Nonniin, nyt iski hirveä hinku päästä kasvihuoneeseen nuuskimaan tomaatin vahvoja tuoksuja, kun tuon yllä olevan rehevän kuvan näin. Ai, että on komeaa kasvustoa. Ollapa tuon kokoinen kasvari, huoh.
Itse ostin Kivikankaan kasvarin puutarhamessuilta,sai vähän messsutarjous prosentteja.
Kiitos Wiherturaaja vastauksesta ja silikonivinkistä! Kävin Bauhausissakin sitä katsomassa. Vähän pieni kieltämättä, mutta alkuun tosiaan pääsisi. Mä olen luvannut ukolle hillitä itseni toukokuulle asti ennen ostopäätöstä.
no nyt on sit tilattu hobby hallista palramin 1.93x1.93 kasvihuone ja olen niin onnellinen. olisin tilannut varmaan 10 neliöisen, jos pihalla olis tilaa. katsoin ihan mittanauhan kanssa sisällä, kuinka isolta tuo mitta näytää ja ei se mielestäni nyt ihan olematon ollut. kuulemma noin pieneen muoviseen huoneeseen ei tartte kovin kummoisia perustuksiakaan välttämättä tehdä.
Onnea peipolle kasvihuoneesta. (tuota se sitten tulee olemaan ensi kesänä sinullakin.) Onhan se yhtä iso kuin meiän wessa!
Itse ostin Honkkarista pienosikasvarin, neljännen, viime lauantaina, yritän tulla noitten härdelleitten kanssa toimeen.
Eräs tuttava on luopumassa alumiinirunkoisesta kasvihuoneestaan. Siitä on likimain kaikki lasit rikki, mutta runko ilmeisen ehjä. Mitähän siitä kannattaisi tarjota, pavosenheskan lisäksi?
Ei kait paljon muuta, jos paksaa on hyvä kasa. Poiskuljetushintaan
Hei
Rakensin syksyllä Juliana kasvihuoneen 8,3 neliötä tilausokkelilla savimaapohjalle. Kennolevyt ovat 6mm. Tässä muutamia asioita joita opin syksyn mittaan:
- valmissokkeli on kätevä helppo tapa luoda pohja kasvihuoneelle. alumiini sokkeli tulee tukevasti paikoilleen
- osien saavuttua kannattaa tarkistaa kaikki laatikot, lähes poikkeuksetta niissä on vääriä tai rikkoontuneita
- soran tuominen kottikärryillä ja levittäminen tälle alalle vie kauan aikaa ja vaatii voimia sillä kerroksen on syytä olla riittävä
- oviaukon on oltava kottikärryjen levyinen
- tilasin lisälistasetin kasvihuoneen kennolevyjä tiivistämään. Ratkaisu oli tiiviyden ja ulkonäön kannalta erittäin hyvä mutta listojen laittoon paikalleen ei käynyt mikään työkalu joten yksin niiden laittamiseen meni samanverran aikaa kuin koko kasvarin rakentamiseen
- kasvihuoneen minimi korkeus on 2m vaika sen muut mitat olisivat pienempiä
- 4mm kennolevyt ovat selkeästi herkemmät kolhuille ja heppoisemmat kuin 6mm vaikka kyse on vain pienestä erosta
- kun kasvihuoneen rakentaa sokkelista asti kannattaa kerralla tehdä mahdollisimman iso
- syksy on hyvä aika rakentaa; saa alennuksia ja keväästä pääsee heti harjoittelemaan kasvihuoneviljelyä
- talvella pudottelin lumet katolta mutta muuten kasvihuone on pärjännyt lumisen talven hyvin, eihän siitä ole näkynyt kuin katon harja tosin
-
Paulastiina, jos siihen hommaa erikseen lasit tai kennolevyt, saattaa mennä samaan hintaan kuin jos ostaisi kokonaisen kasvarin. Paksa on hyvä vaihtoväline.
Greengirl, kiitos vinkeistä! Meille hommataan ensi kesäksi Julianan kennolevykasvari (10 tai 12 neliötä), joten vinkkisi tulivat tarpeeseen!
Tarkoitatko tuolla korkeudella harjakorkeutta vai seinäkorkeutta? Julianat on muistaakseni harjaltaan 220 ja seinästä 125 cm korkeita. Teitkö harkoilla tms lisäkorkeutta?
Greengirlin kommentit ovat kyllä kaikin puolin ihan osuvia.
