Aamuvarhaisella rusakko loikki läpi pihan. Pysähtyi portille ja menin katsomaan siihen syytä. Krokuksissa oli vielä vähän syötävää jäljellä. On se ilmeisen herkkua, kun on parempaa kun rehevä nurmi vieteisessä leikkipuistossa.
Bussin ikkunasta näin kun kolme jänistä kisaili Oolanninpuiston vieressä.
Rusakolla taitaa olla suunnitteilla perheen lisäystä. Kaksi oli meidän portilla aamulla. Lähtivätkin sitten naapuriin. Eivät ole vielä bonkanneet meidän pieniä lehtikaalia.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Kotiuduttiin reissusta, niin pihalla auringon paahteessa oli pieni peuranvasa. Useita soitteluita ja vasaa tutkittua ohjeiden mukaan todettiin, että hän ei ole ok.
Veimme vasan eläinhoitolaan , hän oli kuivunut ja alilämpöinen. Hänelle lähdettiin heti lämmittämään maitoa kun saavuimme perille.
Täältä samoilta seuduilta oli toimitettu myös urosvasa sinne.
Emon oli joku peto eli luultavimmin susi syönyt.
Minulla ei anna luonto periksi vasan antaa kuolla tuonne nälkään.
Vaikka se olisi kuin luonnonlaki.
Meiltä pyydettiin vauvalle nimi P kirjaimella. Hän on nyt Pirita.
Isäntäkin ihastui pikkupeuraan kovin , hän jätti hoitolaan Piritalle vähän maitorahaakin. ![]()
Matkalla vielä isännän kanssa puheltiin, että toivottavasti oli oikea ratkaisu ja osasimme tutkia oikein.
Eihän luonnoneläintä turhaan saa koskea ja auttaa, eikä viedä pois piilostaan.
Totesimme, että kummallakin on tuntu, että ei ole pieni kunnossa.
Ja perillä saimme vasta tiedon saman seudun toisesta vasasta ja sen lopullisen tiedon, että meidän viemä vasa on kuivunut ja alilämpöinen.
Eläinhoitolassa kiiteltiin, että kiitos kun välitätte.
Mikäli hän toipuu hyvin ja kasvaa isoksi tytöksi, pääsee hän syksyllä vapaaksi luontoon. ![]()
Just äsken tulikin kuva ja viesti pienestä.
Siellä hän jo niin reippaana katseli toisen vasan kanssa saatuaan lämmintä ruokaa. :w00t:![]()
Onneksi ei ollut mennyt liian heikoksi. ![]()
Kuulin tänään vähän lisää vasojen kohtalosta.
Olivat olleet äitinsä mukana kun sudet tappoivat sen.
Vasat olivat juosseet karkuun.
Urosvasa oli saatu aika pian siitä läheltä kiinni, mutta en tiedä miten tämä tyttö oli meille päätynyt, kun ei oltu kotona.
Korpit olivat kuulemma heti olleet hulluna vasojen kimpussa, se oli tilanteen tapahtuman nähneille paljastanutkin.
Sudet ovat taas ahkeroineet muutenkin täällä, tuosta lähistöltä oli tapettu lampaita urakalla.
Juu se on luonnolaki ja luonnon eläin, mutta sudella ei oo mitään vihollisia suomessa, (muuta kuin ihminen) ja laumakoot ja laumojen määrä on todella suuri täällä varsinais-suomessa, satakunnassa ja pohjanmaalla. :crying:
Meille on muuttanut metsäjänis pihaan. Yritin kurkkia puskanalusia, että näkyykö poikasta. Samoilta paikoilta niin usein on lähtenyt. Huomaa, että vahti on käyny vanhaks, kun jänikset tunkee tupaan. Ei kukaan tietäis missään samojedin ja harmaapystykorvan sekoituspentuetta. Pitkäkorvia katellessa tulee jo ajat sitten edesmennyttä Apu-poikaa ikävä. Tehokas jänöntappaja, söi saaliinsa, eikä juossu montaa askelta.
Nyt kävi tämmöinen komistus aidan takana.
Isännällä pauhaa rälläkkä ja radio, mutta eipä paljoa tuntunut haittavan.
Hyvältä maistui maitohorsmat, ym .
Nuorimies taitaa olla, söpöistä pikkusarvista päätellen. ![]()
Nyt ratkesi se että mikä eläin se muutaman päivä sitten mun pihan yrttilaatikossa krääkkynyt ja sihissyt oli. Se on ollut supikoiran pentu.
Juttelin naapurin kanssa tänään ja hän kysyi onko supikoirapentue meidän luona vieraillut. Emo ja 8 pentua liikkuu kuulemma tässä ihan nurkilla, nähneet tuossa metsätieltä tulevan ihan talon nurkille. Matki sen ääntä ja kyllähän se oli just se krääkynä mikä meillä sitruunamelissojen ja mansikoiden seasta kuului. Pentu sinne olis mahtunut piilottelemaan. Plus se sihinä kuuluu myös supikoiran sanastoon. Se sillä varottaa ja yrittää pelotella pois.
