Viljelypalstat

Käytiin katsomassa sitä vapaata palstaa samalla kun kerättiin ekat maistiaisperunat - on tainnut olla vähän kauemmin kuin yhden vuoden hoitamatta. Siinä olin väärässä, että heinää olisi vyötärölle. Sitä oli kevyesti kainaloihin asti.

Muista tehdä punkkitarkastus   Siis ei palstalle vaan itellesi

Joo, punkit tästä ihanasta idyllistä vielä puuttuikin ;D

Pistäkää kiertoon jos tuntuu liian työläältä. Kas kun on palsta päästetty tuollaiseen kuntoon, olen ymmärtänyt että vuokraaja voi edellyttää varsin nopeastikin kunnostustoimenpiteitä. Pistelkää perunat poskeen ja ilmoittakaa, ettei tommosta viitti.

Espoolla on ainakin palstan vuokraehdoissa kunnostuspykälä, rikkaruohot pidettävä matalina jos ei palsta ole hyötykäytössä, mutta aikamoisia rikkaruohoviidakkoja jotkut palstat on. Pitäisi vahtia tuota sääntöä tarkemmin.

Kaverilla on hyötykasviyhdistykseltä palsta Helsingissä ja siellä menee vuokrasuhteelta kaula katki, jos ei toukokuun loppuun mennessä ole palstalla tehty mitään kunnostustöitä.

Rapunzel, palstalle vaan lavakaulukset ja ostomullat, niin ei rikkaruohikko estä akuuttia viljelyn tarvetta :slight_smile: Mun pitäisi omalta plantaasiltani niittää sitä ylijämäviidakkoa taas (kunhan saan viikatteen lainaan). Ruutuviljelmä voi hyvin, maissit ja kurpitsat kasvaa kohisten. Raparperi vähän jurottaa, ja pensaalle pitäisi tuki vielä hommata. Kun nyt isommat perustushommat on tehty, on ihan outoa käydä siellä ja 15min kastelu & kitkentäoperaation jälkeen todeta, ettei hommaa juuri enää ole.

Joo, sitä mekin vähän ihmeteltiin, että tuollainen viidakko saa siellä olla. Ehkä kukaan ei käy katsomassa? Täällä on kuulemma kiinnostus palstoihin vähän laantunut kun on tullut hinnankorotuksia viime vuosina. Nykyinen hinta on 20€ ja pidän kyllä sitäkin halpana.

ElisabetB, noita lavakauluksia ajateltiinkin osaratkaisuksi. Nostan hattua kyllä sinulle tuohon perkaamistyöhön ryhtymisestä!

Rapunzel, minusta sä voisit neuvotella itsellesi vapaavuoden, jos kunnostat palstan tänä kesänä. Eihän tuollaisesta viidakosta voi edellyttää normihintaa maksettavaksi. Jollei siinä ole nyt siementäviä rikkaruohoja, auttaisi niitto ja kattaminen vaikka pressuilla hyvään alkuun. Jos on, joutuu ne niittämään ensin pois.

Kaupungin rouva oli mun kaverille sanonut, että joutuu maksamaan koko hinnan jo tästä vuodesta, mutta ehkä sille vois vähän valaista miltä se palsta oikeasti näyttää tällä hetkellä.

Rapunzel, ota kuvia ja lähetä kaupungin rouvalle :slight_smile: Luulisi uskovan, kun kuvasta näkee.

Espoossa vuokra on 28e ja mun mielestä törkyhalpa se. Vesipiste ihan palstan vieressä ja kaikki. 2v jonotin tätä rikkaruohoviljelmää, joten innostusta niihin on.

Tarkoituksena syksymmällä koittaa käännellä ja vaikka muovittaa osaa tosta loppualasta ja ehkä ensi vuonna laittaa sinne perunaa. Mansikkamaata varten ei taida vuoden tai parin rikkaruohopoistot riittää.

Rapunzelille tiedoksi, jos se on se palsta, jonka oletan, niin se oli jo viime keväänä samanlaisessa kunnossa. Eli oli hoitamatta ollut edellisenkin kesän, vaikka oli maksettu.

