Yleistä asiaa yrteistä ja mausteista

Saksankirvelin siemeniä ei saa kompostoida, sieltä se helposti leviää joka hemmetin paikkaan.
Äsken kertoi eräs mies, että venäjällä on myynnissä joku sieniyrtti? Sieniltä maustuva mausteyrtti. Ei tiennyt siitä sen enempää.

Paljon kiitoksia! Yrtti-iiso siihen sitten ja luultavasti sen sitruunamelissankin laitan. Ei keltään sais jakopalaa siitä yrtti-iisosta?:slight_smile: En ole taimiin törmännyt puutarhamyymälöissä.

Iiris-kukka, lipstikka ei ehkä tarvii täyttä valoa, mutta onko liian iso.

Saksankirvelin kanssa pärjää hyvin, kun ensin kerää kaikki siemenkodat, jotka haluaa kuivattaa ja sen jälkeen leikkaa koko kasvin alas. Siis yhdellä kertaa kerään ne siemenkodat ennen kuin kypsyvät ja samantien leikkaan alas. Mä yritän kerätä melkein kaikki kuivattavaksi. Leikatut varret vien kyllä kompostiin, kun niihin ei paljoa siemeniä jää. Aina joskus jostain pilkistää saksankirvelin taimi, mutta ei ollenkaan haitaksi asti. Siihen tahtiin, että yhden aina keväisin kaivan taimivaihtoon.

Saksankirvelin siemenkodat on yksi parhaista teeyrteistä makunsa puolesta. Paljon hienostuneempi maku kuin lehdissä. Tähän aikaan (ja jo pari viikkoa) meillä on aina saksankirvelilehtisilppua salaatissa.

Yrttejä saa käytettyä huomattavasti enemmän kun niitä pistelee salaattiin reilulla kädellä.

Viime kesänä tein mansikkatäytekakun, jossa oli mansikkaviipaleiden sekaan sekoitettu melko runsaasti sitruunamelissasilppua. Sopi hyvin.

Iiris-kukka, minulta saat yrtti-iisoa.

Ei saksankirveli sellaisenaan olekaan mikään ihmeellinen herkku. Itse käytän sitä juurikin silputna salaatteihin muiden yrttien kanssa. Lisäksi laitan koristeeksi salaatteihin, sillä tykkään että lehtimot on kaunis.

Yleensä pyrin leikkaamaan saksankirvelin alas ja käytän lehdet yrttisilppuun.

(teen silppua mihin laitan kaikkea ihan silpuksi ja pakastan sitä. Ihan älyttömän hyvää suolaisena piiraana juuston ja pinaatin kera vaihdellen. Nokkkosta,vuohenputkea,basilikaa, meiramia, ruohosipulia,saksankirveliä,timjamia jne.)

Mulla on kanssa sellainen tapa, että aina tulee kesällä kerättyä yrttejä ihan liikaa siihen ruokaan, mikä on tekeillä. Loput silppuan ja pistän pakkaseen. Rasia ei tule aina täyteen, mutta lisään päälle vaan taas seuraavalla kerralla. Tulee just tuollaisia sekoituksia kuin R&T:lläkin. Sopii moneen juttuun ja talvella salaatinkin sekaan.

Oi, kuinka ihanaa R&T!!

Syötäviä kukkia vielä joukkoon, niin hyvä tulee. Mun kääpiösammarini on kyllä melkoisen kääpiöitä, mutta jospa ne siitä.

Tuomipihlaja, lipstikka kasvaa mulla muualla. Sitä kaikist eniten tulee käytettyä, kylläkin kuivattuna. Oisko pakastaminen parempi? Toinen mitä talven olen ruokiin laittanut, on lehtisellerin lehdet. Sekin kuivattuna.
Näitä yrttejä vasta opettelen käyttämään ja kasvattamaan. Oikein ei ole uskallusta kokeilla mihin soveltuisi.

Muoks. Rosmariini&Timjami, mun pitäiskin saada sitä Hanialta Tilhiskillä. Ainaskin jos muistiinpanoihini on luottamista. Ilmankos mulla oli tunne että mulla pitäis olla siemeniä ja kävin kaikki pussukat läpi, mutta sehän onkin tulossa vaihdossa.

Mutta kiitos kovasti tarjouksesta.

