Steviapa oli nopea kuivumaan uunissa. Nyt se on jo purkissa hienona jauheena Sitä murskatessa pöllähti todella makea maku suuhun asti, nami.
Hei , missä lämmössä sie stevian kuivasit ??? Roudasin koko hela ison kasvin eilen sisälle ja isäntä nyt pähkäilee kuivattamisen kans, talvetatko vai keväällä uuden ??
Timjamia voisi kuivattaa erikseen teetä varten. Auttaa kuulemma yskään.
Lisäys: jostain luin, että sitruunatimjamilla ei olisi lääkinnällisiä ominaisuuksia.
Stevia oli nippanappa 50 asteessa, luukku raollaan puulastan avulla. Vähän riivin lehtiä pienemmiksi leivinpaperin päälle ja olisko mennyt kuin reilu tunti, niin stevia oli ihan kuivaa ja mureni helposti käsissä.
Yritän talvettaa sisällä, saas nähdä kuin käy, kun olen ensimmäistä kertaa asialla
Tuomipihlaja, karkeaa merisuolaa olen aina käyttänyt yrttisuolan tekoon.
Kiitos Eltsu !!! Ja talvettaa meinaan yrittää minäkin eka kertaa.
Kuulosti tosi hyvältä nuo yrttisuolajutut - olis vain pitänyt tuoda maalta lipstikkaa, se olis varmaan ollut hyvä lisä soppayrtteihin. Erityisesti basilika on hankala säilöttävä, kun nihkeät lehdet kuivuu hitaasti ja maku häviää. Olen survonut sitä öljyyn valkosipulimössön kanssa (säilyy aikansa niinkin jääkaapissa, vaikka ehkä pitäis eka käyttää mikrossa sen verran, että entsyymitoiminta lakkaa), tai sitten käyttänyt sitä makeaan yrttihyytelöön. Mutta mikä siinä karkeassa suolassa on se juttu? Tuli vain mieleen, että sauvasekoittimen moottori käy varmaan kuumana jauhaessaan karkeaa merisuolaa hienoksi. Eiks hieno merisuola kävis (tai ruususuola tai himalajansuola tai vaikka hauraskiteinen sormisuola)?
Toinen säilöntäongelma syntyi viikonloppuna. Kuulin, että hyytelösokeria on olemassa ja päätin kokeilla sitä, kun mulla tahtoo usein yrttihyytelön hyydyttäminen epäonnistua, joko siitä tulee paakkuista tai liian löysää. Muhitin kattilallisen basilikanlatvoja omppumehuun ja piti käydä hyydyttämään, kun huomasin paketin päällä lukevan "ei sovellu säilöntään". Miten niin ei sovellu, mihin sitä sitten käytetään? Sellaiset hyytelöt, joita ei säilytetä, voi tehdä liivatteella, joka hyydyttää vaikka vettä tasaisen kiinteäksi hyytelöksi (joo, oon kokeillut). Hyytelösokerin ainesosat näyttävät olevan lähes pelkästään sokeri ja pektiini, molempia saa ostaa erikseen halvemmalla. Tarkoittikohan tuo "ei sovellu", että siinä ei ole säilöntäainetta, silloinhan asian voi hoitaa lisäämällä Atamonia? Asiakasneuvonta ei tietenkään ollut viikonloppuna käytettävissä.
Araminta, varmasti ihan mikä suola käy. Minulla on tehokas tehosekoitin, joka parissa sekunnissa pyöräyttää yrtit ja suolan kosteaksi mössöksi, mutta jos pelkää sauvasekottimen ylikuumeneminta, niin sitten laittaisin hienompaa suolaa.
Tuosta hyytelösokerista olen pari kertaa tehnyt kakunkiillettä kun en tuota liivatetta kasvissyöjänä tykkää käyttää.
Minä keräsin yrttisuolaan kangasajuruohoa, mäkimeiramia, lipstikkaa, saksankirveliä, 2 laatua persiljaa, ranskalaista rakuunaa ja basilikaa. Eniten on persiljaa ja ajuruohoa, sitten basilikaa. Muita vain jokunen lehti. Nurkkahuoneessa on melko messevä tuoksu, kun käyn välillä sekoittelemassa suolaa
Kiitos, välke, hyvä, että voi käyttää hienompaa merisuolaa! Mullakin on iso (ja vanha) tehosekoitin, mutta se blenderiosa on jotenkin sellainen, etten tykkää käyttää sitä pienempien erien sekoitukseen, kun minusta sieltä on hankala kaivella se mössö pois, menee aika paljon tiskiin. Enkä varsinaisesti pelännyt ylikuumenemistakaan, sauvasekoitin on aika isomoottorinen Bamix, mutta moottorin metalliosiahan tuollainen jyrääminen aina rassaa ja lyhentää vehkeen ikää, eli halusin vain tietää, onko jotain erityistä syytä karkean suolan käytölle.
