Yleistä asiaa yrteistä ja mausteista

No niin, nyt on vihreää mullakin, mutta onko se kuivattava huoneenlämmössä, eikö saa laittaa kuivuriin tai uuniin? Täällä vaan nyt nenä aukeaa ja silmät vuotaa, on sen verran tuota tuoksua nyt ilmassa :D 

Meillä on teenjuojat lisääntyneet, kun lapset ovat kasvaneet. Olen kuivannut yrttejä erikseen, mutta sekoitan niistä sitten sekoituksia tarpeen mukaan, kun ei kulutusta oikein osaa ennakoida. Flunssaiset tykkäävät juoda yrttiteetä ja hunajaa, vaikkei se sitten auttaiskaan kuin sen hetken, kuin sitä juo :slight_smile:

Jossain tv-ohjelmassa oli , ei ihan äskettäin, ohje yrttisuolan tekoon, että yhtäpaljon suolaa ja yrttejä, muttei mitään tietoo oliko se yhtäpaljon grammalleen vai tilavuutena, siinähän saattaa olla isokin ero, joten mun kokeilu jäi.

Nyt rupee taas kiinnostaan.

Olen tehnyt mieleistäni sellerisuolaa jauhamalla hienoksi saman määrän sellerinsiemeniä ja himalajansuolaa. Sellerisuolaa en ole enää vuosiin löytänyt kaupoista. Pakollinen tomaatin mauste.

Yrttisuolasta: Herb salts. | Henriette's Herbal Homepage

Enpä saa selvää kielestä, täytyy sanoa tyttärelle että kääntää!

Lis. mutta onhan selvää että jos tulee liikaa suolaa niin ei sitä kovin paljon ruokiin voi laittaa ja silloin taas yrtin makua on liian vähän.

Kitikat, tuon sivun mukaan kuivattuja yrttejä painossa yhtä paljon kuin suolaa. Tuoreita yrttejä 4-5 osaa ja suolaa 1 osa painossa. Ja näköjään saa kuivata näillä tavanomaisilla konsteilla. Lisäksi oli muutamia yrttisekoitusesimerkkejä siellä lopuksi, mallia oli otettu kaupan purkeista.

Arvovaltainen raati arvosteli yrttisuolalleni erittäin korkeat pisteet. 12v tytär on oppinut kaverilla syömään herbamarea voileivän päällä ja kokeili nyt tätä mun versiotani ja piti sitä paljon parempana :slight_smile: Kyllä nyt kelpaa, kun on puolen litran purkki yrttisuolaa. Luulisi sillä aika pitkälle pärjäävän.

Kyllä mun yrttisuolassa on paljon enemmän suolaa, ei ollenkaan noin vihreää… Lipstikkaa on vain pari pientä lehteä, en usko, että siitä tulee liikaa makua.

K-E kiitos tiedosta, tänään pitää laittaa lisää, kohta on liian myöhäistä kun talvi tulee tai ainakin rupeaa satamaan vettä ja hupsista sitten onkin yhtäkkiä joulu. Voi eiiii…

Mä laitoin suolan ja yrttien suhteen ihan lonkalta, jostain olin lukenut että saa olla vihreää ;D Hyvää tuli, kuin myös lemon drop-sitruunatimjami-lippia-limenkuoriraasteversiosta.

Ensin yrtit avaavat nenän ja sitten chili syöksyy henkeen, köhköh. Chilisuolaa teen huomenna vielä toisenlaisen satsin.

Muoks. mäkin laitoin lipstikkaa pienen määrän - ei kyllä hyökkää.

Minä olen myös tänäkesänä ihastunut sileälehtiseen persiljaan,oli viimevuonna ekakertaa silloin kasvoi vähän huonosti,mutta nyt kasvoi hyvin,tykkään kyllä.

Tänään kuivatin suolani uunissa loppuun, kestää liian kauan tuolla viileässä nurkkahuoneessa. Sitten surauttelin sauvalla melko sileäksi, jokunen suolamuren jäi isommaksi. Hyvältä tuoksuu.

Mäkin kokeilen; sitruunatimjamia, -melissaa ja -basilikaa, tavan timjamia, mäkimeiramia ja pari valkosipulin kynttä. Melkoseks velliks se meni, pitänee kans uuniin tuikata kuivamaan huomisiltana. Vaan kiintoisaa puuhaa, kivempaa ku imurointi…

Muoks. Niin ja merisuolaa kans!

Vajaa kuukaus sitten parturoin stevian ja muutaman latvan pistin isoon kahvimukiin ikäänkuin siis pistokkaana, hämmästys oli suuri kun tänään nostin niitä latvoja että katon onko juurista tietookaan, no apua, se koko muki oli aivan täys juuria, läpihän ei mukista näe ja aina joskus vaan lisänny vettä ohi kulkiessa, joten erittäin hyvin toimii jatkokasvatus pistokkaista, olipa melkonen yllätys.

Olen vähän hidas, kun nyt vasta sain tehtyä. Salviaa en osaa oikein ruokiin käyttää, jos se nyt menisi suolan kanssa. Ihana tuoksu ainakin. Heinäsuolaa sain puutarhaystävältä.

Kaunista! Uuno Turhapuron viisaus: ruuassa ei ole salviaa, sitähän ei syö edes labratorian noutaja ja silti se tuli hirveen kipeäksi… Salviassa on niin voimakas omaperäinen maku, etten miekään sitä osaa käyttää. Hieman possunlihaan omenan, luumun, sipulin ja sieneien lisäksi. Teenä kuulemma auttaa yöhikoiluun.
Toinen millä saa ruuan helposti pilattua on väinönputki, piraus raparperikiisseliin on namia, vaan mihin muuhun en osaa sanoa.

Kurppa ja valtsu: saltimboccaa broikusta ja sienirisottoa tykö. Tai sitten esim. paistettuja ahvenia ja niiden päälle salviavoisulaa.

On kyllä totta, että liika salvia on pahasta. Sen rohtomaisuus voi hyökätä kaiken muun yli.

Kiitos, kokeillaan.

Vuorenkilpitee oli miehen kyselyn aihe kun tänään tulin kompostin siirtopuuhista märkänä ka katkipoikki: onko meillä vuorenkilpeä, missä ,onko kuivuneita lehtiä? On kuulemma paikallislehdessä, paperiversiossa ollut tänään, auttaa jaksamaan, kokeissa hiiret uivat puolta pidemmän matkan sitä saatuaan. Olisi totisesti tarvetta. Netistä etsin laihalla tuloksella, täällä on tietysti aktiivikäyttäjiä??? Salainen aseko pihamaan puurtajille? 

Vuorenkilpi  , tuossa linkin takana Valtsun kaipaamaa tietoa. Mm. se, että sen  ruskeat, mitättömät lehdet ovat mitä arvokkainta tavaraa. Lehdistä valmistettua juomaa kutsutaan siperialaiseksi teeksi sillä sen avulla on kuulemma iät ajat elvytetty raskaan työn raatajia, kuten sotilaita ja metsästäjiä. Venäläiset urheilijat tuntevat aineen hyvin.