Juu, olipa hyvä vinkki R&T, kiitos! Tuon otan heti toteutukseen.

iiris-kukka, voit kääpiösammarin lisäksi kylvää siihen penkkiin myös kamomillasaunion siemeniä. Hyvin taitavat ehtivät vielä, en ole omiakaan vielä kylvänyt. Saat kukkia siihen, ja mitä parhainta kerättävää yrttiä moneen eri tarkoitukseen :slight_smile:

Nuu, siemenet mulla vartookin sopivan paikan keksimistä. Osto kamomillassa olen talven ollut.

Kamomilla on ihanaa! Ja se aina siementää itsensä uudestaan, kylläkin sinne tänne yrttipenkissä, kun ei ihan kaikkia kerää.

Iiris-kukka, mä kanssa kuivaan lipstikkaa. Se on talvella ihan yleismauste. Nyt sitä tulee käytettyä tuoreeltaan salaateissa. Lipstikasta saa myös ihanaa keittoa juuri tähän aikaan(sipuli-lipstikkakeittoa, johonkin olen tainnut täällä sen reseptinkin kirjoittaa, taisi olla nimeltään taivaallinen lipstikkakeitto, Mysi Lahtisen resepti). Ja sitten noissa yrttimixeissä tulee pakastettua, mitä tahansa yrttiä ja villivihanneksiakin aina joskus.

Ja jos voileivän tekee, niin varsinkin näin keväällä juuston päälle joku tuore lehti: vaikka lipstikka, punaherukan tai mustaherukanlehti, mukulaleinikin lehdet, vuohenputkenlehti, vaahteran uusi lehti (ihanan mietoa maultaan).

Ei onnistu nyt linkin tekeminen jumalaiseen lipstikkakeittoon, linkki menee väkisin väärälle sivulle. Keitto onkin siis jumalaista ei taivaallista. Ohje löytyy ketjusta puutarhurin kokkaus- ja reseptinurkka s. 126 klo 23.51.

Siirsin tuosta joitakin lipstikka-viestejä sen omaan ketjuun :slight_smile:

Muistuttelen täällä, että pihlajan lehdet ovat todella hyvän makuisia talviteessä. Tänään keräsin ison kasan kuivumaan.

Enpä olekaan koskaan pihlajan lehdistä vielä teetä tehnyt. Heti vähän kuukkeloin ja sitähän kovasti kehutaan hyväksi teeainekseksi.  Kiitos MoonRiver, hyvä kun jaksat muistutella, ei näitä muuten kaikkia tietäisi / muistaisi  silloin kun ne on ajankohtaisia

Ruokatietoyhdistyksen sivuilta marjojen ja muiden luonnonkasvien hyötykäyttö listauksessa (marjojen ja lehtien perinteiset käyttötavat) on tee-aineksiksi soveltuvia luonnonkasveja, mm. pihlaja.

Mustaherukan kukat olivat hyviä, keksin tänään maistaa isosta villipuskasta, lähipäivinä aion kerätä niitä enemmän, ja pakastaa.

Pensas on sukulaisten pihassa, ja siinä on niin pienet ja happamat marjat, ettei niitä kukaan kerää.

kun sinulla on mahdollisuus saada joutavia kukkia niin teepä louhisaaren sima niin, että korvaat osan lehdistä kukilla

Tjaa, voispa puoli annosta kokeillakin, en ole koskaan tehnyt tuota, enkä simaakaan tällä vuosituhannella.

Apteekkireissu tarvis tehdä sitruunahapon takia sitten mahd. pian.

Kukista oli vielä osa nupuilla, mutta äkkiä tääkin kausi on ohi.

Kokeilin tänään tuota yrttisilppua lounaalla. Paistokseksi ohuita suikaleita porkkanaa, kesäkurppaa ja herkkusieniä, vähän oliiviöljyä ja suolaa. Yrttisilpussa vuohenputkea, nokkosta, ruohsipulia, karhunlaukkaa ja meiramia (vai onko se timjamia vai sittenkin ajuruohoa?? en erota noita toisistaan, jotain hyvälle tuoksuvaa kumminkin) kuivattuna. Hirmu hyvää oli!

p.s… Yrttisilppujuttu sivulla 10

p.s.s eiku 11 

Tästä kuvasta nauttii monta aistia !