Tilasin äsken agar-agaria tanskalaisesta nettikaupasta, kokeilen vaihteeksi sitä ja ehkä myös sen ja pektiinin sekoitusta. Agar-agaria on ainakin täällä ollut saatavana vain ihan satunnaisesti ja usein pakkauksessa on vain nimi ja hinta, ei mitään annosteluohjeita ainakaan länsimaisilla aakkosilla ja aine voi olla jauheena, hiutaleina tai semmoisina pesusienen tapaisina lohkareina, eli oon ihan hukassa sen kanssa. Nyt kun löysin vähän ohjeistusta netistä, yritän taas opiskella.
Lipstikkaa en laittais yrttisuolaan noitten muitten kanssa, liiaan voimakkaan makuinen. Kuivatan sen erikseen, tuoreena en käytä ollenkaan. Ja kai siinä joku vitsi on että jauhetaan karkean suolan kanssa, niitten pitää niinkuin sulaa yhteen kun jauhetaan tai miten sen nyt sanois se yrtin maku pitää mennä siihen suolaan…luulisin?
Eiköhän se suola sentään mene yrtteihin eikä päinvastoin. Eli lopputulos on suolattuja yrttejä.
Aijaa…niinkö se oli? Laitoinko minä sitten liikaa suolaa, kun yrttejä ei näy mutta suolaa on kyllä paljon. Täytyypä tehdä uusi satsi!
Minä kuvittelin, että tässä toimii osmoosi, eli suola vetää itseensä kaikki vähemmän suolaiset nesteet, joitten kanssa se joutuu kosketuksiin, mm. kasvinesteet, ja sen vuoksi sillä saa kuivatettua mm. muuten hitaasti kuivuvan basilikan. Eli sama mekanismi, jota hyödytetään kuivakukkien teossa. Ja luultavasti hienompikin merisuola jauhautuu ainakin jonkin verran yrttien joukkoon. Aion kummiskin kokeilla.
Harmi, ettei oo persiljaa, en ole kasvattanut sitä moneen vuoteen, kun ahdaskurkkuinen mies syljeksii sitä keitoista ja ihmettelee, miks sellaista pitää sotkea hyvään soppaan. Suolassa menis ihan huomaamatta. Täytynee käydä hakemassa torilta puska.
Noinhan juuri tapahtuu kuin Araminta selitti. Yrteistä irtoaa nestettä, johon suolaa liukenee, ja syntyvä väkevä suolaliuos saa nestettä siirtymään yhä enemmän yrteistä suolaliuoksen puolelle. Kun seos kuivataan, suolaa kiteytyy yrtteihin.
Araminta, oletko kokeillut sileälehtistä persiljaa? Kähärälehtinen jää helposti kurkkuun ja makukin on mun mielestä platkumpi kuin tuossa sileälehtisessä. Meillä pakastettua persiljaa kuluu paljon talven mittaan, joten sitä löytyy kasvilavoista rivikaupalla.
Lipstikkaa olen laittanut aikaisemmin yrttisuolaan, mutta nyt varsisellerin lehdet olivat paremmassa kunnossa, niin laitoin niitä. Sipulinvarsiakin (ruoho-, pilli, ilma- jne.) olisin laittanut jos niitä olisi ollut tarjolla.
Kiitos, välke, muistutuksesta. Olihan mulla aikanaan molempia, mutta kähäräinen oli olevinaan kauniimpaa. Täytyypä panna ensi kesänä kasvimaalle. Ja ruohosipuli on ihan vihreää, en olis huomannut sitä laittaakaan. Valkosipulit on korjattu, mutta vastaisen varalle: onko kukaan kokeillut valkosipulin vihreitä osia yrttisuolassa?
Eka testiversio tehty - onkohan tarpeeksi yrttejä
Kyllä mun eka satsi oli ihan eri näköinen! Tuossahan ei näy suolaa ollenkaan? Kerro sitten R minkälaista oli kun sait kuivaksi!
Oi miten ihanan vihreää Ihan tässä tekee myös mieli kokeilla.
Likan 12v yllytin eilen keräämään "kaikki" mintut maasta ja täyttämään kuivurin, kun kerran tykkää niitä kylpyveteensä laittaa. Meillä on Orakkaan iso kuivuri, joten täytyy sanoa, että tällä mintun määrällä ei tarvitse lainkaan säätellä