Vy/vv: Karhunlaukka, Allium ursinum

Pitääköhän karhunlaukkaa pitää ensin lämpimässä 2-4 vk? Näin on ainakin joidenkin laukkojen kohdalla. Sitten hangen alle, eli -4 - +4 asteeseen.

Juu, ja jos nyt 2 viikkoa pitää eka sisällä, niin vois tänä keväänä hyvin toteutuakin tuo ±4 kun lopulta kantaa pihalle. Kokeillaan kokeillaan :slight_smile:

Minä pistin 15.03. karhunlaukan siemeniä minigrip-pussiin, siemenet oli pari vuotta vanhoja Konnässörsklubbenilta. Ohje oli että 2-4 vkoa lämpimässä ja sitten kylmäkäsittely. Eilen piti ravistella pusseja ->hups, karhunlaukka olikin jo itänyt.

Eli voi riittää pelkkä tarpeeksi kauan lämpimässä pitokin, näemmä…

Hauska kuulla! Useassa lähteessä on sanottu että itää parhaiten tuoreeltaan ja siksi en ole edes viitsinyt kerätä siemeniä talteen odottamaan, jos joku tarvitsee. Olen jakanut vain pieniä taimia sitä mukaa kun oma on vahvistunut.

Rosmariini&Timjami, tuon luettuani - olen käsi pitkällä sinnepäin.

Mullei ole karhunlaukan siemenet itäneet. Olisivatkohan kaupan siemenet olleet jo liian vanhoja? Ovat kyllä seilanneet eri lämpötilojen väliä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan - kuuta tosin ei ole sotkettu mukaan.

Liityn vähiksen aloittaman jonon jatkoksi, jos vaan karhunlaukan taimen alkuja täällä jaellaan.

Eipä näy itäneitä täälläkään :frowning:

Kahtellaan, jahka nousevat maasta että nähdään onko heitä jaettavaksi :wink: huudelkaa, jos en muista. ( yleensä muistan, koska puutarha on semmoinen että kasvien kohdalla aina mietin heitä joilta olen jonkun saanut, tai ostanut tai muistan miltä reissulta hankin minkäkin… Samalla logiikalla muistan luvanneeni niitä eteenpäin) :wink:

Miulla on karhunlaukkaa ja siperianlaukkaa, kummassa on punertava varsi?

Sain eilen kassillisen karhunlaukan sipuleita. Haluaako se mieluummin hiekkamaahan, vai multavaan? Varjoa löytyy molemmista.

Humuspitoinen ja kalkittu maa, varjo tai puolivarjo.

Kurppa ainakin wikipedian kuvassa karhunlaukka on vihreävartinen

Karhunlaukka

Mutta en kyllä löytänyt oikein vertailukohtaa tuohon siperialaukkaan.

Kiitos valtsu!

edit. Kurpalle unohdin sanoa, että kävin tarkistamassa omat karhunlaukkani ja ne ovat vihrevärtisia. Noiden alkuperä pitäisi olla saariston luonnonkantaa.

Kiitos teille tiedosta:)

Karhunlaukka maistuu ihan mahtavalle. Muutama pieni yksilö on, mutta sitä sais olla neliö tai vaikka kaks, se on niin hyvää.

Istutin joskus sukumökille karhunlaukkaa, ja unohdin sen moneksi vuodeksi, koska sitähän ei näy kesällä. Toissa ja viime vuonna kävin sen verran aikaisin keväällä, että havahduin siilille jätettyyn jättitatarpusikkoon levinneisiin runsaisiin karhunlaukkoihin. Olipa ilo kaivaa isoja tuppaita matkaan. Samalla tuli kokeiltua sen käyttöä ruoaksikin. Käytän ihan peston tyyliin.
Viime syksynä naapurissa rakennettiin, ja osa alueesta oli peitelty törkeästi täyttömailla. Saapi nähdä nouseeko miten tänä keväänä.

Mikä voisi olla paras tapa säilöä karhunlaukkaa, kun sen satoaika on niin lyhyt? Voisiko pakastaminen vaikka suikaleiksi leikattuna olla hyvä?

En osaa sanoa. Kaupassa huomioni kiinnittyi venäläisten ruokien hyllyssä lasipurkkiin jossa luki " karhunlaukka" siinä oli ihan vihreän ohuen pavun näköisiä pötkylöitä etikkaliemessä. En tutkinut sen tarkemmin mutta jälkeenpäin jäin miettimään että oisko kyseessä siperialainen versio, kun omani eivät ainakaan kasva niin suuriksi.

Gotlannissakin, vaikka karhunlaukka peitti koko metsän pohjan, se ei ollut kovin rotevakasvuista kuitenkaan.

Vähis, Tosikko ja jos joku muu on kiinnostunut: laittakaan minulle yv:nä yhteystietonne, niin pistän teille karhunlaukkavauvoja tulemaan;)

Tällä viikolla en lupaa ehtiä, mutta ilmoitan sitten kun saan ne postiin.

JIPPII!!!
Voi hitsi  kun te ootte ihania!