Yleistä asiaa yrteistä ja mausteista

Hirmuhellepäivän puuhaksi otin mausteyrttien keräämistä ja säilömistä. Ihan ajankohtaista hommaa, ja ei tarvitse kuin piipahtaa ulkona keräämässä ja jatkaa sisällä viileämmässä.   Nyt on taas kuivumassa  satsit timjamista ja kesäkyntelistä, niille sopii minusta hyvin kuivaaminen.

Pakastettavaksi leikkelin hirmuisesti ruohosipulia.  Persilja näyttää myös olevan sillä mallillaan että mukavan määrän saa jo pakasteeseen siitäkin

Kesäkynteliä mulla on vasta ekaa kertaa ja ja niitäkin vähänlaisesti (kylvö ulos ei onnistunut hyvin) ja pienen pieniä taimia vielä. Kiva saada kumminkin tietää miltä maistuvat. Odotan jotenkin, että on paremman makuista kuin talvikynteli.

Timjamin maku säilyy hyvin kuivatessa, mutta kärsivällisyyttä vaatii saada tikuton lopputulos.

Nuu, utelias olen, millaiset keinot sulla on käytössä timjamin suhteen?

Minulla oli kesäkyntelit esikasvatettuja, siksi jo toista satoa niistä sain kerättyä. Pieneen tosin kutistuu kuivuessaan, joten toivottavasti saan vielä monta satsia lisää kerättyä. Talvikynteliä mulla ei ole ollut koskaan joten en osaa verrata makuja mutta kesäkynteli on kyllä tosi hyvän makuinen ja maku säilyy kuivatessa.

Timjami on vähän ongelmallinen kun ne varret vähän puutuu, ja lehdet on tiukasti kiinni varsissa. Kerään sen niin että nipsaisen varret jostain sopivasta kohdasta poikki ja levitän sellaisenaan leivinpaperin päälle kuivumaan (kuivatan saunan lauteilla, lämmin paikka lattialämmityksen takia). Kun ovat kuivuneet, riivin lehdet ns. vastakarvaan varsista. Ja nypin yksitellen ne jotka ei riipimällä lähde. Sellaista näpertämistähän se on.

Kesäkyntelin kuivatuista varsista muuten vastakarvaan riipimällä lähtee lehdet tosi helposti.

Just samalla tavalla tein itsekin timjamit aikaisemmin, nyt en ole enää jaksanut. Muistelen, että kolmen hengen voimin koko päivä niitä riivittiin. Voi olla, että aika on “pahentanut” muiston :wink: Mutta älyttömän hidasta se oli. Sitten jossain vaiheessa siirryin riipimään tuoreesta, kun jotenkin tuntui vähän helpommalta ja kuivasin vain riivityt lehdet. Viime kesänä ekaa kertaa tein sillä tavalla, kun timjami-ketjussa jonkun aikaa sitten kerroin.

Talvikynteli on monivuotinen yrtti. Sekin on helppo kuivata ja riipiä. Melko voimakkaan makuinen se on, toiselta nimeltään pippuriyrtti.

Nyt tuntuu tulevan mahottomasti yrttiä, mutta miten näitä nyt säilöisin?
Kuivurissa voi kuivattaa timjamin ja oreganon, mutta salvia ja sitruunamelissa? Tinktuuraa meinasin salviasta (sattuneesta syystä) ja Kurpan ohjeella, mutta mihin te muut käytätte sitruunamelissaa? Muistan että se pitäisi pakastaa, mutta siis lehtinä irrallaan vai miten? Nää kasvit on puolimetrisiä vihtoja…

Minä kuivatan kaikkia yrttejä, toiset tarvitsevat vain lyhyemmän kuivatusajan kuin toiset, esim. timjamia pitää vahtia tarkkaan ettei kuivu liikaa, salviaa saa kuivattaa kauemmin.

Kynteliä kuivatan nyt ensi kertaa, saa nähdä millainen on maku kuivattuna, joissakin maku tulee vähän erilaiseksi kuin tuoreena. Lipstikka on taas parempi kuivattuna, ei ole niin voimakkaan makunen.

Ja mistä ihmeestä löydän ne Kurpan tinktuuraohjeet?

Vaihdevuosiin:
N. 40% viinaa
valkoapilaa
ryytisalviaa (suurin osa)
sitruunamelissaa
siankärsämön kukkia

Olen silpunnut yrtit monitoimikoneessa ja laittanut silpun isoon lasipurkkiin. N. 40% viinaa niin paljon että yrtit peittyvät.
Annetaan seistä muutamia viikkoja välillä käänellen purkkia.
Siivilöidään tinktuura pienempän astiaan.
Nautitaan kuumiin aaltoihin lusikallinen vuorokaudessa.

