Valkoalpi, Lysimachia clethroides

Mulla taitaakin olla suurimpana puutteena sitten valon rajallisuus. Valkoalpille uusi paikka aurinkopenkin Saharassa, Iiris-kukan neuvosta. Kumma kyllä, puskat ovat talvehtineet neljä vuotta hienosti nykyisessä paikassa, vaikka siinä on aika tiivistynyt kohta, seuralaisina olleet pikkusydämet eivät selvinneet märkyydestä.

Jaa, jos aurinko kelpaa ja savisuuskin, niin mikäköhän siin oli ettei kasvanut. Jäiköhän se sitten vaan isompiensa jalkoihin. En oikein muistakaan enää, mitä siinä vieressä silloin oli.

Heh, ei mitään hajua minkälaisessa paikassa oikeasti pitäisi kasvattaa . Meillä nyt kuitenkin on hyvin viihtynyt tuossa ja kun ens kesänä käyn tuon kukkamaan kimppuun, niin laitan valkoalpille jotain estettä siihen leviämiseen, puska on nyt hyvän kokoinen. Voin laittaa sulle Tuomipihlaja keväällä alun jos muistutat.

Mustatulppaani, sainko sulta kevään taimenvaihdossa yhden taimen? Nyt nimittäin alkaa yksi hyviin kasvanut taimi näyttää ihan valkoalpilta.

No minun valkoalpini ovat vaeltaneet alkuperäispaikaltaan kohti luodetta melkein metrin ja ovat tänä kesänä mahdottoman pieniä! Kukinta on aivan aluillaan. Niiden kasvupaikka on oikein helteinen, kuiva ja kevytmultainen. Paras olisi minun varmaankin ne siirtää paremmille mullille.

Ota niistä nyt sitten selvää. Jos ne tarvii vaan sopivan feng shuin…

Iiris-kukka, sehän olisi hauskaa, yritän pitää mielessä. Olisikohan minulla mitään sellaista, joka kiinnostaisi sinua? Voit vaikka hölötellä ja kertoa, mitä kasveja mielelläsi ottaisit vastaan. Ja voinhan mäkin sitten ehdotella jotakin, tosin mulla on vaan taviksia.

Jos se sopiva feng shui on vähän savea hevonpeen kanssa ja paljon aurinkoa, niin vot.

Purppura-alpi ei pärjännyt täälläkään talvea, valkoalpi tykkää kosteahkosta, happamasta ja puolivarjosta.

No nyt saatiin tietää, mistä valkoalpi tykkää. Kiitos tiedosta. Mielenkiintoista, että happamasta. Sitten voisi valkoalpi saada kodin mäntyjen vierestä, johon on suunnitteilla muitakin, jotka eivät irvistä happamalle.

Viherpeukalo taisit sinä saada yhden alpi raukan, hyvä jos lähtenyt kasvamaan!

Joo, yksi on aikas korkea jo, ole pohdiskellut sitäkin kasvia mun uudessa kukkapewnkissäni.

Kassikäpin kertomasta valkoalpin kasvupaikkakertomuksesta päättelin, että siirrän omani etupihani altaan länsiviuhkaan :] Kiitos.

Sotken, miulla on iltapäivän auringossa, kaupungin kompostimullassa ja aika kuivassa paikassa:D

Ja minun saamani alku ei jaksanut lähteä, talven jälkeen ei tullut mitään elonmerkkiä:(

Kirjoitin eilen, että varsia olis mun puskassa arviolta 20. Kävin äsken piruuttani laskemassa: n 70 kpl. Että se siitä arviointi kyvystä .

Nyt menen onnellisena nukkumaan kuvanne nähtyäni. Huokailin viikonvaihteessa valkoalpieni koko taimikatraan salaperäistä katoamista. Ihmettelin vaan, mistä noita syysleimuja oikein tulee. Ja tättärää: mulla taitaa olla leegio valkoalpia kevään 2008 kylvöksistä hengissä!

Mie sain eilen illalla tälläisen ihanuuden puutarhaani. Toivottavasti onnistun talvehdittamisessa.

Muistaakos joku, nouseeko valkoalpi keväällä kovin myöhään? Istutin viime kesänä kuusi tainta, mutta yhdessäkään ei näy vielä elämää. Harmittaa vietävästi, jos mikään niistä ei selviytynyt talvesta.

nousee tosi myöhään eikä välttämättä juuri samasta paikasta mihin sen istutit

ks tämän ketjun ens viesti:-)