Vuokko: Kruunuvuokko, Anemone coronaria

Mun kruunuvuokkoruukut on täynnä lehtipöheikköä eikä kukkia kummemmin näy, liian monta mukulaa varmaan ahneuksissani istutin. Yksi sinivalkoinen kukki hienosti viikon, sen jälkeen on tullut vain muutama nuppu ja niistäkin ainakin toisen söi kirvat .

Olen harventanut, kitkenyt näivettyneet ja kellastuneet yksilöt, kastellut, lannoittanut, käyttänyt kirvoihin mäntysuopaa ja nyt lopuksi sitten sitä kielontuoksuista Baygonia, kun ei se suopavesi mithän auttanu…
Kumma kun ei kirvoille juuri muu näytä maistuvan, partsi kun on kasveja pullollaan ja (toistaseksi ainakin) kirvoja vain näissä vuokoissa.

Ilmeisesti meillä kirvat ei ole tykänneet kruunuvuokoista. Kukkia on noussut nyt tasaiseen tahtiin mutta kasvavat harvakseltaan, kunpa nousisivat tuuheana kukkapuskana!

Kestääkö kruunuvuokko maljakossa?

Suuttuuko se kukkavarsien leikkelystä vai innostuuko tekemään lisää kukkia?

Nämä poloiset ei sentään hukkuneet kasteluveteen…

Vähän pettymys tuo vuokko. Tekee tuuhean lehtimättään, kuin olisi porkkanan varsia penkki täysi mutta toodella harvakseltaan kukkia puskee, sinne tänne muutaman- kukat itsessään ovat kyllä todella kauniita.

En aio kaivaa mukuloita syksyllä ylös, jätän ne vain maahan ja tulkoon tsäkällä ensi vuonna jotain jos on tullakseen jonkun muun lomasta.

Jos istuttaisi vaikka särkynyttä sydäntä ensi keväänä samaiselle paikalle… tai muuta vastaavaa “varmempaa” kukkijaa.

Jo neljättä kesää nousevat kruunuvuokot maasta ja ensimmäinen jo kukkiikin. Ihanaa!

Mulla oli ruukussa partsilla viime kesänä eka kertaa ja oikutteli yhdellä kukalla !

Kurinpalautuksena laitan mökille myyrän syötäväksi ;D

Kesäkukkasipulit olivat kaupassa -50% alennuksessa, joten pitihän jotakin niistä sieltä pelastaa. Toivon että vielä ehtivät, tänään sain maahan. Lajike oli se tavallinen ‘De Caen’ ja 15 kpl pussin hinnaksi jäi 1,45 eli kovin iso rahallinen riski ei ollut (vaikka tulikin rohmuttua kolme pussia :smiley: )

Mun kruunuvuokot kukkii tänä kesänä paremmin kuin varman kertaakaan näiden neljän vuoden aikana. Ja minä kun olin viime vuonna jo varautunut siihen, etteivät varmana tänä vuonna enää nouse.

Mulla on kans nyt kolme vuotta talvehtineet yhden kruunuvuokot ja viime kesänä istutetut myös talvehti, vaikka keväällä huomasin sipulien olevan aivan mullan pinnalla. Siirtelin vuokkoja hetki sitten toiseen paikkaan. Saa nähdä mitä tykkäsivät siirrosta.

Ja saa nähdä talvehtiiko sitten uusissa paikoissa ollenkaan.

Minulle tulee kruunuvuokoista aina mieleen mummoni, jolla oli makuhuoneessa Marimekon “Anemone” kankaiset verhot. Minä perin aikoinaan kankaat ja ompelin niistä pussilakanat ja tyynyliinat. Ne pidettiin sitten ihan puhki :slight_smile:

Mikähän kruunuvuokkoja vaivaa, kun kasvattavat joka kevät vain valtavasti lehtiä, jotka sitten kuihtuvat ennen keskikesää pois. Kukkanupuista ei tietoakaan.

Muutama talvehti ja kukki täälläkin. Tällä hetkellä uusimmat kukkivat ruukuissa daalioiden ja gladioluksien kavereina.

Kruunuvuokot talvehtivat taas ja nostavat jo reippaasti päätään :slight_smile:

Normaalia? Esikasvatin vuokot, nousivat hienosti maasta, osa on pikkuruukuissa odottamassa istutusta ulos ja osan istutin isoon ruukkuun. Noita kuvia katsellessa tuli tunne, että mun vuokkoni ovat hieman laiskahkoja, kaikki ovat upeasti kasvaneita ja varret jo pitkiä, lehtiä on, mutta varret ovat “lötköjä”. Yksikään ei kasva kauniina taivaita kohdet vaan vaappuvat ja nuokkuvat. Millä saisin varret vahvistumaan?

Esikasvatitko sisällä huoneenlämmössä? Silloin kasveille helposti tulee pitkä hontelo varsi, on liikaa lämpöa suhteessa valon määrään.

Ulkoilutin tänään ensimmäisen kerran krunuvuokkoruukkuani noin puoli tuntia. Uskaltaisikohan niitä pitää ulkona esim heti huomenna muutaman tunnin, kun on kuitenkin lämmintä noin 17 astetta?

Ruunu, voi varmasti pitää, kunhan et pidä niitä suorassa auringossa.

Kiitti! Huomenna ulos siis.

Kiitos Tuulia-tuu, kasvatinhan minä eli siinä selitys lötköille vuokoille. Nostin valkoisen lipun rauhan merkiksi ja toivon etteivät menneet kokonaan kukkalakkoon ja ymmärtävät vielä mahdollisuutensa nousta pystyasentoon. Onko elvytyskeinoja?

Mun kruunuvuokkojen varsista myös osa lötköjä. Oon esikasvattanut huoneen lämmössä. Osan mukuloista istutin pari viikkoa sitten suoraan maahan. Vielä ei näy mitään. Oli tarkoitus laittaa kruunikset paraatipaikalle etuoven läheisyyteen mutta täytynee vaihtaa suunnitelmaa.