Villieläin pihapiirissä

Meillä on verkon takana mustikat, hunajamarja ja pieni päärynäpuu. Liikaa syövät orapihlajaa, se on kaljun näköinen. Ja vadelman varret kelpaa, ne mihin tulisi ensi kesänä marjoja.


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Sattuipa äsken roskia viedessä jännä tapaus.
Pari pulua lähti paniikkilentoon aivan vierestäni ja ylhäältä hyökkäsi uskomattomalla nopeudella virtaviivainen saalistaja. Kovin paljon puluja suurempi tämä hyökkääjä ei ollut, harmaa selästään ja vatsapuoli oli vaalea tummilla raidoilla.
Pikaisesti googlasin ja kuvahaun perusteella tuo petolintu muistutti kovin varpushaukkaa.
Tapahtumapaikka Kalliossa 7-kerroksisen kerrostalon sisäpihalla, joten pari kertaa kyllä hieraisin silmiäni :flushed:

P.S. Pulun kannalta kohtaaminen päätyi onnellisesti. Tuntee sisäpihan sen verran hyvin, että pääsi livahtamaan karkuun ja saalistaja poistui paikalta ajoportin kalterien läpi.

Rusakko poikennut omenapuun kautta, ajatellen että saa järsiä makeaa kuorta , kuten viime talvena. Valitettavasti olin suojannut oksat syksyllä ja jäi ateria saamatta.

Mun omenapuista ei tänä talvena liikene rusakoille kuin katselun ilo. Viime viikonloppuna lapioitiin varmuudeksi omena- ja päärynäpuiden suojaverkkojen ulkopuolelta lumet pois. Opin kerrasta silloin pari vuotta sitten.

Täällä niin vanhat puut, ettei enää kelpaa.

Meillä on lumikasoja vanhojen omppopuiden alla, rusakot kiipeävät kasojen päälle ja ulettuu syömään niitä uudempia kasvustoja.


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

:joy: Meilläpäin saa syksyisin torilta hyviä omenia :wink:

Rusakot on tampannu marja-aronia puun aluksen. Syövät alaoksille jääneitä marjoja. Ei sopinu enää syksyllä pakastimeen enempi niin jäivät puuhun.
Ihan vähän harmittaa kun itellä jo loppuivat pakkasesta.
Ei ne tyhmiä oo kun tietävät varmaan niiden olevan terveellisiä.
Vielä olis aikaa saada paisti lihat. Maistuiko siinä marja-aronia?

Tänään piti ottaa suojaverkkoja pois mutta elävä varoitus oli aamukahvin aikaan pihamaalla joten antaapa verkkojen vielä olla paikallaan.
On niin kova hanki vielä ettei vissiin ole oikein ruokaa metsässä tai sittä ovat vaan oppinu olemaan pihassa.
Keittiön lasista kuvasin.

Kyllä on söpöjä metsäjänikset, nätimpiä mitä rusakot.


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka


Rusakko lumen taivuttaman orapihlajan kimpussa. Pikku puun runko on lumen alla, tyvestä käsivarren vahvuinen. Olisi kiva nähdä metsäjänis, koko talvena en ole nähnyt yhtään. Rusakoiden lisäksi olen nähnyt vaaleanruskeita tai kirjavia pupuja.

Eilisiltana pihalla oli metsäjänis. Valkoiset korvat ja jalat, muuten kesäväri.

Meillä on enemmän ja vähemmän niitä rusakoita. Metsäjänis olisi nätimpi katsella. Ei ole vieläkään näkynyt pikkurusakoita pihassa vaikka olen niitä odottanut näkeväni. :slight_smile:


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Taas oli orava käynyt tyhjentämässä lintulaudan siemenistä. Kävin kesken kahvin juonnin viemässä lisää ruokaa…


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Mulla käy tässä pihassa kaksi oravaa syömässä. Oon laittanut niitä varten maahan  lautaselle auringonkukansiemeniä. Maassa olevalta lautaselta niiden on helpompi syödä, ja lintulautakin on paremmin lintujen käytössä kun orava ei siinä roiku syömässä.  

Oon huomannut sen että vaikka lintulaudalta on saatavissa kuorittuja auringonkukansiemeniä niin kuorimattomat on selkeesti enemmän oravien mieleen. Nähtävästi se kuoriminen on niille niin luontaista että se ohjaa myös tuota valintaa.

Meillä kaikki saavat käydä syömässä ja ei haittaa.
Oravat, naakat, harakat ja pikkutiput, nälkä se on kaikilla.
Oravat ja harakat syö mieluusti kuivuneet leivät, eli nekin vien aina lintulaudalle, tai oravaravintolaan.

Ainoastaan pupuista en tykkää, kun ne syö mun kasvit.

Mä en ole laittanut maahan ruokaa siksi että meillä on metsähiiriä ja ne tykkäävät asua jossain verannan alla, haju on aika kuvottava keväällä kun niiden pissit alkaa haiseen ilman lämmetessä. Menevät muualle kun meillä on vähemmän ruokaa näkyvissä. Joskus kyllä ajattelen että ruokaa nekin tarvitsevat mutta mutta…


Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Kettu Repokin liikenteessä naapurin pellolla.

Meillä oli eilen aamupäivällä pihassa käyskentelemässä kaksi pyytä.  Eihän me ensin tunnistettu mitä pulleita lintuja siellä liikkui mutta lintukirjasta löytyi apu.  En ikinä ennen ole pyytä nähnyt. 

Minä näin juuri viime syksynä metsälenkillä pyyn.
Se kulkee hauskasti ja antaa itsestään kyllä hyvin kanamaisen vaikutelman, niin kuin kanalintu onkin.

Silloin kun olin lapsi niitä oli enemmänkin, nyt oli vuosia aikaa, kunnes viime vuonna sen sitten näin.