommissa itse nahalleni saada.

No hyvä! Minäpä teen näin. Kuivuudesta ei loota kärsi tällä hetkellä, sillä tuli kasteltua kylvöloota niin, että upotin sitä vähäsen veteen ja annoin mullan vetää rei''istä vettä itseensä, no...toimenpide epäonnistui pahasti kun ote hieman lipesi ja vettä tursusi ihan liikaa lootaan ja nyt se on ihan märkää löllöä allapäin Eli tuolla se laatikko nyt on kuivatuksessa. Onneksi en vielä kerinyt siemeniä kylvämään. Taidan tehdä noille eri laatikon kun kuivatus kestää. Tuommonen loota kyllä jäätyisi huomenna ulkona yhdeksi mustaksi kuutioksi. Mietin tuossa, että olisikohan se kylvömullan oma kosteus ihan riittävä. Aika kuivaahan se on, mutta siitä lumesta, jota päälle kasataan saa sulamisen jälkeen aika paljon kosteutta siihen.

Olen vähän hukassa tämän kylvön kanssa, kun olen aikaisemmin kylvänyt vain huhtikuussa esikasvatukseen ja toukokuussa avomaalle. Hauska kokeilu kuitenkin. Voin raportoida projektin "poropeukalon sinivaleunikot" etenemistä myöhemmin! naurua

PikkuPioni, kannattaa kastella kylvös, vaikka sen päälle pihalla lunta laittaisitkin. Kastelet, annat olla sisällä pari päivää, että siemenet ehtivät imeä vettä itseensä, ja viet sitten ulos.

Eikä kannata unohtaa sisälle liian pitkäksi aikaa, minulla on ritarinkannukset itäneet jo ennen kylmäkäsittelyä ;D

Saapas nähdä mitä tuosta kehkeytyy. Annoin tuon tulvahtaneen laatikon kuivaa n. vrk verran ja kylvin sitten siemenet siihen. Eli oli kyllä tarpeeksi kostea alusta..vaan ei enää mikään velli sentään. Ja sisällä ehti "muhia" semmoset 1,5 vrk, jonka jälkeen laitoin ulos. Lumen peittämänä se nyt on siellä. Eli kevättä odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Saa nähdä mitä kommervenkkejä vielä keksitään, kunhan nuo siemenet alkavat itämään. Kuten sanottua, ei ole mitään kylmää eteistä tms, jossa noita taimia voisi pitää tasaisen alhaisessa lämpötilassa ilman pakkasta. Kai niitä voisi kiikuttaa varastoon tai autotalliin, jos on luvassa hallayö. Lämpö-harso ei taida ihan riittää..