Frantsilan Pohjan akan yrttiuute sisältää samoja yrttejä

Nyt kun yrtit alkavat pikkuhiljaa ränsistymään, on hyvä tehdä vielä loppusadosta talveksi yrttisuolaa. Omaani keräsin tänään basilikaa, salviaa, kynteliä, persiljaa, lehtiselleriä, timjamia, meiramia, mäkimeiramia ja rosmariinia. Keruun kanssa olen hyvin suurpiirteinen, rosmariinista napsaisen puutuneet osat pois, muuten työnnän kaiken varsineen ja muineen blenderiin. Sekaan merisuolaa ja pari viipaletta kuivattua valkosipulia. Koko hoito sileäksi ja pellille pariksi päiväksi kuivumaan. Kun satsi on kuivahtanut ajan sen uudestaan tehosekoittimella hienommaksi. Tämä oma yrttisuola on korvannut meillä liemikuutiot ja herbamaret. Lahjoiksi voisi surauttaa vielä toisen satsin.

Kiitos, välke! Pitääpä testata :slight_smile:

Minä tein yrttisuolaa ison satsin kesällä ja on hirmu hyvää :slight_smile: Ei todellakaan enää tee mieli käyttää liemikuutioita. Juuri tänään mietin kun olin kastelemassa puutarhassa, että huomenna täytyy kerätä taas iso kasa yrttejä kuivumaan yrttisuolaa varten.

Eka kertaa kasvattelin tänäkesänä yrttejä ja tietysti ruokiin olen niistä tuoreena napsinut ja mietiskelly mitä muuta käyttöä noille puskille keksisi. Tietysti yrttisuolaa.

Kiitos huvästä ohjeesta välke!

Välke, käytitkö karkeata vai hienoa merisuolaa?

Oon jo niin paljon kuivannut ja pakastanut yrttejä siltään, että enää en viitsi sillä tavoin säilöä, mutta vähän alkoi tehdä mieli kokeilla yrttisuolan tekemistä. Voi kun ehtis.

Inspiroiduinpa minäkin keräämään yrttejä ja blendasin ne karkean Himalajan vuorisuolan kanssa (ei ole kotona merisuolaa). Jokunen yrtinoksa on aika isona vielä mutta eiköhän nekin murene, kun kuivuttuaan veilä käytän blenderissä. Vein nurkkahuoneeseen (ex-Vanhemmen Neidin huone) kuivumaan, siellä saa ainakin koiralta olla rauhassa.

Steviankin leikkelin uuniin kuivumaan, jätin jonkun lehden vielä varsiin, koska aioin ottaa kasvin sisälle talveksi, jospa se vielä kasvaisi lisää.

Mäkin aion laittaa yrttisuolaa, inspiraatio iski heti tuosta välkkeen jutusta :wink: Löysin myös yhdestä blogista jutun chilisuolasta ja suunniteltiin josko tekis sekametelichilisuolaa eri lajikkeista ja sitten toista versiota lemondropeista, limenkuoriraasteesta ja sitruunatimjamista.

Minttusokeria olen tehnyt joskus johonkin jälkkäriin ja sitäkin voisi noista ryöhäävistä puskista laittaa. Tosin se käytettiin heti, joten en tuosta säilyvyydestä tiedä.

Rapunzelin chilisuolat kuulostavatkin tosi hyviltä :slight_smile: Tuo sitruunainen versio on varmasti herkullista.

Tällainenkin ketju olemassa. Minulla on piparminttu kasvanut hurjasti, taitaa olla Anitalta peräisin. Kuinka tuota minttusokeria tehdään, nyt olisi minttua.

No enpä kerkiä yrttisuolaa tekemään :frowning: Heitellään yrtit ja suolat erikseen keitoksiin niin kuin tähänkin asti. Kyllä niinkin liemikuutioiden käytöltä välttyy.

Ei ehkä kannata tähän aikaan kumminkaan enää ainakaan salviaa leikata alas. Mulla on sellainen käsitys, että talvehtii paremmin, kun ei ole leikattu syksyllä. Salviankin olen ehtinyt jo kaksi kertaa tänä kesänä leikkaamaan alas (aina vähän jätän leikkaamatta kesän käyttöä varten)ja nyt ovat taas komeina, mutta eivät sentään kuki.

Mintut varmaan paremmin kestää alasleikkauksen, vaikka en ole niitäkään syksyisin alas leikannut. Kaikki yksivuotiset kannattaa tietysti ennen pakkasia hyödyntää kokonaan.

Mun muistaakseni se minttusokerin ohje oli siten, että mintunlehtiä survotaan morttelissa ja sitten laitetaan (ruoko)sokeria sekaan eli mitään sen kummempaa. Blenderissä tai sauvalla voisi mun mielestä vetäistä niin pääsisi helpommalla. Tätä ei edes kuivattu vaan se oli heti sitten siinä, mutta just tuota säilyvyyttä kun mietin niin pitäiskö tehdä samalla tavalla kuin yrttisuolalle?

Kiitos vastauksesta.
Piparminttu näkyy olevan Mumimyyltä peräisin, on melkein metrin korkuinen ja alkaa nyt kukkimaan. Se piparminttusokeri olisi varmasti hyvää vaikka omenapiirakan päällä, pitää kokeilla.