Viiniköynnös, Vitis

Näyttää noita kuvia olevan täälläkin, tosin ei kypsistä rypäleistä. Ei näytä voivan vain kohdistaa muuta kuin samaan ketjuun. Ylöspäin kun vierität tuosta linkin paikasta niin löytyy jotain kuvaa pergolan rakenteista ja samalla köynnöksestä.

Kiitos Katariina taas kerran perusteellisesta vastauksesta, onhan se nyt pakko hankkia ja kokeilla

Onhan minullakin mikälierypäle, sitkeä hyvin kestää talvet suojaamatta, jonkun puutarhakoulun peruja eihän siinä muuta vikaa ole kun marjat on vain niin happamia, voisikohan niidenkin maku parantua pakkasen käytyä, täytyypä kokeilla.

Katariina, kiitos  Taidan minäkin uskaltaa vaikka III tämä virallisesti on niin ei II kovin kaukana ole ja mulla on aika lämmin piha. Ja jos ei Beta talvesta selviä niin sitten pitää hankkia uusi. Upea on sinun viinisi, kuvat oli menneet minulta ohi varmaankin sen takia että olen ollut viime elokuussa lomalla ja poissa pentistä.

Fellow. Meillä on ollut Beta 5-6 talvea ja Zilga 2 talvea avomaalla. Laitan niille aina talvensuojaturvetta ja sitten pakkaspeiton päälle.

Beta teki viime kesänä ensimmäiset rypäleet, joku vaan ehti popsia ne parempiin nokkiin ennen kun tajusin niiden olevan elukoittenkin herkkua. Uusi yritys tänä kesänä naurua.

Tomsku, hieno homma! Lisää sain uskoa asiaani, kun olet kuitenkin niin lähellä rypäleinesi kieli ulkoa

Katariinalla on kyllä mahtavat köynnökset.... vau.

Tulipa mieleen vielä yksi vinkki viinirypäleen kasvattajille, laitoimme pari vuotta sitten tekemäämme kasvihuoneeseen betonirenkaan viinirypäleen kohdalle, että se saa juurensa maahan, muuten kasvihuone on tehty betonilaatan päälle.

Näillä korkeuksilla kun avomaalla kasvattaminen on vähän riskialtista.

Katariinan innoittamana laitan meidän pergolan nurkalle viiniköynnöksen kasvamaannauruaTosin pergola ei ole vielä valmis,mutta tänä kesänä kuiteskin.

Mie en saanut tänä keväänä viiniköynnöstä, NYYH surullinen . Ei ole täällä myynnissä ollenkaan kun taimet eivät ole olleet hengissä, kertoivat kun kävin etsimässä. Jos teillä kasvaa versoja paljon niin voisitteko miulle vaikka yhen laittaa syksyllä ...Please.

Veronica: Mä tilasin täältä Zilgan, kun en jaksanut lähteä taimitarhoihin pyörimään. Tulee ihan postissa himaan.silmän isku

http://www.viherpeukalot.fi/index.asp?s=11&tuote=6610&toiminto=etusivu

Oliko kunnollinen taimi, mie en ymmärrä miten voi olla vain yhdelle paikkakunnalle tulevat taimet kuolleet. Epäilenpä että täällä huijaavat vaan kun eivät viitsi hankkia.

Emmie tiiä vielä, kun vasta just tilasin, eikä se taimi ole vielä tullut. Varmaan ens viikolla tulee.

Beta mulla on jo istutettuna ja on jo kasvanut hurjasti!sydän

Julkistan minäkin tärkeän tapahtuman - nyt on zilga istutettu saviruukustaan omalle paikalleen kasvihuoneeseen.

Olen kasvattanut zilganpistokkaita saviruukussa ja näköjään liian pitkään sillä oli tosi lujasti kiinni purkissa. Kannattaa siis laittaa pistokkaat muoviruukkuun eikä sitten liian pitkäksi aikaa.

Yksi betan viimevuotinen leikkuujäteoksa on aivankuin ehkä kasvattamassa lehtisilmua vielä. Tökkäsin oksan kasvihuoneen multapaljuun ja siellä se on ollut koko talven. Nyt se piti siirtää eikä ollut juuren juurta näkyvillä mutta silmu oli tuore 
ja elävän tuntuinen...siirsin sen ulos pehmeään kasvuturpeeseen, sillä kasvihuoneessa sillä ei ollut nyt 
rauhallista paikkaa. 

Betassa on tulossa valtavasti kukkia ja toivottavasti myös rypäleitä aikanaan. Pitää ruveta miettimaan niille suojaa nokkijoilta.

Saanko esitellä, tässä on minun betani, joka kukkii elämänsä ensimmäistä kertaa:

Se on pistokkaasta (kiitos pentin) kasvatetu vuonna 2005. Leikattu kuinka sattuu. Pitääkö nyt leikata jos se rypäleita alkaa pukkaamaan?

Ja tässä zilga, joka on aivan pieni vielä. Se on kasvanut pistokkaana ruukussa viime kesänä jo; Nyt sen laitoin omaan paikkaansa kasvamaan.

Vauts miten komea. Leikkausta kannattanee harrastaa kun kerran kukkii. Muistaakseni parin/kolmen tertun jälkeen katkaistaan ja myös ne versot, joissa ei kukkia ole. Viinihän kasvaa ja kasvaa ja käsittääkseni liika lehtimassa viivästyttää rypäleiden kypsymistä. Liiat lehdet myös varjostavat terttuja ja valo on niille tarpeen.

Mitenkäs onnistuit pitämään kasvihuoneessa hengissä? Meikä yritti ja onnistuin saamaan ne hengiltä ilmeisesti liian vähäisellä kastelulla. Kylmää vastaan olin suojannut, mutta kasvarihan lämpenee aina kun aurinko paistaa ja ilmeisesti kasvit alkoivat haihduttamaan. No, keväällä olivat kuitenkin kaput. Ulkona viinin kanssa ei ole ollut ongelmia.

Viiniä leikataan ihan myöhään syksyllä.

Sangot, jotka tälläsin kasvihuoneen nurkkiin, ovat pohjattomia ja juurilla on vapaa pääsy niin suurelle alueelle kuin huvittaa. Kaivoin ensin omasta mielesänikin syvät kuopat, joihin tälläsin hevonpeetä, hyvää multaa ja villakoirankarvaa lämpöeristeeksi (ajattelin ettei niistä haittaakaan ole) ja lopuksi laitoin homman päälle ne pohjattomat sangot ja nekin vielä täytin multa-hevonpee seoksella.

Kasvihuoneen lecaharkkoperusteden ja sankojen väliin olen laittanut kuivia koivunlehtiä ja eristevillanpaloja.

Kastelen nyt varsinkin tuota zilgaa, beta on olletikkin kasvattanut juurensa niin että saa juotavaa vaikken kastelisikkaan.

Hienolta näyttä Temskukan viiniköynnökset! ("Onneksi" ei ole vielä kasvihuonetta, muutenhan tämäkin aihe veisi niiiiin helposti mennessään )

Voi kyllä viiniköynnös olisi upea! Haaveilen vain sellaisesta. Parhaiten se menestyy esim. kasvihuoneessa, tai sitten pitäisi olla hyvin sopiva suojaisa paikka sille kasvaa? Eikös se kasva ikäänkuin sinne ja tänne (vaikka pergolan kattorakenteita pitkin) mieluummin kuin yhtä keppiä pitkin ylös? Voisikohan sellaisen istuttaa tukevaan kaariporttiin, jos vain on suojainen paikka?