Mun kruunuvuokoista on ainakin osa selvinnyt talven yli perennapenkissä. Kivaa! Tosin ei niitä montaa ole. Lisääntyyköhän ne itsestään?
Tuli ostettua ensi kevään kylvöihin kruunuvuokon mukuloita, joiden kasvatuksessa olen kerran epäonnistunut. Olen etsiskellyt ohjeita, joista ilmenisi miten päin mukulat kuuluu maahan istuttaa (sitten ensi vuonna). Ymmärrän, että sillä ei ilmeisesti ole hirveästi väliä, mutta haluaisin vain TIETÄÄ kuitenkin. Ei ole oikein hyviä ohjeita löytynyt. Sen sijaan löysin oikein kiinnostavan ruotsinkielisen mukulatestin, jonka tulos ei kyllä ole kovin rohkaiseva. Rubens Rabatter: Bukettanemon - en test du inte vill missa
Minä oon saanut nuo kukkimaan niin, että olen jättänyt huomattavasti pinnempaan, kuin ohjeessa lukee. Nuo alkaa kosteudesta turpoamaan ja märkäneen tosi helposti. Pari kertaa en oo saanu kuin hirveän hajun purkkiin aikaiseksi. Asentoa en tiijä. Luultavasti oon laittanut miten sattuu, että joku on oikein päin. Vaikka eipä sillä ole merkitystä. Kyllä ne valoonlöytää vaikka ois ylösalaisinkin. Hiukan hitaammin vaan.
Sain kukkimaan keväällä ostettuja, en muista montako pussissa oli. Istutin suoraan kasvupaikalle mukulat kyljelleen varmuuden vuoksi, matalampaan kuin ohjeessa ja häthätää liotin kosteaksi. Useampi kukki ja hämmästyttävää kyllä olivat valkoisia kuten pussin kyljessä.
Eihän tuo edelliosen linkin testi paljoa Ruotsissa myytäviä mukuloita kehu ja siellähän on kaikki parempaa kuin suomessa. Kaiketi tuovat tänne pohjolan myyntiin sekundaeriä, voi aina vedota keväthalloihin ja kylmään ilmastoon jos eivät kasva.
Voiko kruunuvuokkoja esikasvattaa tai onko siitä hyötyä? Jos, niin miten se mahtaa tapahtua? Ostin syksyllä Lidlin kruunuvuokkoja, samoja, jotka naapurin pihalla olivat niin komeita viime kesänä. Tiedä sitten, lähtevätkö talven yli viilessä levänneet mukulat.
Kyllä pitäisi talven yli viileässä olleiden mukuloiden lähteä hyvin kasvuun. Itsellä ainakin viime kesänä kukki kauniisti vuoden kaapissa olleet mukulat.
Komea on:)
Yks violettiki näyttäs tulevan
Valakonen se taitaa nätein olla
Viherpeukaloille oli tullut kevään uutuuksia, ja yksi oli oikein tummman viininpunainen kruunuvuokko. Se meni sitten pakko saada -listalle.
Kuinka pian tai hitaasti kruunuvuokot itävät? Istutin Bicolorin (Hong Kongista) mukulat huhtikuun lopussa ja Meron Bordeauxin (Viherpeukaloilta) toukokuun alussa ruukkuihin, joita pidin jokusen viikon sisällä ja nyt pari viikkoa ovat olleet lasitetulla parvekkeella. Istutuksen jälkeen kastelin mullan kunnolla, sen jälkeen olen kerran kastellut, nyt multa tuntuisi siltä, että voisi kastella. Vielä ei ole mitään noussut pinnalle. Ovatko jo menetettyjä tapauksia?
Kruunuvuokko Meron Bordeaux aloitti kukinnan. Huono kuva, kun ehti jo sulkemaan kukkansa ennen kuin ehdin kuvaamaan. Upean värinen on.Yritän laittaa paremman kuvan kunhan tuo joku päivä taas avaa kukkasensa. Väri on oikeasti tummemman punainen.
Erittäin hempeen kauniita ovat he.
Kruunuvuokkosekoituksesta oli sopivasti valkoliila päätynyt mirrinmintun viereen