Ompa hyvä sivusto! Täytyy perehtyä ihan ajan kanssa. Minulla on vain yhtä lajiketta -97 Hyötykasviyhdistykseltä tilatuista siemenistä, taimet ovat kestäneet yhden muuton lapiolla kaivettuna ja siemenistä kylvän vuosittain uusia. Mielenkiintoisen näköisiä löajikkeita, täytynee laajentaa valikoimaani hankkimalla jokunen lisää.
Meconopsis cambrica on keltavaleunikko. Jos siitä on kysymys? Piti sitten tehdä kirjoitusvirhe lajiin… nyt korjattu
keltavaleunikko (kelt ja oranssi) ovat pihallani myös ja nauran aina itsekseni ja vähän naapureittenkin kanssa kuinka valeunikot voivat olla niin erilaisia. - monta vuotta sai opetella ja erehtyä sinisten kanssa ja kelt lähtivät heti lisääntymään niin, että taimia joutuu aina kitkemään vähemmäksi:_)
Keltavaleunikoille oli kirjassa kasvuvtöhyke luvattu peräti III-VII, luulisi lumihangen pohjoisemmassa suojaavan talvisateiden kurimukselta. Kalliita ovat erikoisemmat siemenet 8 - 15 € Jelitton hinnastossa. Pitää nyt opiskella kasvuvaatimuksia, jonkin toisen sinivaleunikon avulla kukintakautta voisi onnistuneesti pidentää.
English Garden siemenet on tulossa Agmarketteihin ja P*moihin viikoilla 5-6. Viime vuonna valeunikoiden valikoima oli melko laaja, ja hinta per pussi oli alle kaksi euroa.
Tulin vinkkaamaan, että B-hausista saa sinivaleunikon siemeniä, tais olla 1.45/pussi. Muitakin kiinnostavia siellä oli, mutta se on sanottava, että tyyriitä olivat kaikki siemenet. Harvinaisemmista sitä on valmis vähän maksamaankin, mutta kun ihan tavalliset ruiskaunokit ja lemmikit maksaa toista euroa, niin antaa olla. Niitä saa muista kaupoista 35-60 snt/pussi.
Juu, viimevuonna niistä B-haussin sinivaleunikon siemenistä kasvoi ihan kauniita päivänkakkaroita…
My Goodness! Mulla on meinaan eri kaupasta mut saman siemensarjan siemeniä ja juurikin viimevuotisia. Hittolainen, tuleekohan mullekin jotain päivänkakkaroita? No, siellä ne mörköilee jääkaapissa, joten jää nähtäväksi. Mut heikosti on sinivaleunikon siemeniä saatavilla, noi oli ainoat, joihin oon tänä talvena törmänny.
Oliskohan ollut Kuljun kartano vai Hong Kong mistä mä kävin sinivaleunikon siemenet hakemassa.
Toivottavasti siemenet olivat tuoreita…! Suomalaisista kaupoista sitä ei kovin usein, eikä usempana lajikkeena useinkaan löydy. Enemmän menee listalle “maailmalta” tai “kavereilta”.
Miun sinivaleunikoista kolme viidestä on itänyt. Mutta... onko ihan normaalia, että ne pitää "hattuaan" niin tiukasti päässä? On ollut jo yli viikon hattu päässään... Ei sitä varmaan uskalla millään auttaa?
Mulla oli sama juttu,avitin sumuttamalla niin alkoivat irrota kun pehmenivät,sumutin 2-3 kertaa päivässä,aluksi parista nyppäsin niin lähti sirkkalehdetkin ,eli ei ainakaan niin voi teä,vesi pehmittää.paras konsti.
Tuolla ovat nyt sinivaleet mullassa ja terassilla. Huomenna siirrän kylmiön hyllylle niin ovat ja pysyvät varjossa. Kauanko teillä keskimäärin meni kun ensimmäiset vihreät näkyi? Laatikko oli mulla joitakin päiviä huoneenlämmössä - ei haitanne.
valtsun valtsut itää aina ihan luomusti, en voi sanoa milloin tämä tapahtuu. lykkään nimittäin kylvöksen styroksilootassa ulos, varjoisimpaan nurkkaan katoksen alle ja lumilapiolla lunta päälle + katiskaverkon kissojen varalta. jonakin keväisenä päivänä laatikon pinta vain vihertää kun taimet ovat nousseet. kyllä kylmiön ovelle monta reissua varmasti D.Formosakin tekeen.
