Vy/vv: Karhunlaukka, Allium ursinum

irisfinlandica, haulla karhunlaukk/annaw löydät hänen kaksi viikkoa sitten laittamansa ohjeen ja muitakin neuvoja/linkkejä.

Pitääkin seurata kuinka paljon noissa on kokoeroa, siperialaisessa ja tavallisessa.

siperianlaukka, Allium obliquum, on aivan eri kasvi kuin A. ursinum

On on, mutten olisiniin satavarma sen venäläisen purkin suomennetusta tekstistä :wink: ja itseen osaa kuiin kiittää venäjäksi.

Ilmeisesti siperianlaukkaakin vois syödä?

(kun monia muitakin laukkoja syödään, siis sellaisia, joita me emme ole tavallisesti tottuneet käyttämään)

nimenomaan syövät,

kaikkia laukkoja voi syödä, kaikkia ei vaan raaski

Mä vähän googlailin noita laukkoja venäjäksi. Venäläiset siis ihan oikeasti käyttää siitä nimitystä karhunlaukka, vaikka googlailun perusteella se ilmeisesti on voitonlaukka, allium victorialis. Yhdellä sivulla ne oli kaikki synonyymeinä, karhunlaukka, siperianlaukka ja voitonlaukka :smiley: Miehen tädin kanssa justiinsa puhuttiin tuosta ja se kertoi, että sillä on tuota. Mä sanakirjan perusteella silloin katsoin, että on karhunlaukkaa ja sitä mulla on, mutta nyt, kun selvisi, että se ihan oikeasti onkin eri, niin taidanpa kinuta siltä pienen jakopalan, jos sillä jo on antaa :slight_smile:

Se purkissa oleva “karhunlaukka” on erittäin vahvaa. Saat maistaa sitä meillä, R&T.

voitonlaukka on erinäköinen kasvi kuin karhunlaukka. Ruokana voivatkin olla synonyymejä, eli saman makuisia.
tässä mun voitonlaukka:

karhunlaukka (tätä olen käyttänyt ruokana)

Kokeilin eilen tehdä pestoa karhunlaukan lehdistä, ja jestas, miten hyvää!!

Oliskohan mahdollista saada joltain karhunlaukan alkua?

Houkuttaisi kokeilla.heart

Onko teillä Karhunlaukan lehdet jo niin isot, että pääsee maistelemaan?

Mulla ei näy ees piippoja=(

Ipanema, ei meillä ainakaan näy mitään vaikka esim. tulppaanit on jo monta viikkoa kasvaneet isoja lehtiä ja lumikellot, krookukset ja pikkuiset kurjenmiekat jne. kukkii.

Mulla ei ees kuki vielä mitkään… paitsi en ole kyllä havujen alle katsonut.

Tourangelle, multa saat.

Kuukkeloin karhunkaukkaa ja mm. tällaisen löysin:
(Kyseessä siis myynnissä olevaa kuivattua lehteä.)

Karhunlaukka on vihreää lehteä, joka lääkinnällisiltä ominaisuuksiltaan on hyvin valkosipulin kaltainen, enkä vähän tehokkaampikin joissakin asioissa, ja ilman valkosipulille tyypillistä tuoksua.

- vastustuskykyyn ja elinvoimaan

- lisäämään ruokahalua ja vahvistamaan elimistöä

- puhdistaa verta ja tukee maksan toimintaa

- tuhoaa haitallisia bakteereja suolistosta

Käyttö valkosipulin tapaan

Annostus 500 kg hevoselle ½ - 1 dl 1 - 2 x päivässä

250 g kuivattua karhunlaukanlehteä on noin 4 litraa

:D

Pihakka kasvaa vähän karhunlaukkaa mutta kun ei ole tuota hevosta… :wink:

Sain naapurilta karhunlaukan siemeniä ja ohjeen mukaan kylvin: neljä viikkoa huoneenlämmössä ja neljä viikkoa jääkaapissa ja vielä sen jälkeen huoneenlämmössä. Eivät itäneet ja just sattumoisin tänään kippasin lootan sisuksen kompostiin meneväksi, joten hauska yhteensattuma että tästäkin tuli juttua :)

Minulla olisi kyllä karhunlaukkaa, mutta vaihtaria on hankala sopia, kun pentin vaihtopalstat ovat hajallaan (pensaat siellä, perennat täällä, yrtit tuolla).

Jatkan juttua sopivammassa paikassa:

Villiyrtit ja Villivihannekset: Annetaan, vaihdetaan, etsitään postimaksua vastaan

Kokki Paul Svensson, joka on ollut Strömsössä tai ehkä on vieläkin, on koko aamun kehunut, ylistänyt karhunlaukaa, kuinka sitä voi käyttää ruoan laitossa ja kuinka ravintorikasta se on. Teki vaikka mitä ruokia. Ohjelma tuli Femmanilta/svtworldilta, "Godmorron Sverige"

Karhunlaukassa on vieläpä kauniit valkoiset kukat.

Sain viime syksynä, nyt en muista keneltä, karhunlaukka mukuloita. Litulaukkaa sain jo aikaisemmin. Toivon mukaan ensi kesänä saan ruveta käyttämään ruuanlaitossa. Voikohan niitä kuivattaa, täytyy tutkia asia?

Enpä hoksannu tuota ohjelmaa Hoya, olis varmaan saanu paljon ohjeita noitten käytöstä!