Mitä vastaavasti Palramin perustuksiisn tulee niin viherpeipolle vinkiksi, että Palram on tosiaan kevyt, mutta kyllä se perustus pitää olla ainakin sellainen "ettei lähde tuulen mukaan" - Me tehtiin (savimaapohja) kunnon montut maaperään, sitten lekaharkkoperusta ja lekan päälle naulattiin 2/4 -lauta perusta - koko systeemi "juntattiin" kiinni maahan "betoniraudoista väännetyillä pitkillä (syvälle savimaahan ulottuvilla)suorakulmaan väännetyillä raudoilla" ja siihen systeemiin sitten kiinnitettiin se alumiininen Palramin oma perusta. Jonka päälle sitten palram itse tulee kiinnitetyksi. Ei ole tuuli vienyt ; )
Hei Oulunseutu ja muut kasvihuoneen rakentajat
Hyvä tarkennus; harjakorkaus minimissään 2 m eikä sekään vielä ole mikään mahdottoman korkea. Itselläni on 2,2m tässä 8,3.
Korkeutta en nostanut harkoilla vaan kaivuri kuori maata noin puolen metrin syvyydeltä. Siihen kaivoin kulmiin metrin syvyiset kuopat joihin tuli sisälle sementti, johon upotettiin sokkelin alareunan kulmaraudat. Alle laitoin kankaan ja lopuksi se puolisen metriä soraa jotta reilusti peitti sokkelin alareunan. Kivikankaan sivustolla on kuvallisia ohjeistuksia sokkelin rakentamisesta ja monesta muustakin kasvihuoneen perustamiseen liittyvästä asiasta.
Kalustus onkin oma juttunsa mutta himo kierrättäjänä olen mm. tehnyt seuraavia toimenpiteitä talven aikana:
- tilannut hevonkakkaa kuorman kuljetusmaksua vastaan lähitallilta heti kun kasvarin kylkeen pääsee ajamaan
- lähikauppias on laittanut minulle kaupan lihatiskillä tulevat mustat muovirasiat (lihanmyynnistä) jätesäkkiin. Sopivat todella hyvin esikasvatukseen ja ruukkujen alle. Lisäksi kukat tulevat kauppoihin matalissa muovisangoissa ja kauppa tuottaa muutenkin mahtavat määrät kaikenlaisia muovi/metallipönttöjä jotka ovat todellisia aarteita kotipuutarhurille.
- kellarista olen ryöstänyt kaksi ylimääräistä perunalaaria jotka vuoritin muuttofirmalta (kierrätys kamaa sekin) samallani paksulla muovilla. Lopuksi pari reikää pohjaan muovin puolelta porattuna suojaa puuta edes vähän kosteudelta. Näihin tulevat tomaatit.
- tontiltani ja naapureilta olen saanut parittomia tiiliskiviä; niistä rakennan jalat perunalaatikoiden alle jotta ne eivät makaa maata vasten ja työskennellessä ei tarvitse kumartua lattian tasolle asti. Laarien alle mahtuu myös kastelukannut kyljelleen talteen viemästä tilaa
- autofirmoissa autojenpesuaine tulee valtavissa tynnyreissä. Sellaisista ystäväni vetäisi rälläkällä yläosan pois ja sain hyvät sadevesikerääjät syöksytorvien alle
- lahjoituksena hain 30 kpl pihäkivetyksen tiiliä joilla teen keskikäytävän keskelle
- vanha ovi hiotiin ja maalattiin, siitä tulee viljelypöytä. Seuraksi osin bauhaussista pukin jonka päälle pöytälevyn voi laittaa. Näin sen voi nostaa seinustalle pystyyn jos sitä ihan loppuryksystä tarvitse
Toivottavasti näistä ideoista on apua muillekin
Greengirl
Rakentamisesta jotain tietävänä, sanoisin etten uskaltaisi tehdä itselleni Victorian Villan (viipun linkki s. 52) tyylistä kasvihuonetta, jossa sisäänkäynti on lappeen sivusta. Voin kuvitella millaiseksi painajaiseksi voisi muoodostua koko tekele.
Perustuksissa ei voisi “säästää” mitään, vaan pitäisi tehdä kunnolla, rakentamisen ammattilaisten tekemänä, eikä sittenkään olisi varmaa toimisiko katolla oleva “jiiri” jossa lappeet kohtaaavat.
