Älä, tiukunen, nyt vielä luovuta! Voihan se olla, että sinua lykästää.
Ai tämmöinen hienohelma... Onneksi luin jutut vasta nyt, enkä ennen hankintapäätöstä ja kylvöä. Muuten olisin antanut minäkin olla. Nyt on siemenet mullassa ja purkki jääkaapissa.
Mulla on sinivaleunikko menestynyt viitos-vyöhykkeellä jo useamman vuoden. Siementaimiakin on muutama tullut, nytkin on kylvös itämässä.
Täällä vitosella rannikkoseudulla sinivaleet ovat kukoistaneet jo vuosia. Viime syksynä tein isohkon sinivalepenkin, johon istutin 9 taimea. En edes yritä itse kasvattaa, vaan haen taimet Särkältä. Ja kiikutan sinne keräämäni siemenet.
No täytyy sitten minunkin kokeilla kasvatusta. Taisin keksiä jo paikankin.
Kiitos Jutita siemenistä!
Kasvatatteko sinivaleita varjossa, vai onko ne teillä ihan aurinkoisessa paikassa? Minulla olisi tontilla pieni alue, jossa kasvaa puita ja korkeita pensaita, on kesäisin aika varjoinen ja tavallaan niittypohja, siis alue jota ei leikkurilla ajeta. Kävisiköhän sellainen? Aurinkoisia paikkoja löytyy loivalta rinnetontilta vaikka kuinka, siis sellaisia jossa vesi ei seiso.
Meillä sinivale kasvaa rhodojen seassa ja muutaman männyn varjossa happamassa maassa.
Jutita pitäisköhän nuo sinulta saadut unikon semenet kylvää nyt jo vai vasta keväällä!??
Itse ainakin ajattelin kylvää ne vasta joskus keväällä. Yksivuotisia kun käsittäkseni ovat.
KIITOS JUTIA! Mie meinasi laitta itämään ,mut ottelenki tuonne pitemmälle kevättä.
Eikös sinivaleunikot olekaan kaksivuotisia??? Olenko nyt ihan hakoteillä :-/
Vai keskustelitteko muista unikoista?
uskoisin Raili-45 tarkoitti Drama Queenin siemeniä. Niitä hänelle lähetin. Näkyy olevan kysymys väärässä paikassa. Vastasin enkä katsonut tarkemmin.
No sittenhän ymmärrykseni toimii hyvin sinivaleunikoiden osalta
Sinivaleunikot ovat monivuotisia. Minulla ne viihtyvät puolivarjossa, happamessa maassa, johon ei keräänny talvella liikaa märkyyttä.
nyt on tullut jo monta tietoa tuosta happamesta maasta. olenko oikeassa, kun uskottelen itselleni, että se takaa kauniin syvän sinisyyden näille kaunottarille? (vrt endless summer-hortensian väri) komeimman kasvuston olen nähnyt ison vanhan omenapuun alla puolivarjossa. semmonenkin luulo on minulla, että osa lajikkeista on kaksi- osa monivuotisia. omani ovat monivuotisia ihan selvästi mutta naapurillani tuntuvat olevan yhtä selvästi kaksivuotisia.
Sinivaleunikoiden väri voi hyvinkin riippua maanperän happamuudesta! Kuivemmassa ja täydessä auringossa kasvavat ovat vaaleampia, maaperäkin on kalkittua, huono vertailla. Istutin perennapenkikiin väärään paikkaan siksi, kun haluan saada ne silmiini aamukahvella. Paljon suuremmat lehdetkin kasvaa puolivarjossa, vähän kosteammassa kohopenkissä, jos eivät ole sateissa lionneet olisi komea kukinta luvassa...
Komeimmät kukat olen muinoin saanut varjoisesta ja jyrkästä rinteestä luonnonpuutarhan reunalla. Sinänsä oivallisen paikan iso miinus oli se, ettei niitä oikein näkynyt pihalle ylärinteen puolelle, siementen tuotantoon sopiva paikka.
…suurin osa sinivaleunikoista on monokarppisia (kukkivat kerran, siemtävät ja kuolevat). Loput näistä ovat monivuotisia! Tosin olen sitä mieltä, että ensimmäisenä vuotena ei kannata edes näiden perennoivien sinivaleunikoiden antaa kukkia, ehtivät näin ensin vahvistaa itsensä tulevia vuosia varten ja ensimmäisenä kesänä kukkiminen näyttäisi tuovan näissäkin esiin syvällä perimässä olevan monokarppisuuden!!
Omalta kohdaltani en ole törmännyt tietoon sinivaleunikoiden reagoimisesta maan happamuuteen koskaan! Sinivaleunikoita löytyy useita erivärisiä (valkoinen, sininen, keltainen, purppurainen, punainen, oranssi ja vaaleanpunaine) lajeja & lajikkeita!
http://www.meconopsis.org/
…osoitteessa löytyy harrastajien sivusto!!! ja paljon tietoa…tosin englanninkielisenä