Hyvin arvattu Valtsu, kylmiön saranat on rasvattava tulevan trafiikin varalta. Saatanpa lopulta päätyä minäkin kiikuttamaan laatikon jonnekin ulos luontoäidin helmaan.
Idätyksestä on monenlaisia ohjeita Valtsun hyvien ja selvien empiiristen kokemusten lisäksi. Korpikankaan siemenpussin kyljessä sanotaan näin: "Kylvetään keväällä kannelliseen laatikkoon n. 1mm syvyyteen. Siirretään ulos n. 5 viikkoa. Vaihtelevat sääolosuhteet ja kylmyys herättävät siemenen lepotilastaan. Itäminen tapahtuu n. 13-18C lämpötilassa. Pikkutaimet koulitaan omiin ruukkuihin ja suojataan liialta auringolta."
Kylvä millin syvyyteen, heh. Tekstistä voi myös tarkasti ottaen päätellä, että kylmyys on vain heräte. Itäminen lähtee liikkeelle kun ilmassa on yli 10 astetta plussaa. Taidanpa syksyllä ripottaa siemenet pottiin ja upottaa johonkin otolliseen paikkaan - ja vain unohtaa sinne talveksi. Ei niillä luonnossakaan mitään kansia suojanaan ole.
kannen tarpeellisuus tuli näillä sateilla esiin, siksi kiikutan katoksen alle lumihankeen. eilen lunta - tänään lätäkkö. - avomaalla oleville purkeilleni käy vielä kalpaten, en uskalla käydä katsomassa eikä saranat siis kulu.
sinivaltsuista vielä lisää: hyötykasviyhdistyksentä tilasin -97 ja senaikaisilla ohjeilla olen pärjännyt. uusimmassa ohjeessa heiltä lukee, että kasvata taimia viileässä, alle 12 asteen lämmössä muutamia viikkoja. tuossa on vinha perä, kuivahtavat hengiltä helposti ja nykyiset varhaiskevään helteet ovat pahasta. nurkassa lumikasaan upotettuna säilyvät meillä viileinä lähes kesäkuun alkuun, silloin alkavat EU alkukesän viileydet ja sinivaltsut tykkää. suosittelevat esikasvatusta huhtikuussa tässä uudessa vihkosessa, minulla ne huhtikuussa varsinkin kuivahtaisivat, pihalla luonto tekee työn puolestani. - peitä 1 mm paksuudelta ohjetta noudatan siivilöimällä hiekkaa kylvöksen päälle.
- kesällä 2007 itivät tosi hitaasti, vasta heinäkuussa pääsivät taimet koulittavaan kokoon. tuolla alussa valittelin ,että vain 7 tainta oli itänyt, mutta kertyihän noita onneksi lisää pikkuhiljaa. sohjolumi varjossa kylvölaatikon päällä kesti tosipitkään ja hidasti hommaa.
kylläpä hyvinkin voivat olla - sitten kun ilmestyy ensimmistä karvahuituvaa lehtiin niin homma on varma. joka ikinen kerta olen epäillyt ensin koilunlehtiä yms sellaisen itävän, päivänkakkarakin kuuluu asiaan. nöyryys on hyvvästä jospas ne kuitenkin valtsuja ovat!
En minäkään ole aiemmin valtsuja idätellyt kuin vasta nyt tänä keväänä. Hyvin on kaikki itäneet helposti ilman kylmäkäsittelyjä eikä vielä ole tullut mitään ongelmia - koulittu on jo aikaa sitten ja kasvulehtiä jo toinen pari tulollaan - mutta uskomattoman hitaita ovat! Ei näin hätäiselle ihmiselle ole oikein sopiva laji... Siis kylvöt tein jo tammikuun alussa! Mutta luulen että suurimmat vaikeudet on mulla edessä kun niitten pitäisi pärjätä hengissä vielä seuraavaankin kesään. Siihenkin on varmaan omat temppunsa?
ei mitään hätää, taimet pidetään kosteana ja kasvatetaan viileässä, maa saa olla hapan. ja syksyllä sitten kuivemmassa, talvimärkyys on pahasta. eikös olekin helppo suomen nykysäissä?