Hienot köynnökset Temskukalla!
Mun toukokuussa ostettu Beta on lähtenyt hyvään kasvuun:
Hienot köynnökset Temskukalla!
Mun toukokuussa ostettu Beta on lähtenyt hyvään kasvuun:
Memuli: Mielestäni tässä ketjussa on köynnös laitettu kaareen(kin) kasvamaan.
http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=14582&max=1&alaala=&vnro=
Teen tälläisen vääräoppisen liittämisen, poistan jos tuomitsette:
• usva
</strong> (2184 kpl)
maanantai,
17.
huhtikuuta
2006 - klo 22.
16 (yli vuosi sitten)
</p>
mulla tällainen ohje… saa kommentoida!
Zilga- ja Beta viiniköynnöksen leikkaus:
ensimmäinen syksy
• maan jäädyttyä (marraskuussa) juuristo peitetään 10-15cm mullalla ja havuilla
• yhteen tai kahteen oksaan jätetään 2-4 silmua, loput poistetaan kokonaan
toinen syksy
• jätetään korkeintaan neljä oksaa ja leikataan 0.5-1m tai 6-7 silmun verran
kolmas syksy
• 4 pääoksaa leikataan jättäen kolmannen kesän kasvusta 6-7 silmua, muihin versoihin jätetään 2 silmua" (Betan ”oma ”ohje).
• kesän aikana sivuversot typistetään 1-2 lehden yläpuolelta, myös uusia runkoversoja poistetaan.
• elokuussa kaikki versot typistetään talvehtimisen takia.
• marraskuussa kaikki hedelmää kantavat oksat leikataan 1 silmun yläpuolelta.
• 4 pääoksaa typistetään jättäen 6-8 silmun verran, yhden toisesta vuodesta lähtien muihin oksiin jätetään kaksi silmua.
neljäs syksy
• kesän aikana poistetaan oksia, jotka tekevät hedelmiä liian alhaalla ja ainoastaan 2 hedelmäterttua jätetään /oksa.
• hedelmäoksat typistetään 2-3 lehteä tertun jälkeen, oksat yhden lehden jälkeen.
•
marraskuussa hedelmää kantavat typistetään jättäen silmun verran.
pääoksiin jätetään 6 silmua kolmannen vuoden jälkeen, muihin oksiin
jätetään 2 silmua.
mielestäni vaatii ajattelua ja on vaikeaselkoinen näin äkistään.
KerttuKaneli kiitos linkistä. Olo ei tullut yhtään paremmaksi, päinvastoin: niin oli hienoja kuvia ja rypäleitä ja kaikkea kaunista, että rupesi ihan ahistamaan! Tahtoisin viiniköynnöksen, mutta miten ihmeessä selviän kaikista noista lajikkeista nimistä yht´äkkiä? Ja pitäisi löytää omista nurkista paikka sille ja tehdä vielä tuollainen kaunis kaariportti (huom. kaunis). Jospa ensi vuonna.. jospa pyytäisinkin vienosti pyytää vanhempaa poikaani hitsaamaan... -voi tuossa olisikin ideaa... otin jo Temskukan ohjeetkin ylös...
juu niimpä on tosivaikea ainakin mulle. kuka lie sen tänne laittanut hätäpäissään??? ... oisko viisaammilla joku oikein helppo ohje kun tuota lukiessa pitänee olla aivotkin mukana se on tosi juttu! en ole vielä tarvinnut leikata omaani , se viini meinaan on hiukka huonossa hapessa. ja ei ainakaan paranisi sitä leikata vinksauttaa millään satunnaisella värssyllä.
No sanokaas muuta!
Taidan laittaa sen suosikeihin ja tuijotella niitä ihania kuvia päivät pitkät.
Kun omasta pihasta sais joskus tuollaisen.....
Nyt kukinnan jälkeen leikataan muutaman tertun takaa, versothan ovat silloin vielä vihreitä, joten haittaa ei ole. Samoin niitä liikoja versoja lyhennellään. Sitten myöhään syksyllä leikataan lisää jos on tarvis.
Kasvariin istutetuille viineille tein juuri noin, paitti unohdin kastella . Olivat kait vähän arempaa sorttiakin, muistaakseni Madeleina A.... jotain ja sitten joku latvialainen lajike. Kumpikaan ei kuitenkaan ollut mikään näistä tavallisimmista.
Täytynee käyväistä kesäretkellä taas Kivistikillä, sieltähän niitä saa ja vielä edulliseen hintaan .
Beta kypsyttää hiljalleen viinirypäleitä kasvihuoneessa
Zilgaviiniköynnös pitää lomaa tämän kesän rypäleitten kasvatukselta, muuten kyllä rehottaa. Eppäilen, että lämpimän talven aikaan yritti jo aloittaa ja palellutti sitten ensimmäiset silmut. Kovin myöhään alkoi kasvu tänä kesänä, luulin sen jo vallan kuolleen, eikä nupun nuppua ilmestynyt.
Näiden hellepäivien jälkeen aloitti betakin rypäleiden tummuttamisen
Minä sitten omani lykkäsin tuollaiseen paikkaan. Aurinkoa saa siinä melkein koko päivän. Kuva on jokusen viikon vanha ja nyt on jo tuo pikkuinen saanut terveemmän värin lehdilleen:) Mistä mä tiedän minkä ikäinen se on? Katselin noita leikkausohjeita.. Tuossa on kaksi rypäleterttua, kovin ovat pikkuisia olleet koko ajan siinä olevat rypäleet. Kuvankin jätin kiinni jotta tietävät minkä näköisiksi tulisi kasvaa.
Koko kesän vihreinä möllöttäneet betat aloittivat kypsymisen elokuun alussa ja nyt ovat jo näin
Epistä, meillä ovat vielä ihan vihreitä.
Mitähän näille pitäis tehdä? Laitoin keväällä "liiterin" viinirypäleiden siemeniä multiin ja tässä kuva noin kk sitten... nyt ovat jo isompia, edelleen samassa purkissa... laitanko vaikka kasvihuoneeseen maahan? Vai istutanko isompiin ruukkuihin ja koitan talvettaa kellarissa? Vai heitänkö kompostiin
Minä kasvattaisin huonekasvina
No siehän sen sanoit, Temskukka! Miten tuo vaihtoehto ei tullut mieleen. Pitänee kuitenkin siirtää ne tuosta raejuustorasiasta pois.
Zilgan leikkujätettä kerjäisin, ei ole täällä tullut myyntiin taimia edes syksyksi. Joko teillä sato kypsyy.
Laitan tämän leikkausjutun pyynnöstä vielä sinne oikeaan paikkaan, josta sen voi löytääkin.
Zilgani teki yhden ainoan pienen rypäletertun. Rypäleet ovat jo tummuneet ja juhlahetki varmaan kohta käsillä. Joko voisin syödä ne, vai makeutuvatko vielä?
Minu zilgani on aivan pieni vielä mutta betasta sain jo rypäleitä. Kun olin pitänyt terttuja jääkaapissa muutaman päivän ne olivat aivan uskomattoman makeita ja hyviä! Varmaan tepsii zilgaankin.
Otin muuten betansiemeniä talteen. Onko kukaan siemenestä kasvattanut?