Minä kun aloitin palstanviljelyn neljä vuotta sitten, oli mahdollisuus valita useammasta eri palstasta. Kaikki olivat olleet vuosia hoitamatta ja heinää kasvoi kainaloon asti. Syksyllä käännettiin ja keväällä otin noin kolmasosan palstasta käyttööni, loput peitin. Rikkoja oli valtavasti ja maa tönkköä savea. Sitkeästi vaan laitoin katetta, harasin ja kitkin ja tänä vuonna ei palstalla enää olekaan paljoa tekemistä, kunhan käy vaan välillä kastelemassa ja parit rikat nyppimässä. (Sopivasti juuri kun perheeni kasvoi keväällä ja aikaa ei ole kuten ennen). :slight_smile: Uusia viljelijöitä tulee joka vuosi vastaaville heinäpalstoille, mutta parin ekan viikon jälkeen ei tulokkaita enää juuri näy ja ovat antaneet periksi rikoille ja savimaalle. Kovaa hommaahan palstanpito aluksi on ja pitää olla sopivasti hullu, jotta jaksaa hommaa jatkaa. :slight_smile:

Tutkailin tässä aikani kuluksi viljelypalstojen sääntöjä muualla. Esimerkiksi Helsingin kaupunki, Hyötykasviyhdistys ja Vantaan kaupunki kaikki sanovat (copypaste-säännöt, varmaan), ettei saa rakentaa kasvihuonetta, kasvilavaa eikä muutakaan kiinteää. Tilapäinen harsotunneli, max. 50cm korkea on sallittu.

Mietin vaan, että onko lavakauluspenkit (40cm korkeat) laskettavissa “kiinteäksi rakennelmaksi”? Saisiko joku byrokratiamummo siitä palkokasvin nenäänsä, jos palstani bongaisi? Espoon säännöissä ei onneksi erikseen kielletä “kasvilavaa”, mainitaan vaan kasvihuoneet. Kasvilava on siltikin mielestäni eri juttu, kuin kohopenkit, jotka on vaan reunustettu laudalla.

Ei nyt luulisi lavakaulusten ketään häiritsevän, kun eivät mitään kiinteitä rakennelmia ole. Meidänkin palstoilla näkyy niitä ja on siellä harsosta tehty aika iso telttakin. Tosin täällä ei ilmiselvästi olla niin tarkkoja kuin siellä pääkaupunkiseudulla.

Tuossa edellä kerroin mun ja kaverin kasvipalstahankkeesta. Viime vuonna siis meillä oli vähän koeluontoisesti yksivuotinen pläntti kovaa ja erittäin rikkaruohopitoista maata. Kutsuvia monivuotisia ei ollut vapaana kuin se yksi pahoin ruohottunut. No, tänä aaamuna sitten kaupungintalolle haukkana vaanimassa, mitä olisi nyt tarjolla ja kävikin tuuri. Oli pari vaihtoehtoa, joista sijainnin perusteella valitsin toisen. Sitten miehen kanssa katsomaan palstaa ja kas, siellä oli toistakymmentä marjapuskaa. Me nyt ei haluttu marjapuskia, joten takaisin kaupungintalolle vekslaamaan paikkaa. Äsken käytiin kaverin kanssa tutustumassa uuteen palstaamme ja voi vitsit! Siisti, hyvin hoidettu paikka eikä rikkaruohomerta. Helmililjoja, kurjenmiekkaa, talvivalkkareita ja joitakin tunnistamattomia juttuja siellä täällä. Huomenna mennään kääntämään maa ja kitkemään vähät rikkikset. Ai että mä olen iloinen!

Rapunzel saanut lottovoiton !

Just siltä tuntuu! Täältä kun on lukenut vuosikausien muokkaus- ja maanparannusoperaatioista tuntee melkein huonoa omaatuntoa siitä jos pääsee helpommalla.

Niin ja nyt mä saan pihan potagerin paremmin sellaisten yrttien, salaattien ja muiden juttujen käyttön, jotka on kiva pitää hollilla. Palstakin on vain viiden minsan päässä, mutta kuitenkin. 

Mites teillä muualla kaupungin kasvipalstaa viljelevillä, onko myrkkyjen käyttö sallittua? Olin ihan äimänä kun kuulin, että täällä ainakin on myrkyttäminen ollut joskus kiellettyä, mutta nyt ei enää olisi. Joku oli tuolla meillä kuulemma keskellä päivää vähän voikukkia tuhonnut…

Ei ole meillä erikseen kielletty, mutta yleinen asenne palstalaisilla on myrkyttämistä vastaan. Hyvin luomuhenkistä porukkaa meillä muutenkin. 

Joku oli palstalla siististi rullannut verkot sivuun ja kerännyt kaikki mansikat puolesta penkistä. Myrkkyjä käyttävät vanhemmat ihmiset palstalla, voikukkaa, juolavehnää, herukoita, perunaa, mansikoita ja myyriä olen kuullut "torjutun ja suojatun", apulannat kuuluvat monilla varusteisiin. En hirveesti ole mistään noista tykännyt.