Niin mullaki
Pisaroitten kanssa en ole niin kauheasti ruukun materiaaliin panostanut. Altakasteluruukussa on ainakin talvehtinut yksi sortti hyvin. Mutta kaikissa purkeissa pärjäävät, kunhan kastelu on sopivaa.
Ruukku kannattaa valita oman kastelutyylin mukaan Kasville on sinänsä sama minkälaisessa ruukussa juuret ovat.
Näköjään pärjää kastelemattakin, tämä oli ihan pölykuiva risu. Samalla alustalla ollutta tuoksupelargonia olen jonkun kertaa kastellut, kun ei kerran sekään kuollut vaikka niin luulin. 4 sentin purkki kylvömultaa
Hei pitääkös verenpisaraa leikellä nyt keväällä? On lähtenyt jo kasvuun. ja jos leikkaan niin miten lyhyeksi?
Riippuu siitä miltä se nyt näyttää ja miltä haluisit sen myöhemmin näyttävän, onks riippa-pysty- vai siltä väliltä. Ei oo mittään kiirettä, kuivat tietenki voi rapsia pois jos niissä ei oo elämää.
Onko talvehtinu lehtineen vaiko eikö ? Jos on kerta uutta kasvua, valoon vaan ja anna kasvaa, leikellä kerkee sitt kun näät mitä siitä alkaa kehittyä. Pitkiä versoja kantsii lyhennellä , haarottuu ja tuuhettuu. Hirveen vaikeeta selittää näkemättä.
On ne siulta viime vuonna saadut pistokkaat ja en kyllä muista oliko riippu vai pysty Ilman lehtiä talvehti ja nyt tosiaan tekee jo nuppuja ja kukkii.
Ahaa, no leikkelet myöhemmin tai voit tietty nytkin niitä pitkiä versoja lyhennellä, Blue Angel varsinkin keväisin ja talvellakin kasvattaa juuttaan pitkiä versoja (ja kukkii millon haluaa) Niin tuuhettuu ennenku saat pihalle, samoin Annabella. Ja Blue Angelia leikkelen aika rajustikki keväällä sen takia kun talvehtivat lehtineen tuhannen kasassa ja ahtaassa , amppeleissa tosin, mutta ovat sitte niin toislaitasia ja vaikka mikä mallisia.
Voit antaa nyt kasvaakin ja ottaa sitt vähän myöhemmin pistokkaita latvoista.
Mutta valoon jokatapauksessa ja voi pikkuhiljaa vähän lannottaakin, multaa vaihan jos vaihan siinä vaiheessa kun vien ulos.
Saitkohan mittään tolokkua,,,,,
Miun talvehtivat pisarat on viel kohtuu pimeässä ja viileässä.
Onko jo kiire tuoda ne lämmittelemään valoisaan ?
Ei oo kiirus, mutta jos tilaa ja valoa on niin miks ei, ite oon niin malttamaton yleensä että kyllä mie jo helmikuussa niitten kimpussa oon.
ja jotenki kun ne kerkee päästä kunnon kasvuun, on helepompi leikellä ja tutkailla kuka missäkin kuosissa on.
Juurikin pari päivää sitten junttasin muutaman pienemmän version yhteen samaan suht isoon purkkiin, uuteen multaan, kasvakoot tän kesän porukassa.
Kiitti Raya, mie taidan sit täs lähipäivinä tuoda ne valaistumaan
Mitä nyt teen?Blue Angel äkistää nuppuja,napsinko ne pois?Entä millon vaihan noihin mullan ja voinko minkä verran leikata juuristoa pienemmäksi?
Napsi pois tai sitten et, Blue Angel on semmonen epeli että se kukkii ihan millon ite haluaa oli kesä tai talavi, niihän tuo suurin tekkee miullakin, en oo vielä jaksanu pahemmin mullan kans tolskata, lannottanu oon vähän, laiskan sutjakka kun oon multia vaihteleen, vaihan suurimpaan osaan vasta sitten kun ovat kohta puoliin ulos lähössä. Enkä juuristookaan ronki.
Pitääkö ne sitten laittaa aina vaan suurempaan ruukkuun?Minusta tuo multatila on täynä juuria.Ja kova ettei sormi mee läpi.
Fuchsioilla on yllättävän pieni juuristo, mutta jos multatila on täynnä juuria, täytyy seuraavan ruukun olla hieman suurempi. Ihan niin kuin kasvaville lapsille ostetaan suuremmat vaatteet Juuristoa ei passaa kovin typistää, koska sen pitää vastata latvuston kokoa.
Mun rakas Natasha Sinto nakkasi lusikan nurkkaan. Syksyllä majailivat paprikan viekussa, ja se ruoja tartutti ripsiäisiä joka ikiseen talvetettavaan. Enneku tajusin mistä on kyse, oli jo liian myöhäistä. Urhoollisesti taisteli hän, mutta nyt ei ole uutta elämää alkanut näkymään. Nostin purkista, ja kaikki juuret mennyttä kalua. Eikä lehden lehteä. Voi itku, ja se oli mun ehdoton suokkari.
Chilit, pelargonit ja rayalta saatu nimetön pystykasvuinen fuchsia ovat vain hengissä niitten pimpiäisten jäljiltä.
Verenpisarat ovat talvetuksen jäljiltä juuriltaan varsin mitättömiä… ei oikeastaan lainkaan ohuita juuria. Mullassa on melkein sama puinen käkkyrä mikä on ko. yksilön latva. Siksi kastelu on oltava melkoisen varovaista alkuun ja käynnistetään kunnolla vasta kasvun käynnistyttyä kunnolla…
Kyynelpiskon suurena ystävänä ostin eilen Plantagenista pistokastaimen; näin alkajaisiksi. Kouluaikoina päädyin fanittamaan kyynelverenpisaraa, enkä ole vielä kyllästynyt. Taimimyynnissä ne olivat aika heikosti kauppansa tekeviä, kun myyntivaiheessa ovat niin rankun näköisiä. Mutta ai jee, miten komeita, kun korkeutta on kesällä melkein metri ja leveyttä marjapuskan verran <3 .
No joo, muttaku tuo on on ihan kuiva naksahteleva risu päältä ja alta. Uunipuutki on kosteampia.
Tälleen miun pisaroista osa on talvehtinu.