Ratkesi tääkin, ja taas oon vähän viisaampi kun opin uusia asioita sekä käenpiiasta että supikoirasta.
Meillä taas piilottelee pienen pieniä jäniksenpoikia. Meinasi jäädä jalkoihin kun keräilin kukkineita. Oli olevinaan hiljaa piilossa mutta vaarallisesti kun ämmä meinas talloa.
Oliko se niin että lehtipojat, heinäpojat ja sänkipojat. Elikkä syksyllä vielä pienokaisia tiedossa.
Toden näköisesti tulee vielä yhdet poikaset. Lämpöiset ilmat suosii sitä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Orava on kovin tyytyväinen juomapaikasta.
Vähän väliä kiipee kuusen latvoihin tekemään kävyn perkuu hommia ja sitten taas käy ryypyllä vesikipolla ja taas takaisin latvuksiin.
Noita kuusen suomuja alkaa olla taas kaikki paikat täys ja kulkeutuvat sisään koirien jaloissa ja turkissa.
Ja kaikki mun kukkapurkit saa joka päivä siivota, kun kukat on täynnä suomuja.
Tänä vuonna on hyvä käpyvuosi, riittää linnuille ja oraville sapuskaa.
Eilen pääsin vihdoin siivoamaan rikkaruohoja valkosipulipenkistä. Vetäessäni vesiheinää pois varsien välistä käteni osui johonkin karvaiseen. Pikkuinen rusakon poikanen siellä oli ihan hiljaa ja jätin hänet sinne ihan rauhassa piilottelemaan. Kesäkuun alussa iso rusakko lähti loikkimaan kasvimaalta ja nyt tiedän mitä se siellä teki.
Illalla ennenkuin lähdettiin ajamaan kotia kohti näimme kuinka iso rusakko loikki tien yli ja kasvimaan suuntaan. En enää mennyt häiritsemään sinne, jos tuo poikanen on vielä imetettävänä.
Vaikka keväällä harmitti järsityt omenapuut ja syödyt puskat, niin ei noille voi olla vihainen.
Kun vesisade sulatti lunta niin paljastui tällaisia polkuja. Niitä on vähän joka puolella. Voisiko olla metsämyyrä tai hiiri. Lintulaudan alla ei ole ruokaa tänä talvena, jospa ne etsivät kukkien siemeniä… Olen yrittänyt niitä pyydystää mutta pyydykseni ei toimi. Pitää hakea uusi.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Aamuyöllä oli harvinainen hetki kun vanha halus pissille. Asiataan nurkalla hoidellessa nenä nous ja nous ylemmäks ja sitten mentiin vauhdilla mettään. Tuli toki kiltisti viheltelyllä takasi ja jatkettiin unia. Äsken sitten selvisi jäljistä vierailija. Metsäpeura tehny tiukan käännöksen miltei pihassa. Aloin pissipolkua kulkiessa ihmettelemään, että mikä menny sitä toista metsäkoneen raidetta myöten, kun meidän polku toisessa raiteessa. Niitä jälkiä seuratessa olin parin askelen päässä pihasta.
Olisko kärppä tehnyt tämmöstä ristikkoa pellon reunaan?
Kuva kääntyi, niin vähän vääristyy. Tämmöinen lähempää.
Jäniksiä on paljon jäljistä päätellen, muttei haitalle asti. Pihassa ei ole mitään, mitä ei saisi syödä. Ensimmäinen kerta, kun juhannusruusut kelpaavat. Pensaiden vieressä on paljon jälkiä ja oksia on syöty. Niitä saakin syödä, kun pyrkivät leviämään eikä niitä tapa mikään.
Meillä on rusakon ja metsäjäniksen risteymiä, isoja ja pieniä.
Yks yö seurattiin kun tanssivat suihkulähteen päällä. Takajaloillaan seisoivat ja napsivat omenapuun oksia. Kaksi oli ja toinen yletti seisaallaan tosikorkealle katkomaan ja pienempi sai syödä pudokkaita.
Harmi vaan kun ei saa ampua ku päivänvalossa.
Päivällä pysyvät hyvin piiloissaan ja yöllä kyllä jälkiä ilmaantuu.
Isäntä viritti vanhan rikkinäisen kalaverkon oksista roikkumaan.
Jäljet kävi verkon vierelle mutta pois olivat menneet.
Kaikkea mahdollista ovat kyllä syöneet ja lisää syövät.
Nuo sekasikiöt ovat lisääntyny nopsaan ja pirullisia pihoissa olijoita.
Syksymmällä olis saanu metsästettyä mutta ei mahtunu enää pakastimiin. Nyt on niin hyviä piiloja että ei niitä ilman koiraa saa liikkeelle päivällä.
Koiria on kylällä mutta vain filttikoiria.
Metsämiehet jahtaa vain lintuja jota en ymmärrä ollenkaan. Ei niistä taida olla riesaa kenellekkään.
Hyvä liha noissa rusakkojäniksissä on kun vaan kehtaa laittaa ne ruuaksi.
Kaupasta jos sais valmiina paistia niin monikin varmaan söis.