Jos asuisin jossain lämpimämmillä seuduilla niin sitten tilaanne olisi toinen.
Täällä odotellaan jännittyneenä, koska saadaan kasvihuoneen osaset pihaan. Saapuvat varmaankin ensi viikolla. Ostettiin kasvihuone Kivikankaalta tuon messuvierailun yhteydessä. Kyseessä on harmaaksi maalattu 10,2m2 Premium-malli. Toivottavasti saadaan se nopeasti pystyyn sitten. Perustusta vielä hieman aprikoidaan, että millainen kannattaisi olla.
LawrenceLimburger: Mikset uskaltaisi? Mikä siitä tekee painajaismaisen? Tollanen sisäänkäynti mullakin on, hyvin on kestäny tän talven. Luntaki on tänä vuonna tullu enemmän ku laki sallii ja pystyssä on koko tekele. Eikä oo mittään oikiaa rakennustietoa, kunhan tein =).
Tämän netanttilan kuusi neliöisen hinta on kyllä aika edullinen 139 e. Vaikea saada edullisemmin vaikka itse tekisi.
Jos on heiveröinen niin voisi vahvistaa noita alumiinikaaria vaikka sitomalla ne kiinni sisälle tehtäviin hylly/pöytä/ viritelmiin.
Joka tapauksessa joutuu ankkuroimaan kiinni johonkin ettei tuuli vie niin miksi ei sisäpuolen välttämättömiin rakennelmiin.
Ovatko alumiinikaaret onttoja? Voisko sinne sisälle ujuttaa jotain tukevoittavaa? Suorille osuuksille puurimat?
Tagetes “olit mielessäni” kun kirjoitin tuota. Olen katsellut kuvia projektistasi, kuitenkin jäänyt vielä tarkempi( oli muistaakseni joku “rakentajan kertomus”) tutustuminen suorittamatta.
Ajattelin lähinnä että tämä mahdollisesti ongelmallinen kasvihuone olisi ikäänkuin se viimeinen pisara joka katkaisisi kamelin selän. Kaikki rakennukset vaativat alituista huoltoa ja siksi kartan lähtokohtaisesti sellaisia ratkaisuja jotka saattavat olla kovahuoltoisia.
Jos kasvihuone on suorakaiteen muotoinen niin se sitten liikkuu( routa pääasiasssa, mutta muitakin tekijöitä on miksi rakennus “elää”, kuten pohjaveden lasku jonka olen huomannut itse kun alueellemme on tehty uusi asutoalue ja josta syystä pohjaveden pinta on alentunut, veden etsiessä muita reittejä.)
Sitten jos suorakaiteen muotoiseen perustukseen tehdään metrin parin uloke niin varmin ratkaisu olisi varmaan tehdä antura niin järeänä että saisi kantonsa varsinaisesta sokkelista ja nousisi ja laskisi sen mukana.
Vaikea ajatella että uloke toimisi hyvin erillisellä pilariperustuksella.
Toivon kasvihuoneellesi kaikkea hyvää!
Emolle, että kyllä ne kaaret onttoja on. Ajattelisin että tälläinen halpa ja heiveröinen kasvihuone toimiin niin kauan hyvin kunnes “poikkeaa suunnasta” jonka jälkeen ei sitten rakenteet enää kestä vaan luhistuu sitten lopullisesti.
Tämä suunnasta poikkeaminen pitää siis estää.
Mun pieni lasikasvari (5 m2) on ollut jo toistakymmentä vuotta pystyssä, ilman mitään sen kummempia perustuksia. Savimaalle sorapatja 20-30 cm ja siihen päälle valmissokkeli ja kasvari. Montaa lasia ei ole tänä aikana mennyt rikki, ainakaan routimisen aiheuttamasta liikkumisesta ja poikien nakkelemat tavarat ei nyt kuulu tähän, mutta korkeuden puolesta olisi toki saanut olla harkkokerros alla.
Kivikankaan sivuilta katsastin kennolevyn hintaa. Jos ostan/hankin vaihtarilla sen käytetyn valmiskasvarin, sen ehostamiseen kennolevyin menisi n. 300 e. Saman kokoinen uusi kasvari kennolevyillä maksaisi yli 1200 e. Periaatteessa voisi rungosta maksaa 150-200 e ja vielä tulisi kasvari puoleen hintaan, ellei omalle työlle laskisi mitään. pähkii